جوش معظلی است که اکثر دختران و پسران در سنین بلوغ با آن مواجه میشوند و البته مهمان ناخوانده پوست است که هر انسانی در طول عمرش در زمان های مختلف با آن مواجه می شود. این جوش ها در نواحی مختلفی از بدن ظاهر می شوند اما آزار دهنده ترین نوع آن صورت است. طب سنتی برای آن راهکار زیادی دارد. روغن زیتون برای جوش صورت از جمله توصیه های طب سنتی به افراد است. ما با همراه باشید تا در این مقاله با جوش صورت و راهکارهای درمان آن آشنا شوید.

روغن زیتون برای جوش صورت

دلایل پیدایش جوش صورت

جوش صورت به دلیل تغییرات هورمونی هم چون جمع شدن چربی و سلولهای مرده در زیر سطح پوست ایجاد می شود .در سنین نوجوانی و جوانی به این دلیل که افراد به ظاهر خود بسیار اهمیت می دهند در مواجه با جوش صورت ، با از دست دادن اعتماد به نفس در زندگی فردی  و اجتمایی خود دچار مشکلاتی میشوند از این رو از جمع گربزان می شوند و بیشتر دوست دارند در خانه بمانند . در سنین بالا نیز جوش صورت به علت مراقبت های اشتباه از پوست و بیماری پدیدار میشود .در خانم ها در زمان بارداری و زایمان و عادت ماهیانه به دلیل تغییرات هورمونی به وجود می آید. تمامی این افراد در این زمان که با این ضایعه پوستی مواجه می شوند دنبال درمان فوری آن هستند. روغن زیتون برای جوش صورت از جمله توصبه هایی است که زیاد می شنویم اما باید بدانیم آیا استفاده از روغن زیتون برای جوش صورت تا چه میزان کاربردی است. به گفته متخصصان طب سنتی چینی: جوش در هر کدام از قسمت های صورت به یکی از قسمت های بدن ربط دارد که به شرح ذیل میباشد:

  • جوش در پیشانی مربوط به سیستم گوارشی و استفاده بی رویه از فست فود هاست
  • جوش در پیشانی زنان به دلیل کیست های موجود در رحم و بین دو ابرو به علت عدم تحمل لاکتوز است
  • جوش در اطراف چشم به علت عدم تعادل کلیه ها است
  • جوش روی بینی به علت کمبود ویتامین B و یا مشکل کبد و هم چنین عدم تعادل قلب،طحال و ریه است
  • جوش روی چانه و فک به علت عدم تعادل هورمونی و وجود استرس میباشد.
  • جوش روی گونه  به علت مشکلات تنفسی، سیگار و قلیان کشیدن است
مطالعه بیشتر
بهترین روغن‌های طبیعی برای جوش صورت

از این رو جوش در وهله اول در بدن ما نمایانگر یک بیماری  است که باید مداوا شود. از سوی دیگر درمان های خانگی مانند روغن زیتون برای جوش صورت از جمله راهکارهای حل این معضل پوستی است.

درمان جوش صورت در تب سنتی ؛

در طب سنتی راهکار های چون ؛

مطالعه بیشتر
درمان موخوره با روغن های گیاهی

جهت درمان جوش صورت توصیه می شود. اما روغن زیتون برای جوش صورت از جمله توصیه های موکد جهت درمان این معضل پوستی است.

روغن زیتون برای جوش صورت

درمان جوش صورت با روغن زیتون تا چه میزان کاربردی است؟

یکی از بهترین موادی که برای درمان جوش صورت به کار میرود و به راحتی دردسترس قرار دارد روغن زیتون است.

روغن زیتون از میوه درخت زیتون تهیه میشود که این نوع درخت در مناطقی که رطوبت زیاد دارند (بیشتر در سواحل مدیترانه)کشت میشود . این روغن سرشار از  ویتامین E ست و برای پوست و مو خواص معجره آسایی دارد .

مطالعه بیشتر
درمان عفونت واژن با سرکه سیب

روغن زیتون برای جوش صورت به این دلیل مفید است که یک آنتی اکسیدان  طبیعی است از این رو در رفع جوش صورت بسیار کاربردی است چرا که صورت زمانی که مرطوب باشد کمتر مستعد جوش خواهد بود .

خواص روغن زیتون برای پوست

  • ضد التهاب است
  • خاصیت دارویی دارد
  • با پوست افراد مختلف سازگار میشود
  • از پیری پوست جلوگیری میکند
  • به عنوان مرطوب کننده عمل میکند
  • منافذپوست را مسدود نمیکند
  •  پوست مرده را زدوده ویتامین های ضروری را تامین میکند
  • ،مانع عفونت های پوستی میشود
  • پوست را شفاف و درخشان میکند

به گفته پزشکان طب سنتی استفاده از روغن زیتون برای جوش صورت در افراد متفاوت است بعضی از افراد باید مدت زمان بیشتری استفاده کنند ولی در بعضی دیگر در چند هفتۀ اول استفاده ، نتیجه میدهد .

