چقدر در مورد پریودهای نامنظم  و درمان های گياهان قاعده آور میدانید.  این مشکل رایج در اثر عوامل مختلفی مانند کاهش وزن، وضعیت پزشکی و سبک زندگی، میزان استرس و تنش بی دلیل ممکن است ایجاد شود، که باعث می شود به دنبال راه حل هایی بی خطر و طبیعی برای حل آن بگردیم. اگر در زمان قاعدگی مشکل دارید، حتما می دانید که بی توجهی به این موضوع کار درستی نیست. خوشبختانه، ابزارهای زیادی از جمله درمان های گیاهی وجود دارد که می تواند کمک کند. استفاده از دمنوش های کاهش استرس و گیاهان قاعده آور یکی از این ابزارهای شگفت انگیز است.از جعفری گرفته تا میوه های درمانی غنی از ویتامین C، طبیعت سبدی پر از گیاهان را برای درمان چرخه نامنظم و دیررس ماهانه در اختیار ما قرار داده است. مجموعه ای فوق العاده غنی از گیاهان طبیعی قاعده آور که در طول قرن ها توسط شفا دهنده ها، مادربزرگ ها ، پزشکان و غیره استفاده می شده است. از این گیاهان برای دستیابی به تأثیرات مختلف در بدن به روش های مختلفی استفاده شده است.

خانمی دراز کشیده و درد قاعدگی دارد و کیسه آب جوش قرمز رنگ بر روی شکمش گذاشته است - گیاهان قاعده آور

در اینجا لیستی از موثرترین گیاهان قاعده آور و درمان های گیاهی طبیعی قاعده آور برای ایجاد پریود (در صورت نامنظم بودن) آورده شده است:

جعفری

از زمان های دور از گیاه جعفری به طور سنتی برای ایجاد قاعدگی استفاده می شده است. آپیل و میریستیسین، دو ماده موجود در جعفری، تحریک کننده انقباضات رحم هستند، که منجر به تأثیر در چرخه ماهانه شما می شود.

روش استفاده: روزانه ۶ گرم برگ جعفری خشک را که باید به صورت دمنوش تهیه کنید و بنوشید، می توانیداین مقدار را نصف کنید و دوبار در روز نوش جان کنید. گفتنی است انواع دمنوش مخلوط گیاهی را می توان از عطاری آنلاین ویترین فود تهیه کنید. جعفری از جمله گیاهان طبیعی قاعده آور است.

زیره، گیاهی قاعده آور

دانه های زیره سبز که در هند ژرا نیز شناخته می شود از همان خانواده جعفری هستند و بنابراین تأثیر مشابهی دارند. و از  گیاهان قاعده آور می باشد.

مطالعه بیشتر
خواص شگفت انگیز زردچوبه برای لاغری و کاهش وزن

دانه های کاروم (Ajwain)

دانه های کاروم  نیز از حمله گیاهان طبیعی قاعده آور است که علاوه بر تسکین دردهای قاعدگی، در ایجاد قاعدگی نیز موثر است.

روش استفاده: ۱ قاشق چایخوری دانه های کاروم را در ۱ لیوان آب بجوشانید و صبح آن را معده خالی مصرف کنید.

پاپایا، گیاهی قاعده آور

پاپایا یکی از موثرترین گیاهان دارویی  قاعده آور موجود است. پاپایای خام باعث تحریک انقباضات در رحم می شود و می تواند در ایجاد دوره ها کمک کننده باشد. کاروتن موجود در پاپایا باعث تحریک هورمون استروژن در نتیجه ایجاد دوره اولیه می شود. روش استفاده: پاپایا را می توان به صورت خام یا آب پاپایا دو بار در روز مصرف کرد. یک فنجان آب پاپایا (تقریباً ۲۰۰ میلی لیتر) یا یک کاسه پاپایای تازه رسیده را می توانید در وسط چرخه بخورید تا اثر بکند.

زنجبیل از جمله گیاهان قاعده آور

دمنوش زنجبیل یکی از قوی ترین و موثرترین مکمل های غذایی و گیاهانی با خاصیت جادویی است که جریان قاعدگی را تحریک می کند و در نتیجه از جمله گیاهان دارویی قاعده آور است . برای دوره های که خیلی تأخیر دارد، ترکیبی از جعفری و دمنوش زنجبیل توصیه می شود. زنجبیل باعث افزایش گرمای اطراف رحم می شود، بنابراین انقباض ایجاد می کند. روش استفاده:  پودر زنجبیل را می توان به صورت دمنوش یا آب زنجبیل تازه همراه با مقداری عسل یا دقیقاً همان زنجبیل قلمی  خام را همراه با عسل مصرف کرد. چند روز قبل از تاریخ پریود هر روز یک فنجان آب زنجبیل تازه با آب بنوشید.

