روغن دانه‌های گیاهی کنجد ماده‌ای مغذی و سالم برای کسانی است که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند. این چربی‌های سالم و کم‌ضرر، در فرآیندی به نام روغن گیری از کنجد از دانه گیاهی تولید می‌شوند. در این چند ساله که مردم به سلامت اندام خود بیشتر توجه می‌کنند، روغن‌های گیاهی تقریبا در برنامه رژیمی هر خانم یا آقای ورزشکاری دیده می‌شود. فرآیند عصاره‌گیری از دانه گیاه و تبدیل آن به یک چربی خوراکی یا غیرخوراکی، توسط دستگاه روغن‌ گیری کنجد انجام می‌شود.

در گذشته به منظور روغن گیری، از روش روغن گیری کنجد با دستگاه پرس گرم یا ارده استفاده میشده‌؛ اما به دلیل خطرناک بودن آن برای بدن، تا حد زیادی از صنعت تولید روغن گیاهی حذف شده ‌است. امروزه تقاضای مردم برای خرید روغن‌های گیاهی خالص به نسبت قبل، بیشتر و بیشتر ‌است و حساسیت قابل توجه برای این مدل روغن‌ها، خالص بودن آن است.

مطالعه بیشتر
خواص روغن کنجد

امروزه در صنعت، برای بهره‌وری از بالاترین کیفیت روغن‌های گیاهی، از دستگاه‌های روغن گیری پرس سرد برای تولید استفاده می‌شود. در این روش دیگر خبری از مواد شیمیایی و افزودنی‌های مختلف نیست. روش سنتی ارده‌گیری می‌تواند به سلامتی بدن آسیب بزند زیرا تصفیه نهایی روغن، به درستی انجام نمی‌شود؛ چراکه هزینه‌ی بالایی دارد.

 

روش روغن گیری کنجد با دستگاه پرس سرد

همانطور که گفته شد امروزه برای سلامتی بدن افراد، در روغن گیری کنجد از روش روغن گیری کنجد با دستگاه پرس سرد استفاده میشود که آن را با نام کلد پرس یا عصاری هم میشناسند. همانطور که از نام پرس سرد پیداست، این دستگاه از حرارت استفاده نمیکند. عصاره‌گیری در این روش کامل انجام می‌شود؛ به گونه‌ای که تمام ویتامین‌های موجود و اسیدهای چرب غیراشباع را میتوان از دانه گیاهی استخراج نمود تا خاصیت روغن گیاهی از بین نرود. در این روش همان مقداری که گیاه نیاز دارد، حرارت میبیند.

فرآیند روغن گیری در دستگاه روغن گیری کنجد (کلد پرس) حداکثر در دمای ۴۰ درجه سانتی‌گراد انجام میشود. گاها پیش می‌آید که زیر ۳۰ درجه این دستگاه، روغن گیری کنجد را انجام میدهد. بالا نبودن این عدد همان دلیلی است که نباید دیگر از دستگاه پرس گرم استفاده کنیم. روغن گیری کنجد در دمای پایین کیفیت روغن خروجی را بالا میبرد. درست است که راندمان تولید روغن در دستگاه پرس گرم یا ارده‌گیری بیشتر است اما کیفیت خالص در روش پرس سرد به وضوح دیده میشود.

مزایای استفاده از دستگاه روغن گیری کنجد (کلد پرس)

