خاکشیر برای همه یادآور روزهای گرم تابستانی است چرا که موجب خنکی بدن در روزهای گرم تابستان می‌شود، اما از این دانه‌های روغنی قهوه‌ای رنگ و خواص خاکشیر ناشتا برای پوست غافل نشوید که می‌تواند جزئی جدا نشدنی از آشپزخانه‌های ما باشد. عطاری آنلاین‌های اینترنی یکی از مراکز فروش دانه‌های روغنی هستند که خاکشیر را می‌توانید به صورت آنلاین خریداری کنید.

خاکشیر چیست؟

درواقع خاکشیر گیاهی یک یا دوساله است که در کوهستان‌ها می‌روید. تخم این گیاه به رنگ قهوه‌ای است و خواص بسیار زیادی برای بدن دارد.

ارزش غذایی خاکشیر

– کالری :۰

– پروتئین :۲۷٫۵ گرم

– چربی :۳۳ گرم

– فیبر :۰

مطالعه بیشتر
انواع روغن طبیعی و خواص آن برای پوست

خواص خاکشیر

خاکشیر برای رفع آکنه و جوش صورت

این دانه‌های روغنی دارای خاصیت ضدباکتریایی است و می‌تواند به صورت کامل پوست را پاکسازی کند، آکنه و جوش‌های صورت را تا حد زیادی بهبود دهد و به مرور زمان آن‌ها را از بین ببرد. کافی است که ۲ قاشق غذاخوری خاکشیر را با نصف فنجان عرق شاهتره ترکیب کنید و در آخر نصف فنجان عرق کاسنی را به آن اضافه کنید. برای بهبود آکنه و جوش‌های صورت‌تان تا سه هفته از این معجون میل کنید تا بتوانید تاثیر آن را ببینید. برای سفارش آنلاین می‌توانید از عطاری آنلاین ویترین‌فود استفاده کنید.

خواص خاکشیر ناشتا برای پوست

از خواص خاکشیر ناشتا برای پوست است. برای از بین بردن آکنه و لک صورت و همچنین رفع جوش می‌توانید از این دانه روغنی فوق العاده استفاده کنید.

خاکشیر موثر برای زنان باردار

برای کسانی که در دوران بارداری دچار یبوست می‌شوند خاکشیر می‌تواند بهترین درمان باشد. اما به یاد داشته باشید خاکشیر دارای مقدار زیادی ملین است که باعث شل شدن دهانه رحم می‌شود و ممکن است باعث سقط جنین نیز بشود، پس در مصرف آن زیاده‌روی نکنید. حتی لازم است در دوران شیردهی از پزشک برای خوردن خاکشیر مشورت بگیرید.

خاکشیر برای درمان لک‌های صورت

از دیگر خواص خاکشیر می‌توان به سم‌زدایی آن اشاره کرد که باعث روشن شدن لک‌های پوستی می‌شود و به مرور آن‌ها را از بین می‌برد. کافی است ترنجبین را پس از ۵ ساعت خیساندن صاف کنید و آن را با دو قاشق خاکشیر ترکیب و سپس به مدت سه هفته از آن میل کنید. پس از گذشت سه هفته تاثیر مثبت آن را روی صورت‌تان حس خواهید کرد.

خاکشیر برای کودکان و نوزادان

خاکشیر می‌تواند یبوست کودکان را درمان کند و به هضم راحت‌تر غذای آن‌ها نیز کمک کند. از طرفی اگر نوزادی دارید که دچار آبله مرغان یا سرخک شده برای درمان و بهبود آن از خاکشیر استفاده کنید. به یاد داشته باشید خاکشیر را باید به نوزادان بالا دو سال بدهید و حتما از قبل آن را از صافی رد کنید تا دانه‌های روغنی آن جدا شود.

چاقی و لاغری با دانه‌های روغنی خاکشیر

اگر می‌خواهید کمی چاق شوید می‌توانید هر روز صبح به صورت ناشتا شربت خاکشیر را با شیر مخلوط کنید و میل کنید. پس از گذشت مدت زمان کوتاهی تاثیر آن را بر اندام خود حس خواهید کرد. اگر شیر تازه و پاستوریزه باشد تاثیر آن می‌تواند دو برابر شود.

