ما در این مقاله سعی میکنیم که در رابطه با فواید و مضرات روغن کنجد اطلاعاتی در اختیار شما بگذاریم تا بتوانید در آخر به اینکه آیا روغن کنجد خوب است یا بد جوابی صحیح بدهیم پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

روغن کنجد بکر از دانه های خام کنجد گرفته می شود این روغن یکی از روغن‌های پخت و پز محبوب در آشپزی‌های چینی، ژاپنی، و خاورمیانه‌ای است.

دانه‌ها از گیاه کنجد (Sesamum indicum) به دست می‌آیند. دانه‌ها سرشار از پروتئین و ویتامین‌های گروه B هستند، اما روغن کنجد پروتئین یا بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری را شامل نمی‌شود. با این حال، اسیدهای چرب و آنتی‌اکسیدان‌ها، از جمله ویتامین E و فیتوسترول‌ها، در آن حفظ می‌شوند.

روغن دانه کنجد اغلب برای سرخ کردن گوشت‌ها و سبزیجات استفاده می‌شود یا به سس‌ها و سالاد ها و چاشنی ها افزوده می‌شود.

روغن کنجد دارای فواید زیادی است، از فواید روغن کنجد میتوان به منبعی غنی از چربی های مفید برای قلب، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، تنظیم سطح قند خون، ضد التهابی بودن و محافظت از پوست در برابر آسیب های ناشی از آفتاب اشاره کرد. برای بررسی اینکه آیا روغن کنجد مفید از یا مضر تحقیقاتی انجام شده است که در ادامه به آن می پردازیم.

 

روغن ارده کنجد

روغن کنجد برشته یا روغن ارده کنجد از دانه‌هایی که برشته شده اند یا اصطلاحا به آن آتش خورده می گویند، تهیه می‌شود. این روغن نقطه دود پایینی دارد و به راحتی می‌تواند بسوزد، بنابراین به عنوان روغن پخت و پز ایده‌آل نیست. بهتر است آن را در یکی از مراحل نهایی دستور پخت اضافه کنید تا طعم غذا را افزایش دهد.

 

روغن ارده کنجد یا روغن کنجد ؟

روغن ارده کنجد و روغن کنجد معمولی دو نوع مختلف از روغن‌های کنجد هستند که برای مقاصد مختلفی در آشپزی استفاده می‌شوند. روغن ارده کنجد به دلیل طعم تند و قوی‌تری که دارد، معمولاً به عنوان یک ماده طعم‌دهنده در آخرین مراحل آشپزی به کار می‌رود، در حالی که روغن کنجد معمولی که از دانه‌های خام فشرده می‌شود، طعم ملایم‌تری دارد و می‌تواند برای سرخ کردن و پخت و پز در دماهای بالاتر استفاده شود.

روغن کنجد هنگامی که برشته می‌شود، به رنگ کهربایی در می‌آید. این روغن طعم آجیلی به سس‌ها و چاشنی‌ها می‌افزاید، اما به دلیل نقطه دود پایین آن، بهترین انتخاب برای پخت و پز نیست.

آیا روغن ارده کنجد همان روغن کنجد است؟ باید گفت مواد اولیه اصلی یکسان هستند، اما روش فرآوری آن‌ها متفاوت است. نوع برشته‌شده تیره‌تر است — در بطری به رنگ کهربایی ظاهر می‌شود. بوی قوی کنجد دارد.

روغن کنجد بکر روشن‌تر است — در بطری به رنگ زرد کم‌رنگ ظاهر می‌شود و بوی آن کمتر شدید است. مانند روغن سویا، کلزا و ذرت، سرشار از چربی‌های چند غیراشباع است.

روغن کنجد بکر دارای نقطه دود متوسطی است. هنگامی که می‌خواهید مواد غذایی را تفت دهید، استفاده از آن مناسب است، اما برای مواقعی که به حرارت بالا نیاز دارید، گزینه مناسبی نیست.

 

ارزش غذایی روغن کنجد بکر

ارزش غذایی یک فنجان (۲۱۸ گرم) روغن کنجد به‌صورت زیر است:

کالری 1927
پروتئین ۰ گرم
چربی کل 218 گرم
کربوهیدرات ۰ گرم
فیبر ۰ گرم
قند ۰ گرم

روغن کنجد همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ و امگا-۶ است، که هر دو نوعی چربی چند غیراشباع هستند. هر دوی این اسیدهای چرب ضروری هستند که به جلوگیری از چندین بیماری از جمله بیماری‌های قلبی و سرطان کمک می‌کنند. همچنین به بهبود عملکرد ایمنی بدن کمک می‌کنند.

