شیره‌ی انجیر؛ شیره‌ای مغذی و خوش طعم

انجیر میوه‌ای بومی مناطق مدیترانه‌ای و آسیایی است. این میوه قسمت مهمی از رژیم غذایی رومیان و یونانیان باستان را تشکیل داده و گفته می‌شود که به دلیل ارزش غذایی غنی، قدرت فرد را افزایش می‌دهد. انجیر سرشار از فیبر، آب و مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم و منگنز است.  مصرف شیره انجیر یک روش موثر برای به دست آوردن مواد مغذی این میوه است. در مورد روش تهیه آن و مزایایی که مصرف آن به دنبال دارد، در ادامه صحبت کرده‌ایم.

مطالعه بیشتر
بهترین روغن‌های طبیعی برای جوش صورت

روش تهیه شیره انجیر

تهیه این دو شیره دو روش دارد: روش صنعتی و روش سنتی. در ادامه مطلب هر کدام از این روش‌ها توضیح داده شده است.

روش سنتی: در روش سنتی ابتدا انجیرها را شستشو داده شده و بعد از آن داخل قابلمه ریخته و تقریباً دوبرابر حجم انجیرها آّب روی آن ریخته شده و روی حرارت قرار می‌گیرد. بعد از آن زمان داده می‌شود تا با حرارت کم این انجیرها له شده و عصاره خود را به آب می‌دهند. در نهایت بعد از پختن انجیرها، آب را از صافی عبور داده و مایع حاصل شده را برای مدت زمان دیگری روی شعله می‌گذارند تا غلیظ شده و شیره آماده شود. این پروسه به دلیل طولانی بودن باعث از دست رفتن خواص انجیر شده و زمان و انرژی نیاز دارد.

روش صنعتی: در روش صنعتی ابتدا انجیرهای یکدست انتخاب شده و بعد کاملاً شستشو داده شده و ضدعفونی می‌شوند. در مرحله بعد انجیرها را داخل دیگ‌های مخصوص ریخته و حرارت ۹۰ درجه به آنها داده می‌شود. بعد از آن حرارت تا ۶۰ درجه کاهش پیدا می‌کند. این امر باعث می‌شود تا مواد مغذی از بین نرود. بعد از دو ساعت هم عصاره‌گیری به پایان رسیده و عصاره را از صافی عبور داده می‌شود و دوباره جوشانده می‌شود تا شیره به دست بیاید. به دلیل کامل بودن مرحله شستشو و حرارت کمتر، شیره تهیه شده با این روش دارای خواص بیشتری است.

چه کسانی باید از شیره انجیر استفاده کنند؟

این محصول سرشار از کلسیم و پتاسیم به ویژه برای خانم‌ها مفید است، زیرا به تقویت تراکم استخوان کمک می کند و در نتیجه آنها می‌توانند از مصرف محصولات لبنی برای دریافت کلسیم مورد نیاز خود بکاهند. بنابراین، این شیره جایگزین کم چربی و با کلسترول کمتری برای محصولات لبنی است. این محصول همچنین باعث افزایش قدرت و استقامت می‌شود و اغلب بخشی از رژیم غذایی ورزشکاران را تشکیل می‌دهد. این شیره عارضه چندانی ندارد و حتی می‌توان به کودکان خردسال نیز دارد.

فواید مصرف شیره انجیر

آب میوه انجیر و شیره آن هم  دارای مواد بسیار مغذی است، چندین فواید سلامتی را به همراه خواهد داشت. در زیر به فواید مصرف آن برای سلامتی اشاره شده است.

مطالعه بیشتر
خواص روغن نارگیل برای چروک صورت

خواب آور است

انجیر منابع بسیار خوبی از ویتامین B6 است و بنابراین شیره یک ملین عالی است. مصرف شیره آن در شب یا قبل از وقت خواب می‌تواند بی خوابی را درمان کند. دلیل آن این است که حاوی تریپتوفان، یکی از ۲۰ اسید آمینه اساسی است که یک القا کننده خواب طبیعی است. حتی می‌توان به عنوان یک ملین ملایم به کودکان خردسال نیز داده شود.

