روغن سبوس برنج

برنج یکی از محصولات کشاورزی کشور ماست که در استان‌های شمالی به طور گسترده کشت می‌شود. سبوس برنج یکی از فرآورده‌های کارخانجات برنجکوبی محسوب می‌شود که تقریبا ۱۰% وزن هر دانه شلتوک و حاوی ۱۵ تا ۲۵ درصد روغن است. سبوس، همان پوسته یا لایه بیرونی دانه برنج است و روغن سبوس برنج از سبوس دانه‌های برنج گرفته می‌شود که دارای عطر و طعم مطلوب و مناسب برای انواع غذا و سالاد است؛ همچنین در زمینه سلامتی و پوست بسیار موثر است.

روغن سبوس برنج در کنار خوشه و دانه های برنج - روغن سبوس برنج

روغن سلامتی

روغن سبوس برنج یکی از سالم‌ترین و سبک‌ترین روغن‌های موجود است که در سلامتی بدن بسیار تاثیر گذار است. این روغن علاوه بر آنکه یک انتخاب بی‌نظیر برای مصرف غذایی است، در کنترل و درمان بسیاری از بیماری‌ها به خوبی عمل می‌کند. این روغن سرشار از انواع ویتامین‌های A، B و E است که در جوانسازی و حفظ پوست نقش مهمی دارند.

مطالعه بیشتر
بهترین روغن برای پوست خشک

ماندگاری در حرارت بالا

روغن سبوس برنج از مناسب‌ترین روغن‌ها برای سرخ‌کردن است و نقطه دود آن تا دمای ۲۵۴ درجه تعیین شده است است. این روغن کیفیت مواد مغذی خود را در دمای بالا نیز حفظ می‌کند و از این رو برای آشپزی و سرخ کردن متاسب است. اما دقت کنید که نباید مدت زمان حرارت دهی آن زیاد باشد.

بدون چربی ترانس

اکثر روغن‌های که امروزه در بازار وجود دارند، تا حدودی هیدروژنه هستند. سازمان غذا و دارو در سال ۲۰۱۸ مصرف این نوع از روغن‌ها را ممنوع کرد و لذا مصرف‌کنندگان به دنبال گزینه جایگزین هستند. روغن سبوس برنج از بهترین نوع روغن است که به طور طبیعی چربی ندارد و می‌تواند جایگزین مناسب روغن‌های هیدروژنه و چربی ترانس باشد.

حاوی آنتی اکسیدان

روغن سبوس برنج سرشار از انواع ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌هایی همچون توکوفرول‌ها، فیتواسترول‌ها، توکوترینول‌ها، پلی فنول‌ها، گاما اوریزانول و اسکوالن و دیگر ریز مغذ‌ی‌ها است که در مبارزه با رادیکال‌های آزاد بسیار تاثیرگذار است. وجود این عناصر سبب ماندگاری فوق‌العاده روغن برنج شده است. به طور کلی این روغن، منبعی طبیعی از آنتی اکسیدان‌ها است.

جذب کمتر

سبک بودن روغن سبوس یکی از ویژگی‌های بسیار خوب آن است. سبک بودن به این معنی که مواد غذایی در حین پخت تا ۲۰ درصد روغن کمتر جذب می‌کنند. با کمتر جذب شدن روغن، میزان کالری غذا کاهش می‌یابد، مواد غذایی بهتر و سبک‌تر شده و طعم واقعی آن‌ها بیشتر حس می‌شود. جذب کمتر روغن علاوه بر جنبه سلامتی، آن را مقرون به صرفه کرده است.

مطالعه بیشتر
بهترین روغن ها برای جوانی پوست صورت
 

خواص روغن سبوس برنج

خواص زیادی برای این روغن بیان شده است که عمده تاثیر آن در سلامتی قلب و حفظ پوست از انواع مشکلات از جمله التهاب، اگزما، خشکی و جوش است. این روغن برای ماساژ درمانی نیز یک انتخاب فوق‌العاده است.

