سردردمیگرنی ازجمله بیماری‌های عصبی است، که  زندگی فرد مبتلا به آن را در ساعاتی که درگیر آن است با مشکل مواجه میکند .بیماری میگرن مختص به سن خاصی نیست و افراد با سنین مختلف را تحت تاثیر خود قرار می دهد از طرفی زن و مرد هم نمی شناسد .اما به دلیل تاثیر هورمون ها بر این بیماری زنان دو تا چهار برابر مردان  بیشتردرگیر این بیماری هستند.

درمان میگرن در طب سنتی

خوشبختانه تسکین و درمان میگرن در طب سنتی امکان پذیر است با ما همراه باشید تا با علائم این نوع از سردرد و نیز راهکارهای تسکین آن در طب سنتی آشنا شوید:

علائم میگرن چیست ؟

میگرن علائم مختلف دارد اما شایع ترین آن عبارتند از ؛

  • سردردهای تپش دار در یک طرف یادو طرف سر
  • حالت تهوع،استفراغ
  • کاهش اشتها

به گفته پزشکان طب سنتی: بیشتر افرادی که میگرن دارند، افرادی سردمزاج هستند که زود عصبی می‌شوند و بایددر اولین اقدام درمانی، طبع این افراد گرم‌تر شود..

از طرفی یکی از علل مهم میگرن، سمومی است که، به‌ طور کامل از بدن دفع نمی‌شودو فرد دچار یبوست میشود.

روش های درمان میگرن با طب سنتی

یکی از روش های تسکین و درمان سردرهای میگرنی ، استفاده از دمنوشهایی است که باعث تسکین سردردهای میگرنی میشوند

 چه دمنوش هایی باعث تسکین میگرن می شوند ؟

  • دمنوش سنبل طیب،
  • دمنوش گل گاو زبان،
  • دمنوش بابونه، چای بابونه به آرامش و خواب بهتر افراد میگرنی کمک می کند. بابونه اضطراب های وارد شده به سیستم عصبی را کم می کند.بنابراین افراد مبتلا به میگرن باید چای بابونه را  بعنوان یک نوشیدنی در رژیم غذای خویشبه کار برند. این چای برای خردسالان هم ضرری ندارد..
  • دمنوش زنجبیل و رزماری ؛ ریشه خشک شده این گیاه را۱۷الی ۲۰دقیقه جوشانده وبرای طعم بهتر ازمقداری لیمو امانی استفاده کنید
  • دمنوش گل ساعتی
    این دم نوش به ادم هایی که در زندگی بسیار دچار  هیجان میشوند، آنهایی که خیلی بااحساس،تند خو و عصبی هستند و به راحتی خشمگین میشوند سفارش می شود. این گیاه آرام بخش است سبب کم شدن سردردهای ناشی از وضعیت هیجانی می شود.
  • چای نعناع
    نوشیدن یک فنجان چای نعناع هم به کاهش سر درد میگرنی کمک میکند. یک فنجان چای نعناع با مقداری عسل برای ایجاد احساس آرامش مؤثر است. نعناع دارای خواص ضد التهابی است که میتواند بطور شگفت آوری سر درد میگرنی را تسکین دهد..
  • زنجبیل
    اگر شدت درد آنقدر باشد  که حالت تهوع درافراد با سردرد میگرنی ایجاد شود جویدن زنجبیل راه حل  مناسبی است..
  • گل مینا
    دمنوش گل مینا اخیرا بعنوان دارویی در تسکین سردرد میگرنی کاربرد دارد. برای کم شدن سردردهای میگرنی بهتر است دمنوش این گیاه را هر روز بنوشید .  بهتراست به صورت خشک شده استفاده کنید .اگر به صورت خام بجوید ممکن است دهان را زخم کند ..
  • رزماری : دمنوشی آرامبخش می باشد که می تواند سردرد های ناشی از فعالیت ذهنی و فکری روزانه را برطرف میکند، همچنین رایحه ملایم آن می تواند باعث آرامش اعصاب نیز بشود.