حال اگر قصد دارید لاغر شوید و از وزن خود کم کنید کافی است که یک قاشق غذاخوری دانه‌های روغنی خاکشیر را شسته و آن را در یک لیوان آب ولرم حل کنید و سپس با شکر آن را کمی شیرین کنید. این نوشیدنی در مدت زمان کوتاهی وزن شما را به صورت چشمگیری کاهش می‌دهد، از طرفی خواص بسیار زیادی برای بدن نیز دارد.

خاکشیر برای درمان شوره سر

از آنجایی که شربت خاکشیر دارای خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی است می‌تواند به از بین بردن شوره سر نیز به شما کمک کند.

مطالعه بیشتر
بهترین روغن برای پرپشت شدن مو

خاکشیر برای یبوست و اسهال

دانه‌های روغنی خاکشیر همانطور که قبل‌تر گفتیم به عنوان یک ملین شناخته می‌شود که به درمان و بهبود یبوست کمک وافری می‌کند. از طرفی اگر دانه‌های خاکشیر را با آب گرم ترکیب کنید خاصیت بیشتری برای یبوست خواهد داشت. در مقابل اگر خاکشیر با آب سرد تهیه شود اسهال را درمان خواهد کرد.

خاکشیر موثر برای کبد چرب

از دیگر خاصیت‌های این دانه‌های روغنی می‌توان به سم‌زدا بودن آن اشاره کرد. خاکشیر تا حد زیادی به پاک‌سازی کبد نیز کمک می‌کند.

درمان ناباروری مردان با خاکشیر

در طب سنتی و در زمان گذشته از خاکشیر برای تقویت قوای جنسی استفاده میشده است و ناباروری در آقایان را با آن درمان می‌کردند.

کنترل فشار خون با خاکشیر

از دیگر مزایای خاکشیر کنترل فشار خون است. برای این کار کافی است یک لیوان خاکشیر را به خوبی بکوبید و آن را نرم کنید تا به شکل پودر دربیاید، سپس آن را در ظرف بریزید تا تبدیل به خمیری یکدست و لطیف شود. از این خمیر به مدت دو هفته شب‌ها قبل از خواب روی پاهایتان بمالید و اجازه دهید تا صبح بماند. این مرهم فشار خون را کنترل می‌کند.

خاکشیر و رفع بوی دهان

اگر در شربت خاکشیر کمی ترنجبین نیز بریزید می‌تواند معجونی باشد برای پاک‌سازی و سم‌زدایی و رفع بوی بد دهان! فقط کافی است یک لیوان شربت خاکشیر و ترنجبین را هر روز عصر میل کنید.

دانه‌های روغنی خاکشیر چه ضررهایی دارد؟

  1. به توصیه پزشکان کسانی که به ورم و زخم معده مبتلا هستند بهتر است خاکشیر را بدون مشورت پزشک استفاده نکنند.
  2. دسته بعد افرادی هستند که به آرتروز و روماتیسم مبتلا هستند. از آنجایی که دانه‌های روغنی خاکشیر دارای طبع سرد است این افراد باید در استفاده از آن احتیاط کنند یا آن را با عرق نعناع یا عسل ترکیب کنند سپس میل کنند.
  3. دیده شده برخی افراد با خوردن خاکشیر دچار سردرد می‌شوند. این افراد بهتر است هنگام استفاده از این دانه‌های روغنی آن را با کتیرا مخلوط کنند.

مطالعه بیشتر
خواص خاکشیر برای کبد + درمان کبد چرب با خاکشیر

خرید خاکشیر مرغوب

خرید دانه‌های روغنی مرغوب باید از یک عطاری آنلاین معتبر انجام شود. برای اینکه از مرغوبیت و درجه یک بودن این دانه روغنی مطمئن باشید می‌توانید به موارد زیر توجه کنید:

  1. دانه‌های مرغوب خاکشیر بسیار روشن و زرین هستند.
  2. خاکشیر مرغوب یکذست و یک اندازه هستند.
  3. دانه‌های روغنی مرغوب خاکشیر عاری از هرگونه ناخالصی و خاک است.
  4. تیرگی این دانه‌های روغنی نشان از کهنگی آن دارد.
  5. نارس و سبز نبودن این دانه‌ها نشانه اعلا بودن آن است.
  6. خاکشیر درجه یک تلخ نیست.