درمان کیست تخمدان در طب سنتی امکان پذیر است با ما باشید تا در اینباره به شما اطلاعات مفیدی بدهیم.

اصولا  خانم ها در طول یک ماه ، دوره ای به نام  قائدگی را سپری می کنند. این دوره بسته به شرایطی، با دردهای کم و زیاد همراه است .اکثر اوقات برای رهایی از دردهای ناشی از آن به درمان های خانگی پناه میبرند. خونریزی های شدید ، دردهای زیاد و یا تغییر در سیکل زمان قاعدگی از جمله علائمی است که به ما اطلاع می دهد مشکلی مانند کیست تخمدان داریم. این کیست ها در بسیاری از مواقع به راحتی درمان می شوند مگر در مواردی خاص که باید به پزشک مراجعه شود. خوشبختانه درمان کیست تخمدان با طب سنتی این روزها بسیار پرکاربرد شده چرا که افرادی که از آن استفاده کرده اند پاسخ خوبی از این درمان گرفته اند.  زمانی که این دوره زودتر یا دیرتر بشود از وجود مشکلی به نام کیست  تخمدان آگاه میشوند . پزشکان طب سنتی راهکارهای فراوانی برای درمان کیست تخمدان توصیه کرده اند .در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با انواع راهکارهای درمان کیست تخمدان آشنا کنیم.

درمان کیست تخمدان با طب سنتی

تخمدان

تخمدان عضوی از بدن خانم ها است که نقش مهمی در بچه دار شدن  آن ها دارد  .خانم ها ۲ تخمدان  شبیه بادام  دردوطرف رحم دارند .این تخمدان ها در طول قائدگی شروع به ساخت تخمک میکنند و  بعد از بالغ شدن، تخمک ها آزاد میشوند اما در صورتی که  تخمکها آزاد نشود تبدیل به کیست میشود .اکثر کیست های تخمدان خوش خیم و از نوع فانکشنال هستند.که نیاز به جراحی ندارند.

کیست تخمدان چگونه تشکیل می شود؟

زمانی که هورمونها  در بدن تعادل نداشته باشند کیست تخمدان(کیسه های حاوی مایع) به وجود میاید که ممکن است درون تخمدان یا بیرون از آن  تشکیل شود .

علائم وجود کیست تخمدان

کیست تخمدان بسته به انواع ان علائم متفاوتنی دارد اما مهم ترین آن ها عبارتند از :

  •  درد در ناحیه لگن
  • منظم نبودن دوره قائدگی
  • درد در زیر شکم
  • رویش موهای زائد به خصوص در قسمت چانه و گونه
  • نفخ
  • درد هنگام نزدیکی
  • مشکل دفع ادرار و مدفوع
  • حالت تهوع

از نشانه های وجود این معضل است .چاقی یکی از عوامل مهم در پیدایش کیست تخمدان است.بعضی از کیست ها خودشان به مرور از بین میروند اما بعضی دیگر نیاز به درمان دارند .

درمان کیست تخمدان در طب سنتی

درمان کیست تخمدان با طب سنتی

به گفته پزشکان طب سنتی کیست تخمدان قابل درمان است برای این درمان ،  ابتدا خانم ها باید دربرنامه  غذایی خود تغییراتی را ایجاد کنند.

رژیم غذایی برای کسانی که کیست تخمدان دارند

  • از خوردن غذاهایی که طبع سرد دارند مانند گوشت گاو ، گوجه ،سرکه ،قره قروت ، خیارو… در دوران قائدگی خودداری کنند ،
  • از خوردن فست فود ها اجتناب کنند
  • از خوردن غذاهای هورمون دارمانند مرغ به ویژه قسمتهای بال و گردن آن خودداری کنند

از طرفی این افراد در جاهایی که رطوبت وجود دارد  نباید بنشینند چون رحم سرد و مرطوب میشود .در دوران قائدگی حمام نروند.

درمان کیست تخمدان با طب سنتی علاوه بر اینکه دارای عوارض جانبی نیست بلکه هورمونهای بدن  را نیز تنظیم میکند و کیست تخدان را کوچک میکند .مبتلایان باید  محیطی آرامش بخش را برای خود به وجود آورند و اضطراب و استرس را از خود دور کنند.زیرا استرس منشا بسیاری از بیماری ها از جمله کیست تخمدان است .

مطالعه بیشتر
درمان عفونت واژن با سرکه سیب

روشهای استفاده از گیاهان دارویی برای درمان کیست تخمدان

یک قاشق چایخوری پودر اسطوخودوس  را دم کنید سپس با کمی عسل ترکیب کنید و میل کنید .اصولا  این دمنوش را اول صبح استفاده میکنند.

