سرکه بالزامیک خرما

سرکه بالزامیک خرما ، یک سرکه به رنگ قهوه ای تیره است که از آب تخمیر نشده تهیه می شود. این سرکه، به داشتن طعم های متمایز و دلچسب خود، معروف است.

سرکه بالزامیک خرما

سرکه بالزامیک خرما ، باید ماه ها در بشکه نگهداری شود تا به عمل بیاید. همچنین ممکن است برای به عمل آمدن آن، سال ها زمان نیاز باشد و اینها بستگی به مصرف شخص دارد. در سال های اخیر، این سرکه محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است، به ویژه در سالاد و ماریناد، به عنوان سس مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر مزایای این سرکه، می‌توان به کاهش دهنده‌ی وزن، کنترل کننده‌ی کلسترول اشاره کرد. این ویژگی ها باعث شده است تا از این سرکه ، به عنوان بخشی از رژیم غذایی یاد شود.

مطالعه بیشتر
بهترین روغن برای پرپشت شدن مو

کاهش دهنده‌ی کلسترول

این سرکه، بهترین گزینه برای افردی است که می‌خواهند کلسترول خود را تنظیم و یا کاهش دهند. سرکه بالزامیک خرما ، حاوی آنتی اکسیدان است که وظیفه‌ی آن، هدف قرار دادن سلول های پاک کننده است. این سلول ها، برای بدن سمی هستند. همچنین مصرف این سرکه به عنوان پانسمان، می‌تواند از شما در برابر انسداد رگ‌ها حفاظت کند.

به هضم سالم کمک می‌کند

ترکیب های فعال زیادی در این سرکه وجود دارند که مهم ترین آن، استیک اسید است. این اسید دارای سویه هایی از باکتری های پروبیوتیک است. وظیفه‌ی این پروبیوتیک ها، بهبود هضم سالم، بهبود سلامت روده و حفظ غذا است. همچنین نقش بسزایی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند.

کمک به کاهش وزن

سرکه بالزامیک خرما ، همانند دیگر اجزای خانواده‌ی سرکه، ضد چاقی(کاهش دهنده‌ی وزن)است. ترکیبات پروبیوتیک علاوه بر مزایای ذکر شده، خاصیت دیگری نیز دارد که آن هم احساس سیری بلند مدت در فرد مصرف کننده است. این سرکه فاقد چربی است و همین امر باعث شده است تا از این سرکه به عنوان کاهش دهنده‌ی وزن استفاده کنند.

کاهش دهنده‌ی قند خون

این سرکه یک منبع کاهش دهنده‌ی قند خون است. استفاده از این سرکه در وعده های غذایی، به شما این امکان را می‌دهد تا از افزایش بیش از حد قند خون بعد از خوردن غذا، جلوگیری کنید.

مطالعه بیشتر
خواص، فواید و مضرات خاکشیر | خواص خاکشیر ناشتا برای پوست

بهبود گردش خون

مشاهدات نشان داده است که این سرکه، حاوی پلی فنول است. پلی فنول به سیستم قلبی عروقی کمک قابل توجهی می‌کند. سرکه بالزامیک یک محصول میوه‌ای است که از انگور تهیه شده، و انگور نیز، از تجمع پلاکت های خون جلوگیری می‌کند. پس بدین ترتیب باعث بهبود گردش خون و کاهش بیماری های قلبی می‌شود.

کمک به فشار خون بالا

در سال ۲۰۰۱، یک مطالعه آزمایشگاهی مشخص کرد که موش هایی که سرکه بالزامیک مصرف کردند، نسبت به بقیه موش ها، فشار خون نسبتا بیش‌تری داشتند. با مصرف تنها ۱ یا ۲ قاشق چای خوری از این سرکه در غذای خود، به عنوان ماریناد یا سس هم غذای خود را خوشمزه تر می‌کنید و هم به سلامت قلب خود کمک شایانی می‌کنید.

پیشگیری از سرطان

با مصرف منظم سرکه بالزامیک خرما ، از خواص آنتی اکسیدانی آن استفاده کنید و احتمال ابتلا به انواع سرطان را به مقدار چشم گیری کاهش دهید.