مطالعه بیشتر
خوارکی هایی که برای تصفیه خون باید بخوریم

 

مرتبط:

روش روغن گیری کنجد

 

فواید روغن کنجد

آیا روغن کنجد برای شما خوب است؟  این روغن حاوی چربی‌های سالم و اسیدهای آمینه است.

فواید روغن کنجد شامل مواردی است که ادامه مقاله به آن اشاره میکنیم :

  1. سلامت قلب
  2. سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها
  3. ترمیم زخم‌ها و سوختگی‌ها به کمک روغن کنجد
  4. کاهش التهاب پوستی
  5. تنظیم سطح قند خون
  6. سلامت مو
  7. کاهش استرس و افسردگی
  8. پیشگیری از آسیب‌های ناشی از نور خورشید

 

  • سلامت قلب

روغن کنجد دارای نسبت متعادلی از اسیدهای چرب امگا-۳، امگا-۶ و امگا-۹ است. امگا-۳ و امگا-۶ از دسته ی اسید های چرب چندگانه هستند که به آنها (polyunsaturated fatty acids; PUFA) می گویند . این اسید ها برای رشد طبیعی مغز ضروری بوده و در غذاهایی مانند ماهی و روغن های گیاهی بیشتر یافت میشوند.در حالی که اسیدهای چرب امگا-۹ غیراشباع هستند. تحقیقات نشان داده‌اند که رژیم غذایی حاوی این چربی‌های سالم خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف روغن کنجد به کاهش کلسترول LDL و تری‌گلیسریدها کمک می کند، که در محافظت از قلب نقش بسزایی دارند.

  • سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها

یکی از مواد مفید در روغن کنجد آنتی‌اکسیدان سسامین است. این ماده یک لیگنین است، نوعی ترکیب که بافت گیاهی را تشکیل می‌دهد. آنتی‌اکسیدان‌ها به بدن شما کمک می‌کنند تا از آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد مقابله کند. آن‌ها نقش کلیدی در مبارزه با بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت دارند.

  • ترمیم زخم‌ها و سوختگی‌ها به کمک روغن کنجد

مطالعات روی حیوانات نشان داده‌اند که استفاده از روغن کنجد بر روی پوست می‌تواند به درمان آسیب‌هایی مانند زخم‌ها و سوختگی‌ها کمک کند، به خصوص وقتی با ازون ترکیب شود. آب ازونه مصرف ضد عفونیدارد و در درمان زخم ها مورد استفاده قرار می گیرد اما به سرعت اثر خود را از دست می‌دهد. که میتوان آن را با روغن کنجد ترکیب نمود تا خاصیت نگهداری آن طولانی تر شود. دانشمندان بر این باورند که خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد باکتریایی کنجد در ترمیم نقش دارند، اما برای اطمینان بیشتر، مطالعات بیشتری نیاز است.

  • کاهش التهاب پوستی

بسیاری از فرهنگ‌ها از روغن کنجد در طب سنتی به عنوان یک ضد التهاب استفاده کرده‌اند. طب سنتی تایوانی آن را برای درمان درد مفاصل، دندان درد، زخم ها، خراش‌ها، دردهای قبل از قاعدگی و موارد دیگر به کار برده است.

در حالی که نیاز به مطالعات بیشتری بر روی انسان‌ها وجود دارد، برخی از مطالعات در آزمایشگاه نشان داده‌اند که روغن کنجد می‌تواند در کاهش شاخص‌های التهابی مؤثر باشد.

  • تنظیم سطح قند خون

طبق تحقیقات و مطالعات جدیدی که انجام شده است حاکی از آن است که بزرگسالانی که روغن کنجد مصرف می‌کردند، قند خون ناشتا و هموگلوبین A1c (میانگین سطح قند خون طی ۲ تا ۳ ماه گذشته) آنها کاهش یافته بود.

  • سلامت مو

سسامین و ویتامین E موجود در روغن کنجد برای موی شما مفید است. طی مطالعات انجام شده به  این نتیجه رسیده ایم که مکمل حاوی این دو آنتی‌اکسیدان استحکام و درخشندگی مو را بهبود بخشید.

