یک رژیم غذایی سالم می تواند به شما در پیشگیری یا مبارزه با سرطان کمک کند. در اینجا نحوه پیشگیری از سرطان با طب سنتی را برای شما ذکر می کنیم:

چه ارتباطی بین سرطان و رژیم غذایی وجود دارد؟

برخی از عوامل ایجاد سرطان، مانند ژنتیک و محیط زیست، در کنترل شما نیستند، اما طبق تحقیقات  حدود ۷۰ درصد از خطر ابتلا به سرطان در طول زندگی می توان با رژیم غذایی تغییر داد.

پرهیز از سیگار، محدود کردن مصرف الکل، داشتن وزن مناسب و ایده آل و ورزش منظم همه از اقدامات مهم برای پیشگیری از سرطان است و به سلامتی بدن کمک می کند. اتخاذ یک رژیم غذایی سالم نیز می تواند نقشی حیاتی داشته باشد.

چیزی که می خورید می تواند تأثیر به سزایی بر سلامتی شما داشته باشد، از جمله خطر ابتلا به سرطان. برخی از عادات غذایی نیز وجود دارد که می تواند تأثیر زیادی داشته باشد. به عنوان مثال، یک رژیم سنتی مدیترانه ای غنی از میوه، سبزیجات و چربی های سالم مانند روغن زیتون یا روغن سبوس برنج می تواند خطر ابتلا به انواع سرطان های شایع، از جمله سرطان پستان را کاهش دهد.

پیشگیری از سرطان با طب سنتی

سرطان در طب سنتی به علت افزایش سودا در بدن رخ می دهد. پس با رعایت نکات و رژیم غذایی مناسب باید از سودایی شدن بدن جلوگیری کنیم.

برای کاهش خطر ابتلا به بسیاری از انواع سرطان، هدف شما ایجاد رژیم غذایی سرشار از انواع میوه ها و سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان، آجیل، لوبیا، غلات کامل و چربی های سالم است.

مطالعه بیشتر
روغن رزماری | عصاره‌ای ارگانیک از دل طبیعت با خواصی شگفت‌انگیز

همزمان باید سعی کنید مقدار غذاهای فرآوری و سرخ شده، چربی های ناسالم، قندها و کربوهیدرات های تصفیه شده مصرفی را محدود کنید. این مواد غذایی سودا را در بدن افزایش می دهند.

اگر در خانواده خود سابقه سرطان دارید، اکنون زمان ایجاد تغییرات جزئی در رژیم غذایی و عادات شما است که می تواند سلامتی طولانی مدت شما را تضمین کند.

با استفاده بیشتر آنتی اکسیدان ها

  • رژیم های غذایی مملو از میوه خطر ابتلا به سرطان معده و ریه را کاهش می دهد.
  • خوردن سبزیجات حاوی کاروتنوئیدها مانند هویج ، کلم بروکسل و کدو خطر ابتلا به سرطان های ریه، دهان، حلق و حنجره را کاهش می دهد.
  • رژیم های غذایی حاوی سبزیجات غیر نشاسته ای، مانند کلم بروکلی، اسفناج و لوبیا به محافظت در برابر سرطان معده و مری کمک می کند
  • خوردن پرتقال، توت ها، نخود فرنگی، فلفل دلمه ای، سبزیجات برگ تیره و سایر غذاهای سرشار از ویتامین C نیز از سرطان مری جلوگیری می کند.
  • غذاهای سرشار از لیکوپن، مانند گوجه فرنگی، گواوا و هندوانه، خطر سرطان پروستات را کاهش می دهند.

برای پیشگیری از سرطان با طب سنتی فیبر بیشتری دریافت کنید

فیبر در میوه ها، سبزیجات و غلات سبوس دار وجود دارد و در تمیز و سالم نگه داشتن سیستم گوارشی نقشی اساسی دارد. کمک می کند تا ترکیبات سرطانی قبل از ایجاد آسیب در دستگاه گوارش حرکت کنند. رژیم غذایی پر از فیبر می تواند از سرطان روده بزرگ و سایر سرطان های رایج دستگاه گوارش، از جمله معده، دهان و حلق جلوگیری کند.