مردی که خواب است - شیره انجیر

یبوست را درمان می‌کند

از شیره انجیر می‌توان برای بهبود یبوست نیز استفاده کرد. برای این منظور می‌توانید حدود ۳۰۰ میلی لیتر شیر جو دو سر و ۹۰ میلی لیتر شیره را با مقداری عصاره شیرین بیان مصرف کنید. برای اثربخشی سریع باید این ماده را بلافاصله پس از بیدار شدن مصرف کنید.

با سنگهای مثانه مبارزه می‌کند

سنگ مثانه می‌تواند به دلیل تجمع رسوب معدنی در مثانه ایجاد شود. شیره انجیر علاوه بر کلسترول و سدیم کم، منبع خوبی از مواد معدنی و مغذی است. بنابراین، می تواند در مبارزه و یا جلوگیری از تشکیل سنگ مثانه موثر باشد.

مطالعه بیشتر
انواع روغن طبیعی و خواص آن برای پوست

عضله‌ساز طبیعی است

این نوع شیره سرشار از کربوهیدرات و قندهای طبیعی به عنوان یک عضله‌ساز طبیعی عمل می‌کند. مصرف این شیره می‌تواند شادابی را در بدن شما تقویت کرده و شما را قادر به ورزش بیشتر و سوزاندن کالری اضافی کند. یک وعده شیره انجیر حدود ۲۵۰ کیلوکالری انرژی و ۳ گرم پروتئین دارد. مقدار زیاد گلوکز در موجود در این شیره می‌تواند ماده مغذی عضله سازی و بدنسازی باشد. بنابراین، این نوع شیره می‌تواند جایگزینی موثر برای نوشیدنی‌های قدرتمند عضله‌سازی برای بدنسازان و ورزشکاران باشد.

سایر مزایای مصرف شیره انجیر

  • علاوه بر مزایای ذکر شده، این شیره خطر ابتلاء به سرطان پستان را کاهش می‌ده ، بواسیر را درمان می‌کند و فشار خون را تنظیم می‌کند
  • همچنین زخم‌ها، زگیل‌ها، آکنه و جوش‌ها را بهبود می‌بخشد: این شیره خواص درمانی خوبی دارد و می‌تواند زخم‌های پوستی و زگیل را بهبود بخشد
  • در تسکین عفونت های برونش موثر است، زیرا غشاهای مخاطی گلو را تسکین می دهد و به کاهش تحریک کمک می کند
  • از علائم پیری جلوگیری می‌کند: انجیر همچنین حاوی ویتامین C است. این ویتامین با مبارزه با رادیکال‌های آزاد که به پوست شما آسیب می‌رسانند، به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند، بنابراین از بروز علائم پیری جلوگیری می‌کند
  • به رشد مو کمک می‌کند: منیزیم یک ماده معدنی است که به رشد مو کمک می‌کند و می توان از این شیره برای افزایش مصرف این ماده معدنی استفاده کرد
  • به تشکیل کلاژن کمک می‌کند: آب انجیر حاوی کلسیم است که به تشکیل کلاژن کمک می‌کند که رشد مو و شادابی پوست شما را بهبود می‌بخشد

شیره انجیر در ظرف - شیره انجیر

نحوه نگهداری از شیره

هر نوع شیره‌‌ای از جمله شیره‌ی انجیر دارای رطوبت کم  و در مقابل قند بسیار زیادی است. همین امر باعث می‌شود که شرایط لازم برای رشد و تکثیر میکروارگانیسم‌ها را نداشته باشد. برای همین لزومی ندارد که آن را در یخچال نگهداری کنید. البته جای مناسب برای نگهداری از آن برای حفظ کیفیت و طعم مطلوب، مکانی که دور از تابش نور خورشید باشد و همچنین بهتر است خشک و خنک نیز باشد.

سخن پایانی

امید است با توجه به نکات گفته شده، مصرف شیره انجیر را در رژیم غذایی خود قرار دهید و در وهله اول از خوردن آن لذت ببرید و سپس از خواص بی‌پایان آن در راستای سلامتی خود استفاده کنید.