به گفته پزشکان طب سنتی باید از روغن زیتون فرابکر  (Extra Virgin Olive Oil)استفاده کنید زیرا بقیه روغن زیتون هابخاطر اسیدیته ای که طی فرایند تصفیه بالا میرود برای پوست مضر میباشد. روغن زیتون فرابکر را باید از عطاری های آنلاین معتبر مانند عطاری آنلاین ویترین فود تهیه کنید.

مطالعه بیشتر
عطاری آنلاین ویترین فود

روغن زیتون برای جوش صورت برای همه افراد مناسب است؟

برای بعضی از افرادی که پوست آنها مشکلی مثل درماتیت دارد یا پوست خیلی چربی دارند روغن زیتون برای از بین بردن جوش صورتشان  انتخاب درستی نیست.بنابر این باید مقداری از آن را روی  پوست درونی ساعد خود مالیده وپس از یک شبانه روز در صورت مشاهده نکردن هیچ واکنشی از آن استفاده کنند.

روغن زیتون برای جوش صورت

روش های استفاده از روغن زیتون برای جوش صوت

روش اول ؛ ابتدا صورت خود را با آب مرطوب کرده  سپس مقداری روغن به انگشتان دست مالیده و به صورت دورانی پوست صورت را ماساژ دهید.سپس یک حوله که با آب گرم مرطوب شده باشد روی صورت خود گذاشته تا منافذ پوست باز شود و روغن به درون پوست رخنه کند.

روش دوم ؛ مخلوط کردن روغن زیتون با روغن درخت چای است و ماساژ آن با صورت به صورت دورانی است که برای درمان اگزما هم توصیه می شود

مطالعه بیشتر
درمان اگزما به روش خانگی

روش سوم ؛ مخلوط کردن روغن زیتون با عسل است زیرا عسل خاصیت زد باکتریایی دارد.این ترکیب مولتی ویتامین به وجود میاورد ،با پوست های حساس سازگار است .و به دلیل آبرسانی خشکی پوست را از بین میبرد. این ترکیب را باید برای بیست دقیقه روی صورت بگذاریم و سپس صورت رابا آب ولرم بشوییم.

روش چهارم ؛ روغن زیتون را با روغن نارگیل مخلوط کنید.این ترکیب باعث سفتی پوست میشود و پوست را در برابر اشعه محافظت میکند .

روش پنجم ؛ روغن زیتون را با جودوسر مخلوط کرده وحدود ۱۵ دقیقه تحمل کنید سپس با آب ولرم بشویید . این ترکیب غلیظ است ،منافذ بسته ی پوست را از بین میبرد ،لایه بردار است و باعث کم شدن جوش های سر سیاه میشود.

روش ششم ؛ روغن زیتون را با آووکادویی که از قبل پوره کرده اید مخلوط کنیدو تا ۲۰دقیقه به آن زمان دهید ،سپس با آب ولرم بشویید .این ترکیب دارای ویتامین E میباشد وپوست را به شکل عمقی پاکسازی میکند و سرعت بازسازی سلول ها را افزایش میدهد.

روش هفتم ؛ روغن زیتون را با سفیده تخم مرغ مخلوط کرده حدود نیم ساعت به آن زمان دهید سپس با اب ولرم بشویید .این ترکیب سفت کننده است و کاستی های پوست را از بین میبرد . موقع استفاده از این ترکیب به دلیل وجود سفیده تخم مرغ بهتر است صورت خود را تکان ندهید ،اخم نکنید و حرف نزنید تا چروک ایجاد نشود.

روش هشتم ؛ روغن زیتون را با آب لیموی تازه مخلوط کرده ،به صورت مالیده،ماساژ دهید وحدود نیم ساعت بماند .با آب ولرم بشویید درنهایت با آب خنک بشویید .این راه علاوه بر ازبین بردن جوش صورت خاصیت ضد عفونی هم دارد.

روش نهم؛ روغن زیتون را با زردچوبه مخلوط کنید و به صورت بمالید .زردچوبه به این دلیل که  دارای عنصری به نام کورکومین است اثر فوق العاده ای بر روی پوست دارد.

در آخر باید گفت که افراد درسنین مختلف و در شرایط خاص دچار جوش هایی بر روی صورت و بدن خود میشوند که بنا به توصیه بسیاری از پزشکان به داروهای شیمیایی جهت درمان آن پناه می برند و این درحالیست که طب سنتی یکی از مطمئن ترین روش ها برای درمان جوش به ما ارائه می دهد که از ساده ترین و بهترین آن ها استفاده از روغن زیتون برای جوش صورت و رفع آن از طریق روش هایی است که در این مقاله گفته شد. فراموش نکنیم که روغن زیتون یک مرطوب کننده وآبرسان فوق العاده ای،بویژه برای پوست های خشک است.