  • کاهش استرس و افسردگی

روغن کنجد حاوی اسید آمینه‌ای به نام تیروزین است. تیروزین سطح سروتونین را افزایش می‌دهد که می‌تواند به مقابله با احساسات استرس و افسردگی کمک کند.

  • پیشگیری از آسیب‌های ناشی از نور خورشید

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن کنجد ممکن است پوست را در برابر آسیب‌های UV محافظت کنند. روغن کنجد تا ۳۰٪ از اشعه‌های UV را مقاومت می‌کند، در حالی که سایر روغن‌ها تنها تا ۲۰٪ مقاومت دارند.

مطالعه بیشتر
دستگاه ارده و کره‌ ساز | کدام دستگاه، با سنگ طبیعی یا مصنوعی؟

تحقیقات در این زمینه محدود است. در حالی که برخی منابع ادعا می‌کنند که روغن کنجد ممکن است به عنوان یک ضدآفتاب طبیعی مؤثر باشد، شما ممکن است بخواهید از ضدآفتاب معمولی برای محافظت از پوست خود در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید استفاده کنید.

 

مضرات روغن کنجد

در حالی که استفاده از روغن کنجد در رژیم غذایی می‌تواند فواید بسیاری داشته باشد، چند خطر بالقوه نیز وجود دارد که باید مد نظر قرار دهید. این خطرات شامل موارد زیر است:

 

آلرژی به کنجد

کنجد اکنون نهمین آلرژن رایج است. تقریباً ۰.۲٪ از جمعیت ایالات متحده به آن آلرژی دارند. اگرچه این درصد شاید چندان قابل توجه نباشد، اما روغن کنجد تقریباً به اندازه هشت آلرژن برتر در مواد غذایی رایج است.

واکنش‌های آلرژیک می‌توانند از نظر شدت متفاوت باشند، اما ممکن است به اندازه‌ای جدی باشند که باعث آنافیلاکسی شوند. فردی که به شدت به کنجد آلرژی دارد ممکن است نیاز به آمپول اپی‌نفرین داشته باشد.

افزایش وزن

هرچند روغن کنجد حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ و امگا-۶ مفید برای قلب است، مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. روغن کنجد کالری بالایی دارد.

تداخل دارویی

روغن کنجد ممکن است فشار خون و سطح قند خون شما را بهبود ببخشد. اما اگر داروهایی برای فشار خون بالا یا دیابت مصرف می‌کنید، ممکن است فشار خون یا قند خون شما بیش از حد پایین بیاید. شما باید قبل از افزودن روغن کنجد به رژیم غذایی خود با پزشک خود صحبت کنید.

 

جایگزین روغن کنجد

به دلیل نقطه دود پایین روغن کنجد، بهتر است در حرارت‌های پایین‌تر استفاده شود. اگر روغن کنجد در دسترس ندارید و به دنبال جایگزین سالمی برای تفت دادن، سس یا پخت و پز در دمای پایین هستید، این گزینه‌ها را در نظر بگیرید:

  • روغن آفتابگردان، که حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ سالم و ویتامین  Eاست
  • روغن زیتون، حاوی اسید های چرب اشباع نشده ، ویتامین E ، ویتامین K  و…
  • روغن تخم کدو، که حاوی اسید آلفا-لینولنیک است، یک منبع دیگر از امگا-۳‌های سالم.
  • روغن‌های ذرت، سویا و نارگیل بکر همگی دارای نقطه دود مشابهی به روغن کنجد هستند. اما روغن‌های ذرت و سویا سرشار از اسیدهای چرب امگا-۶ هستند که در مقادیر بالا می‌توانند ناسالم باشند. روغن نارگیل حاوی اسید لوریک است که سطح کلسترول خوب شما را افزایش می‌دهد. این روغن همچنین سطح کلسترول بد شما را بالا می‌برد، بنابراین باید مصرف آن در رژیم غذایی خود را محدود کنید.

تاثیر طعم روغن ارده کنجد در دستور ساخت انواع سس سالادها، چشانی ها و غذاها میتواند مزه ی فوق العاده ای به آنها بدهد . اگر روغن ارده کنجد ندارید یا از آن اجتناب می‌کنید، این جایگزین‌ها را امتحان کنید:

  • روغن گردو، که همچنین حاوی اسید آلفا-لینولنیک است
  • روغن زیتون فوق بکر، که ممکن است سالم‌ترین گزینه از همه باشد. این روغن برای کلسترول شما خوب است و حاوی ویتامین‌های A، E، D و K است.