  1. در دستگاه روغن گیری کنجد، حرارت ندیدن دانه روغنی در زمان روغن گیری، باعث میشود دیگر دغدغه‌ای در هنگام سرخ کردن وجود نداشته باشد. همچنین باعث صرفه‌جویی در مصرف و طبخ غذا میشود زیرا برای پخت غذا روغن زیادی استفاده نمیشود و شما زمان کمتری را در آشپزخانه صرف پخت‌وپز میکنید.
  2. شاید در آخرین تجربه خود از روغن‌گیاهی، بوی بد آنها در ذهن شما حک شده باشد. در روش کلدپرس، یکی از بهترین مزیت‌های آن نسبت به روش‌های دیگر، نبودن هرگونه بوی تند یا بد است. این مدل بو و عطر برای روغن‌های بی‌کیفیت بازار است.
  3. در هنگام پخت غذا به راحتی میتوانید کیفیت آن را مقایسه کنید. روغن‌های گیاهی نامرغوب، در زمان سرخ‌کردن، کف میکنند اما این مورد در روغن‌های مرغوب این اتفاق امکان ندارد. بهترین جایگزین برای روغن‌های مایع موجود در بازار، روغن کنجد گرفته شده از دستگاه پرس سرد است.

فواید اسیدهای چرب غیراشباع

اسیدهای چرب غیراشباع در مقابل اسیدهای چرب اشباع، در سلامتی بدن و جلوگیری از سکته قلبی، تاثیر کاملا محسوسی دارند. اسیدهای اشباع وقتی وارد بدن انسان و جریان خون میشوند، به دلیل پیوند مولکولی، باعث مسدود شدن عروق میشوند اما این فرآیند برای اسیدهای چرب غیراشباع، کاملا برعکس میباشد.

این مزیت فوق‌العاده باعث میشود تا گلیسرید و کلسترول کمتری در بدن وجود داشته باشد و در نتیجه احتمال بیماری‌های قلبی و عروقی مانند سکته قلبی و مغزی را کاهش دهد. بد نیست بدانید که در دنیا سالانه ۱۷٫۹ میلیون نفر در دنیا به دلیل بیماری‌های قلبی میمیرند. یکی از اصلی‌ترین دلایل سکته قلبی میتوان به تغذیه ناسالم و چرب اشاره کرد.

مطالعه بیشتر
خواص و مضرات کنجد

نگاهی به دستگاه روغن گیری کنجد در روش پر خطر پرس گرم

در این روش دانه گیاهی کنجد ابتدا در آب به مدت طولانی (تقریبا ۸ ساعت) قرار میگیرند. سپس در دمای بالای ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد، حرارت داده میشود. همین موضوع باعث میشود که در زمان طبخ نتوانید در دمای ۱۰۰ درجه، به راحتی آشپزی کنید. پس از بو دادن کنجد، اقدام به آسیاب کردن آن میشود. در این نقطه میباشد که ارده در رنگ قهوه‌ای تشکیل میشود که همه آن را میشناسیم. بعد از گذشت چند ساعت، روی ارده، روغنی تشکیل میشود که به آن روغن کنجد میگویند.

مضرات روش روغن گیری کنجد با پرس گرم

  1. داشتن بوی بد در هنگام سرخ کردن غذا
  2. در دستگاه روغن گیری کنجد به دلیل روغن گیری در دمایی بالاتر از ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد، عملا استفاده دوباره از این روغن از نظر سلامتی اصلا توصیه نمیشود.
  3. کم شدن خواص اصلی دانه گیاهی به دلیل حرارت بالا
  4. باعث ایجاد بیماری گوارشی یا عروقی
  5. تصفیه نشدن روغن به دلیل هزینه بالا
  6. باعث سرطان کبد و سینه

روغن کنجد

این روغن گیاهی خاصیت خوبی برای بیماری‌های دیابت، هپاتیت و میگرن دارد. این روغن شدیدا به سلامتی بدن کمک میکند. زیرا آنتی‌اکسیدان‌ها میتوانند به خوبی در برابر بیماری‌های سرطانی مقابله میکنند. این روغن به سرغت جذب بدن و وارد جریان خون میشود.

مطالعه بیشتر
روغن بدون ترانس چیست؟

خواص روغن کنجد

  1. در بیماری‌های پوستی تاثیرگذار است
  2. ضدباکتری
  3. ضدالتهاب در نقاط مختلف بدن
  4. ضدویروس
  5. جلوگیری از سرطان پوست