توصیه میشودکه دمنوش رزماری در دوران بارداری مصرف نشود و همچنین برای کسانی که مبتلا به بیماری صرع میباشند باید از مصرف این دمنوش خودداری شود.

مطالعه بیشتر
درمان سردرد در خانه با داروی گیاهی

درمان میگرن با طب سنتی

راهکارهای درمانی سردرد میگرنی

زمانی که دچار میگرن میشوید

۱-مطالعه نکنید، زیرا سبب تشدید آن می‌شود دراین زمان، اندکی استراحت کنید، بهتر است تمامی چراغ‌های اتاق را خاموش کنید واز سروصدای محیط فاصله بگیرید.

۲- موقع قدم زدن و رانندگی در هوای آفتابی از عینک آفتابی استفاده کنید . موسیقی گوش نکنید سکوت و آرامش محیط در تسکین سردرد میگرنی بسیار مفیداست.

۳- فیزیوتراپی روشی مفیدو کارآمد برای درمان سر درد است که دارای اثرهای جانبی بسیار کمتری است. تأثیر فیزیوتراپی در بیماران مختلف به ماهیت و طول مدت بیماری بستگی دارد، سر درد میگرنی بعضی ازبیماران تقریباً بلافاصله پس از فیزیوتراپی تسکین می‌یابد، حال آن که عده‌ای دیگر با کاهش تدریجی شدت و تعداد دفعات سر درد مواجه می‌شوند.

مطالعه بیشتر
آیا رژیم لاغری با دمنوش گیاهی در کاهش وزن موثر است؟

عوامل تشدید کننده میگرن

۱- استرس های شدید ، استرس میتواند باعث بروز میگرن شود، اما برخی از اقدامات ساده می توانند تنش را کاهش داده و به تسکین سردرد میگرنی کمک کنند.

پزشکان عقیده دارند که وقتی افراد دچار استرس میشوند ممکن است سطح بعضی ازهورمون هاتغییر کند. در بعضی از افراد، این تغییرات می تواند باعث بروز سردرد میگرنی شوند.بنابراین استرس در بعضی افراد نقش اصلی را در بروز میگرن ایفا میکندو در بعضی دیگر بوهای تند ،ترشی ها و بعضی از غذاها عوامل تحریک کننده سردرد میگرنی میباشند.

۲-گرسنگی ؛ اصولا گرسنگی باعث افت قند خون میشود اما در برخی افراد باعث سردرد میگرنی میشود که نشانه های آن به شرح ذیل می باشد

۳- احساس فشار ؛ در اطراف سر و پیشانی ،گردن و شانه ها

۴- بیخوابی : به گفته پزشکان رویه غلت بعضی از افراد این است که تا نیمه های شب بیدار میمانند و در عوض تا ظهر میخوابند و خود باعث تشدید سردرد میگرنی میشود و بهتر است نور اتاق خواب کم باشد

۵- آلرژی ؛ به گفته پزشکان آلرژی باعث سردر میگرنی د: مواد افزودنی به غذاها از جمله مونوسدیم گلوتامات، تیرامین موجود در پنیر، فنیل اتیل امین موجود در شکلات و شیرین کننده مصنوعی آسپارتام از جمله دیگر عوامل ابتلا به سردرد  میگرنی است آلرژی به بوی اسپند و ….

۶- تغییرات هورمونی قاعدگی ؛ به گفته پزشکان دلیل ازدیاد میگرن در خانم ها نسبت به آقایان هورمون استروژن است که ماهانه در بدن زنان تغییر زیادی به وجود میآورد

گفتنی است  میگرن سردردی پر تنش و استرس زا است که بهتر است برای جلوگیری ازآن از محیط ها ی پر سروصدا ،غذاهای ترش وبوهای تند دوری کنید همچنین برای تسکین آن از دمنوشهای ذکر شده در طب سنتی استفاده کنید . این دمنوش ها هم بهتر است از عطاری های معتبر مانند ویترین فود تهیه شود.

مطالعه بیشتر
عطاری آنلاین ویترین فود