کاهش سطح کلسترول

سازمان سلامت جهانی تایید می‌کند که نسبت به سایر روغن‌های گیاهی موجود، روغن سبوس برنج دارای بهترین ترکیب اسیدچرب تک و چند غیراشباع و اسیدچرب اشباع‌شده است. تعادل در اسیدهای چرب این روغن عملا سطح کلسترول را کاهش می‌دهد، به این دلیل که شکل‌های مفید کلسترول از ایجاد کلسترول نوع بد در بدن جلوگیری می‌کند. این کار موجب کاهش بیماری‌هایی مانند آرترواسکلروزیس و مشکلاتی مانند حمله قلبی و سکته مغزی می‌شود. تفاوتی ساده در مصرف روغن آشپزی می‌تواند از سلامت قلب شما محافظت کند.

پیشگیری از سرطان

تاثیر برنج و فرآورده‌های آن در کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان ارزیابی و تایید شده است. تحقیقات نشان داده است که روغن سبوس برنج در پیشگیری از ابتلا به سرطان کلورکتال بسیار موثر است. همچنین این روغن در برابر سرطان سینه و پوست، فعالیت ضدسرطانی دارد. افزون بر این مقاله علمی منتشر شده در سال ۲۰۱۷ خبر از فعالیت ضدسرطانی روغن سبوس برنج در برابر سرطان معده و روده می‌دهد. این روغن در کنار کاهش التهاب، از تکثیر سلولی نیز جلوگیری می‌کند.

پاک کننده پوست

استفاده از روغن سبوس برنج می‌تواند دو تاثیر همزمان روی پوست شما داشته باشد؛ یکی خاصیت مرطوب‌کنندگی و دیگری خاصیت پاکسازی پوست. در ژاپن از این روغن به طور سنتی برای تصفیه و تمیز کردن پوست استفاده می‌شود. برای استفاده از آن به عنوان یک پاک کننده، مقداری روغن به یک پد پنبه بمالید و از آن به عنوان یک جایگزین برای پاک کننده‌های شیمیایی استفاده کنید و نگران مشکلات پوستی نباشید.

زنی در حال گرفتن ماساژ با روغن سبوس برنج - روغن سبوس برنج

درخشندگی و خوش حالتی مو

اسید‌های چرب موجود در روغن سبوس برنج به ساقه‌های مو نفوذ و آن‌ها را مرطوب می‌کند. بنابراین یک نرم کننده عمیق برای مو است که از آن محافظت می‌کند. استفاده از روغن برنج، علاوه بر درخشندگی و خوش حالتی مو، از آن در برابر نور خورشید و محافظت می‌کند. از آنجا که این روغن یک نرم کننده غیر چرب و حاوی ویتامین E است، می‌تواند به راحتی موخوره و وزی موی شما را کاهش دهد و در برابر آسیب حرارتی از آن محافظت کنند.

آنچه هنگام خرید باید بدانید

نگهداری از روغن سبوس برنج شرایطی دارد که باید به ان توجه کرد. نگهداری طولانی مدت از آن موجب افت کیفیت آن و بروز مشکلات خواهد شد، لذا نباید از تاریخ مصرف آن زمان زیادی گذشته باشد. این روغن در اثر مجاورت با نور و حرارت به تدریج تغییر طعم داده و فاسد می‌شود. بنابراین هنگام خرید، روغن‌هایی نزدیک به ویترین مغازه‌ها و در معرض نور خورشید را خریداری نکنید. همچنین در آشپزخانه از آن را در مکانی تاریک نگهداری کنید. دقت داشته باشید که روغن سبوس برنج باید بدون بو، شفاف، روشن، کم غلظت و کمی شیرین باشد.

مطالعه بیشتر
انواع روغن طبیعی و خواص آن برای پوست

سخن پایانی

روغن سبوس برنج از بهترین گزینه‌ها برای آشپزی است که علاوه بر خواص مغذی آن، جذب کمی دارد و از بیماری‌های ناشی از چربی بالا جلوگیری می‌کند. تاثیر آن بر شادابی و جوانسازی پوست نیز بررسی شده است و استفاده از آن برای پوست و مو بسیار توصیه می‌شود.