فواید روغن آرگان بر کسی پوشیده نیست. روغن آرگان یک روغن گیاهی است که به طور طبیعی از هسته میوه درخت آرگان گرفته می شود. اگرچه این گیاه بومی مراکش است، اما اکنون روغن آرگان در سرتاسر جهان برای کاربردهای مختلف آشپزی، آرایشی و دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله فواید روغن آرگان مورد بررسی قرار می گیرد.

وقتی صحبت از محصولات زیبایی به میان می آید، به احتمال زیاد با برند های مختلف و زیادی روبرو خواهید شد مانند آلوئه ورا، روغن نارگیل و گل محمدی. مورد دیگری که ممکن است با آن آشنا باشید؟ روغن آرگان: روغنی نسبتاً مقرون به صرفه که به لطف رنگ طلایی، رایحه مغزدار و بافت سبک مطبوع، بر روی پوست و مو، بو و احساس لوکس بودن دارد. از آنجا که روغن آرگان بسیار غنی از مواد مغذی مفید است  مانند ویتامین E ، اسیدهای چرب ، اسکوالن و آنتی اکسیدان ها  می تواند معجزه هایی برای پوست و موی شما بوجود آورد.

روغن آرگان دقیقاً چیست؟

تاثیر آرگان بر پوست و مو - فواید روغن آرگان

روغن آرگان از دانه های درخت آرگان درختی بومی منطقه ای در جنوب غربی مراکش تهیه می شود.

هادلی کینگ، متخصص پوست و دکتر بالینی پوست در این زمینه می گوید: تهیه روغن آرگان شامل برداشتن پوست ضخیم و تفاله گوشتی میوه آرگان و سپس شکستن دانه با دست برای به دست آوردن هسته های غنی از روغن در داخل آن است. سپس هسته ها خرد شده و فشار داده می شوند تا روغن آرگان خالص و فیلتر نشده به دست بیاید و سپس آنها را صاف و فیلتر می کنند تا روغن شفاف تری تولید شود.

مطالعه بیشتر
طب سنتی، آبی بر آتش بیماری ها؛ درمان آبله مرغان با جوش شیرین

اروم ایلیاس، متخصص پوست در پوست مونتگومری در پنسیلوانیا توضیح می دهد:  نتیجه نهایی یک روغن فوق العاده مغذی است که به راحتی به پوست نفوذ می کند تا رطوبت را بیشتر کند و ایجاد لیپیدهای طبیعی (همان چربی ها) را محافظت کند. از آنجا که روغن آرگان نسبتاً سبک است، می توان از آن در اکثر پوست ها و مو ها استفاده کرد.

فواید روغن آرگان برای داشتن پوست بهتر

مرطوب کننده

روغن آرگان حاوی مقادیر بالای ویتامین E، است که باعث افزایش هیدراتاسیون پوست می شود. ویتامین E همچنین به تقویت پوست کمک می کند تا بتواند رطوبت بیشتری را حفظ کند.

چین و چروک را کاهش می دهد

این روغن بسیار مغذی است و به پوست شما کمک کند تا جوانتر به نظر برسد. پیر شدن پوست به معنی، کاهش کلاژن (اجزای سازنده پوست) و هم خاصیت ارتجاعی (توانایی پوست برای عقب رفتن پس از کشیده شدن) است که منجر به چین و چروک بافت مانند پوست می شود روغن آرگان باعث بهبود قابلیت ارتجاعی پوست در زنان یائسه می شود.

پوست را روشن کرده و لکه های تیره را کم رنگ می کند

اگر از هایپرپیگمنتیشن یا لکه های قهوه ای روی پوست ناشی از هورمون ها، پیری یا در معرض آفتاب قرا گرفتن آزرده هستید، روغن آرگان می تواند به بهبود و روشن شدن رنگ پوست کمک کند. روغن آرگان ترکیبی به نام توکوفرول (ترکیبات ویتامین E) دارد که می تواند تولید رنگدانه اضافی از ملاسما یا زخم را مهار کند. حتی ممکن است به تسریع در بهبود زخم های سوختگی کمک کند.

مطالعه بیشتر
بهترین راه درمان لک و پیس در طب سنتی

فواید روغن آرگان برای داشتن موی سالم تر

حالت دهنده مو

به دلیل اینکه روغن آرگان بسیار مرطوب کننده می باشد، به عنوان یک نرم کننده یا ماسک عالی برای موهای شما عمل می کند. مولکول های روغن آرگان نسبت به روغن های دیگر کوچکتر هستند ، بنابراین نفوذ در کوتیکول های مو راحت تر است، که باعث می شود مو نرم شود و کمتر خشک شود.

می توانید از روغن آرگان خالص استفاده کنید، یا ماسک موی حاوی روغن آرگان را انتخاب کنید، می تواند  دقیقه بر روی موهای مرطوب استفاده کنید.

روغن آرگان به دلیل سرشار بودن از اسیدهای چرب ضروری، می تواند سلامت پوست سر شما را بهبود بخشد.: پوست سر ما محلی است که سلول های ایجاد کننده موی ما در آن قرار دارند و برای داشتن موهای سالم باید پوست سر سالم داشته باشید. می توانید روغن آرگان را از ریشه تا انتهای مو بمالید، و پوست سر خود ماساژ دهید. این می تواند به شما کمک کند تا با شوره سر و خارش پوست سر مبارزه کنید.

و می تواند باعث ماندگاری بیشتر رنگ موهای شما شود

آنتی اکسیدان های موجود در روغن آرگان مخصوصا در موهای رنگ شده برای جلوگیری از از بین رفتن رنگدانه مفید است.

تقویت رویش مو

به دلیل فنل های موجود در روغن آرگان، که باعث تحریک پوست می شوند، می تواند به رشد موهای جدید کمک کند. روغن را چند دقیقه در روزرو پوست سر ماساژ دهید تا جریان خون تحریک شده و منافذ پوست باز شود.

منبع:www.oprahdaily.com

مطالعه بیشتر
روغن اسطوخودوس چیست؟ روش تهیه و مزایای استفاده از آن