 

سوالات متداول درباره روغن کنجد

 

چه کسانی نباید از روغن کنجد استفاده کنند؟

همان طور که گفته شد ممکن است بعضی از افراد نسبت به کنجد آلرژی داشته باشند؛ و در موارد مصرف مختلف است مثلا در صورت استفاده پوستی ممکن است باعث کهیر یا حتی واکنش آنافیلاکتیک شود.

مطالعه بیشتر
روش های تشخیص روغن کنجد اصل

بعضی ممکن است در مقدار مصرف کنجد زیاد روی کنند که این مورد هم نسبت به هر شخص و وجود بیماری زمینه ای آن ممکن است خطر آفرین باشد، توصیه می شود اگر فشار خون بالا و یا دیابت دارید، قبل از افزایش مصرف این روغن با پزشک خود مشورت کنید. 

استفاده از روغن کنجد در دوران بارداری مجاز است؟ 

همان طور که گفته شد روغن کنجد دارای خواص زیادی است و منبع سرشاری از مواد مغذی و ویتامین هاست؛ بدیهی است موادی که  خاصیت اینچنینی دارند نه تنها به سلامت مادر کمک میکنند بلکه برای رشد جنین نیز بسیار موثر می باشند. اما باید به این امر توجه داشته باشید که طبع روغن کنجد گرم می باشد و ممکن است در مصرف بیش از حد گرمای بدن مادر را افزایش دهد، و این موضوع را هم حتما باید در نظر گرفت که مادر نسبت به این روغن حساسیت یا آلرژی نداشته باشد، در کل مصرف معمول روغن کنجد برای مادران باردار نمی تواند مضر باشد، اما بهتر است برای مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

 

آیا باید با روغن کنجد پخت و پز کرد؟

روغن کنجد معمولی برای پخت و پزی که نیاز به دمای بالا ندارد مناسب است. روغن کنجد برشته به سرعت هنگام حرارت دادن دود می‌کند. آن را برای افزودن طعم در مواد غذایی خام مانند سس‌ها و دیپ‌ها نگه دارید.

تفاوت روغن کنجد با روغن کنجد بکر

روغن کنجد بکر در واقع روغن کنجدی است که به روش پرس سرد و در اثر اعمال فشار به دانه های کنجد در دمای پایین تولید می شود؛ به گونه ای که تمام خواص و ویژگی های تغذیه ای کنجد حفظ می شود.

در روغن گیری به روش پرس سرد، روغن در اثر اعمال فشار بدون استفاده از هیچ حرارتی از دانه های کنجد استخراج می شود. در واقع عدم استفاده از هیچ گونه افزودنی شیمیایی موجب شده تا روغن به دست آمده این روش، هیچ گونه تغییراتی در بوِ، طعم و ترکیبات خود نداشته و تمام خواص خود را حفظ کند. به تعبیری انجام هرگونه مراحل تصفیه شیمیایی  از جمله بی بو سازی و رنگ بری در این گروه از روغن ها غیر مجاز می باشد.

گفتنی است که روغن کنجد (پرس سرد) مانند دانه های کنجد، دارای آنتی اکسیدان فراوان است.

قیمت روغن کنجد بکر چند است ؟

قیمت روغن کنجد بکر در فروشگاه اینترنتی ویترین فود بسیار مناسب می باشد چرا که روغن کنجد در این فروشگاه از تولیدکنندگان با سابقه با بالاترین کیفیت تهیه می شود.

در شرایط کنونی عده ای از سودجویان با ارائه قیمت های پایین برای روغن کنجد سعی در جذب مشتری دارند اما عطاری آنلاین ویترین فود به عنوان یکی از فروشگاه های معتبر در تولید و عرضه روغن کنجد به شما می گوید که هیچ ارزانی بی دلیل نیست. روغن های کنجد بسیار ارزان به دلیل وجود ناخالصی های زیاد سلامت شما را به خطر می اندازند از این رو گول تبلیغات این فروشگاه ها را نخورید.

روغن کنجد اصل را از کجا بخریم؟

روغن کنجد باکیفیت را باید از فروشگاه های معتبر خریداری کنید. عطاری آنلاین ویترین فود از جمله فروشگاه های اینترنتی معتبری است که مدت هاست روغن کنجد با کیفیت را در اختیار خریداران این محصول قرار می دهد.

 

اقتباس شده از www.webmd.com و مقالات دیگر علمی