کرفس  جز گیاهان قاعده آور

کرفس گیاهان قاعده آور

نوشیدن آب کرفس یکی از راه های کاملاً ایمن و طبیعی و جز گیاهان قاعده آور توصیه شده توسط پزشکان برای ایجاد قاعدگی است. روش استفاده: استفاده روزانه از آب کرفس تازه دو بار در روز می تواند جریان خون را در لگن و رحم تحریک کند و در نتیجه باعث ایجاد قاعدگی شود.

مطالعه بیشتر
روغن بادام زمینی | فواید شگفت‌انگیز آن در سلامتی و بهبود بیماری

بذر گشنیز

دانه های گشنیز به دلیل  دارا بودن خاصیت مادونوگرافی از موثرترین داروهای طبیعی قاعده آور و درمان  دوره های قاعدگی نامنظم است. روش استفاده: ۱ قاشق چایخوری تخم گشنیز را با ۲ فنجان آب بجوشانید و صبر کنید تا کامل بجوشد. با استفاده از صافی بذرها را جدا کرده و معجون را سه بار در روز و به مدت چند روز قبل از پریود ماهانه بنوشید. تخم گشنیز ویترین فود گزینه مناسبی برای این دمنوش است.

دانه رازیانه از گیاهان دارویی قاعده آور

دانه های رازیانه را می توانید در آب جوشانده و دمنوش معطر تهیه کنید که باید هر روز صبح با معده خالی مصرف شود تا قاعدگی شما تنظیم شود و جریان سالم داشته باشد. روش استفاده: ۲ قاشق چایخوری دانه رازیانه را در یک لیوان آب مخلوط کرده و بگذارید یک شب بماند. آب را صاف کرده و صبح بنوشید.

دانه شنبلیله، گیاهی قاعده آور

دانه های شنبلیله نیز جز گیاهان دارویی قاعده آور می باشد. نحوه استفاده: ۲ قاشق چایخوری دانه شنبلیله را در یک لیوان آب مخلوط کرده و بگذارید یک شب بماند. آب را صاف کرده و صبح بنوشید. از عرق شنبلیله هم می توان برای این دمنوش قاعده آور استفاده کرد.

انار

آب دانه های انار نیز در ایجاد قاعدگی موثر است. روش استفاده: حداقل ۱۰ تا ۱۵ روز قبل از شروع دوره خود سه بار در روز آب انار بنوشید.

ادویه های قاعده آور - گیاهان قاعده آور

دانه کنجد

دانه های کنجد پوست کنده نیز برای ایجاد قاعدگی موثر است، و از جمله گیاهان دارویی قاهده آور به شمار می آید اما باید در حد اعتدال مصرف شود ​​ زیرا گرمای زیادی در بدن شما ایجاد می کند. روش استفاده: می توانید ۱۵ روز قبل از شروع دوره مصرف کنجد را شروع کنید. همچنین می توانید یک قاشق چای خوری دانه کنجد دو بار در روز با آب گرم میل کنید. قاشق چای خوری کنجد برشته شده یا ساده با عسل روزی ۲-۳ بار.

مطالعه بیشتر
زمان ماندگاری روغن کنجد چه قدر است؟

غذاهای دارای ویتامین C

مقادیر بالای ویتامین C با افزایش سطح استروژن در بدن می تواند باعث قاعدگی شود. افزایش سطح این هورمون باعث تحریک انقباضات رحمی می شود که در نتیجه خونریزی را تحریک می کند. ویتامین C می تواند سطح پروژسترون را کاهش دهد و باعث تجزیه دیواره های رحم شده و منجر به پریود زودرس می شود. غذاهای غنی از ویتامین C مانند مرکبات، کیوی، و سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی، کلم بروکلی و فلفل دلمه ای می توانند در رژیم غذایی روزانه شما قرار بگیرند.

زردچوبه

رزدچوبه نیز از جمله گیاهان دارویی قاعده آور است .یک قاشق پودر زردچوبه را در یک لیوان آب بجوشانید و روزی دو بار آن را مصرف کنید تا پریود شوید، این کار را ۱۰ روز قبل از پرویود شروع کنید.

خرما

خرما باعث ایجاد گرما در بدن می شود. مصرف روزانه خرما به مقدار مناسب قبل از شروع دوره به ایجاد قاعدگی کمک می کند.

ماهی سالمون

ماهی سالمون خواص بهبود و تثبیت هورمون ها و در نتیجه خلاص شدن از مشکلات قاعدگی را دارد. انواع دیگر ماهی و روغن ماهی نیز در تنظیم دوره قاعدگی شما مفید است.

منبع:herbalcommittea.com