مصرف چربی های سالم

مصرف چربی زیاد خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان را افزایش می دهد. اما انواع سالم چربی ممکن است در واقع در برابر سرطان محافظت کنند.

مطالعه بیشتر
گیاهان دارویی برای درمان سنتی کمر درد

از مصرف روغن چربی ترانس یا روغن هیدروژنه که در غذاهای بسته بندی شده و سرخ شده مانند کوکی ها، کراکر، کیک، کلوچه، سیب زمینی سرخ کرده، مرغ سرخ شده خودداری کنید.

چربی اشباع شده گوشت قرمز و لبنیات را به ۱۰ درصد کالری روزانه محدود کنید.

چربیهای اشباع نشده بیشتری از ماهی، روغن زیتون، آجیل و آووکادو دریافت کنید. اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی های آزاد، ماهی تن و بذر کتان می توانند با التهاب مقابله کرده و به سلامت مغز و قلب کمک کنند.

مصرف شکر و کربوهیدرات های تصفیه شده را به حداقل برسانید

کربوهیدرات های تصفیه شده باعث افزایش سریع قند خون می شود ، با ۸۸ درصد خطر بیشتر سرطان پروستات و همچنین سایر مشکلات جدی سلامتی مرتبط است.

به جای نوشابه های شیرین، غلات شیرین، نان سفید، ماکارونی و غذاهای فرآوری شده مانند پیتزا، غلات کامل تصفیه نشده مانند گندم کامل یا نان چند دانه، برنج قهوه ای، جو، کینوا، غلات سبوس دار، بلغور جو دوسر و سبزیجات غیر نشاسته ای را انتخاب کنید. این موضوع می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و پروستات را کاهش داده و همچنین به شما برای رسیدن به وزن سالم کمک می کند.

مصرف گوشت قرمز و گوشت های فرآوری شده را محدود کنید

پیشگیری از سرطان بسیاری بین با محدود کردن خوردن گوشت فرآوری شده مانند بیکن، سوسیس ، هات داگ، پپرونی و سالامی را ارتباط مستقیم دارد. خوردن ۵۰ گرم گوشت فرااوری شده در روز ۲۰ درصد خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد. این موضوع می تواند به خاطر مواد نگهدارنده نیترات یا سایر مواد مورد استفاده در گوشت فرآوری  شده باشد، اگرچه عوامل خطر ساز برای ابتلا به سرطان نیز با خوردن گوشت قرمز افزایش می یابد.

مطالعه بیشتر
درمان کم خونی در طب سنتی چیست؟

راهکار این مساله اینست که به جای اینکه فقط گوشت قرمز مصرف کنید، مقدار گوشت فرآوری شده را کاهش داده و رژیم خود را با سایر منابع پروتئینی مانند ماهی، مرغ، تخم مرغ، آجیل و سویا تغییر دهید.

برای پیشگیری از سرطان با طب سنتی  غذاهای خود را با روش های سالم آماده کنید

برای پخت سبزیجات آنها را با دمای کم تا جایی که نرم شوند بخارپز کنید، این روش پخت باعث حفظ بیشتر ویتامین ها می شود. بیش از حد پختن سبزیجات بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی را از بین می برد.

تمام میوه ها و سبزیجات را بشویید. برای شستن از برس سبزی استفاده کنید. شستشو تمام سموم مانده وآفات را از بین نمی برد، اما آن را کاهش می دهد.

از ادویه ها و مواد مفید دیگر در کنار غذاهای خود استفاده کنید، موادی مانند سیر، زنجبیل و پودر کاری نه تنها عطر و طعم  فوق العاده ای به غذای شما می بخشد، بلکه یک ماده مغذی ضد سرطانی هستند و مواد مغذی ارزشمندی را به غذای شما می افزایند. سایر گزینه های خوب شامل زردچوبه، ریحان، رزماری و گشنیز است. سعی کنید از آنها در سوپ ها، سالادها و غذاهای خود استفاده کنید.

منبع:www.helpguide.org