گیاه افتیمون را  هنگام شب به صورت پودر درآورده و سپس دم کنید پس از دم کشیدن مقداری عسل طبیعی در ان حل کرده و میل  کنید

سیاه دانه گیاهی است که به عنوان یک انتی اکسیدان فوق العاده عمل میکند بنابراین برای رهایی از کیست تخمدان توصیه میشود همراه یا بعد از هر وعده غذایی استفاده شود .

مطالعه بیشتر
معجره روغن سیاهدانه برای ابرو و موها

دمنوش بابونه به علت داشتن طبع گرم قائدگی را تنظیم میکند ودر درمان کیست تخمدان موثر است همچنین ارامبخش است و درد را هم تسکین میدهد .یک قاشق چایخوری پودر بابونه را دم کرده و میل کنید .

مطالعه بیشتر
گیاهان دارویی برای درمان سوء هاضمه در طب سنتی

همچنین زیره سیاه ،مارچوبه ،سیر ،پیاز و هندوانه ابوجهل نیز در درمان کیست تخمدان موثر هستند.به طور کلی استفاده از سبزیجاتی مانند کلم بروکلی ،کرفس ،اسفناج و کدو که دارای فیبر هستند ،استروژن را کاهش داده و در درمان کیست  تخمدان و سینه مفید است و موادی که پروتئین دارند مثل ماهی .خوردن روزانه بادام به دلیل داشتن منیزیم زیرا قائدگی را منظم میکند.

دمنوش زنجبیل را میتوانید در روز حداکثر ۳ بار استفاده کنید زیرا زنجبیل ضد التهاب است وبرای داشتن طعمی بهتر مقداری عسل یا آبلیمو به دمنوش اضافه کنید .

استفاده از ریشه گیاه ماکا برای متعادل کردن هورمون ها موثر است .همچنین باعث کاهش افسردگی و عوارض ناشی از یائسگی میشود .میتواند در قهوه حل کنید .

میتوانید دمنوش رازیانه را به مدت دو هفته استفاده کنید ،افرادی که طبعشان گرم است بهتر است رازیانه را  همراه با ماست یا آویشن استفاده کنند .توصیه میشود از این دم نوش بیش از حد استفاده نشود زیرا هورمون استروژن را زیاد تولید میکند که خود دلیل تشدید کیست و اضافه وزن میشود .

ورزش کردن و درمان کیست تخمدان

ورزش کردن ،بادکش انداختن و استفاده از روغن نیز در درمان کیست تخمدان نقش دارند.

میتوانید مقداری نمک سولفات منیزیم که به نمک اپسوم معروف است  را درون تشتی ریخته خوب حل کنید و برای اینکه خوش بو شود میتوانید چند قطره ازعصاره  گل رز یا اسطوخودوس استفاده کنید و حدود نیم ساعت درون ترکیب بشینید ،این محلول خاصیت شل کنندگی عضلات را دارد و درد را کاهش میدهد .

تباشیر که ماده ای است ،سفید رنگ ، بلوری شکل  وجنس سیلیس است که از ساقه گیاه بامبو یا خیزران گرفته میشود .میتوان  حدود بیست گرم از آن را در در جوشانده داروی اذخر که بیست دقیقه جوشیده شده بریزید و درون وانی ریخته و بنشینید. بانوان به مدت نیم ساعت ولی بهتر است دختر ها حدود چهل و پنج دقیقه بشینند .به سرد مزاجان توصیه نمیشود روش دیگر این است تباشیر را با آب شاهی ترکیب کنید و قبل از خواب بنوشید . همچنین  تباشیر را به همراه عسل که مصلح آن است میتوانید استفاده کنید .این گیاه برای درمان های دیگر نیز کاربرد دارد از جمله تقویت نیروی جنسی در افرادی که طبع گرم دارند ،ویار بارداری را از بین میبرد ، قدرت بینایی را تقویت میکند .

گفتنی است به طور کلی جنس مونث هم بانوان و هم دوشیزگان کیست تخمدان را تجربه میکنند که اکثر انها خوش خیم هستند. برای کاهش درد و از بین بردن ان میتوان از انواع گیاهان دارویی استفاده کرد. درمان طب کیست تخمدان در طب سنتی از این رو پیشنهاد می شود که عوارض به همراه ندارد اما داروها و دمنوش های گیاهی که توسط متخصصان طب سنتی توصیه می شود باید طبق دستور داده شده انجام شود و از طرفی تهیه داروهای گیاهی باید از مراکز معتبری چپن عطاری آنلاین ویترین فود صورت گیرد.