نکته

  • اخیرا پزشکان دریافتند که مصرف مکرر و منظم سرکه بالزامیک خرما ، می ‌تواند به کاهش درد هنگام زایمان کمک کند. این سرکه دارای هورمون هایی است که رحم را تقویت و مقدار شیر در مادران شیرده را افزایش می‌دهد.
  • با مصرف این سرکه، از گلودرد ، سرفه مداوم و خلط رهایی پیدا کنید.
  • این سرکه به دلیل دارا بودن مقدار زیادی از کلسیم و پتاسیم، از تجمع لاکتیک اسید در ماهیچه ها جلوگیری می‌کند. و در نتیجه در رفع خستگی نقش بسزایی دارد.
  • حتما دقت کنید که مصرف منظم و کنترل شده‌ی این سرکه هیچ ضرری ندارد. اما اگر بهبیماری خاصی مبتلا هستید حتما با پزشک خود در میان بگذارید.

نحوه استفاده صحیح از سرکه بالزامیک خرما

  •  یک لیوان آب را با ۲ قاشق غذاخوری از سرکه خرما مخلوط کنید. این ترکیب را می‌توانید قبل از صبحانه میل کنید.
  •  می‌توانید از این سرکه به عنوان سس سالاد نیز استفاده کنید.
  • می‌توانید از این سرکه در پخت و پز خود استفاده کنید.
  • این سرکه به عنوان ترشی جات هم استفاده می‌شود.
  • این ویژگی که می‌توانید در دراز مدت از این سرکه استفاده کنید، باعث شده است تا این محصول، نسبت به سایر سرکه ها، گران تر باشد.

نکته

افرادی که از بیماری کم خونی رنج می‌برند، می‌توانند با مصزف منظم این سرکه حین وعده های گوشتی خود، به جذب بیش‌تر آهن گوشت، کمک کنند.

هشدار

همانطور که این سرکه مزایای بسیاری دارد، می‌نواند دارای مضراتی هم باشد. هوشیار باشید که مصرف بیش از اندازه و اقراطی از این سرکه، می‌تواند به مرور زمان باعث ایجاد زخم هایی در ناحیه دهان و مری شود. همچنین این عمل می‌تواند به کاهش چشم گیر پتاسیم خون منجر شود.

سرکه بالزامیک خرما تاریخ انقضا دارد؟

به طور کلی، اگر سرکه بالزامیک به صورت سنتی تولید شود، تاریخ انقضا ندارد. زیرا در روش سنتی، استفاده از انواع مواد نگه دارنده و طعم دهنده، مجاز نیست. اما این به این معنی نیست که سرکه هایی که به روش سنتی تهیه شده اند اضلا منقضی نمی‌شوند، زیرا، نگه داری از نوع سنتی این سرکه نیز، شرایط خاص خودش را دارد. این سرکه گران تر از سایر سرکه هاست. و دلیل آن نیز این است که به راحتی در دسترس نیست. تاریخ انقضای این سرکه را، بالای ۲۰ سال گزارش کرده اند. اما حقیقت این است که هیچ ایرادی ندارد اگر بیشتر از تاریخ انقضا، از آن استفاده کنید. و این امر در صورتی امکان پزیر است که در طی این سال‌ها، به درستی از آن نگه داری کرده باشید.

مطالعه بیشتر
بهترین روغن‌های طبیعی برای جوش صورت

سرکه بالزامیک خرمای مرغوب را از کجا تهیه کنیم؟

طرز تهیه‌ی این سرکه نسبتا پیچیده است. و برای این کار، نیاز به خرمای سالم و با کیفیت است. دقت کنید که این سرکه کاملا ارگانیک است و فاقد هر گونه افزودنی، مانند مواد نگه دارنده، نمک، رنگ و طعم دهنده است. این سرکه به صورت صنعتی تولید نمی‌شود زیرا به صرفه نیست. پس برای تهیه‌ی مرغوب ترین سرکه بالزامیک خرما، باید به عطاری یا افرادی که به آنها اطمینان کامل دارید مراجعه کنید. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای تهیه‌ی مرغوب‌ ترین سرکه خرما با قیمتی مناسب، به عطاری آنلاین ویترین فود مراجعه کنید.