زیتون از میوه‌های بسیار مفید و موثر برای سلامتی بدن است. همچنین مردم از این میوه گیاهی مفید و شناخته شده، برای مصارف خوراکی و درمانی نیز استفاده میکنند. روش روغن گیری زیتون در تهران در این چندسال به دو روش متفاوت انجام شده است:

  1. روش سنتی روغن‌گیری زیتون
  2. روش روغن‌گیری زیتون با دستگاه

امروزه روش صنعتی روغن گیری زیتون در تهران و سایر شهرها، با سرعت زیادی جایگزین روش‌های سنتی شده است. از طرفی هزینه و زمان، عاملی شده تا فرآیند عصاره‌گیری از طریق روش صنعتی مناسب‌تر باشد. شما می‌توانید برای خرید دستگاه روغن‌گیری از طریق عطاری آنلاین ویترین فود اقدام کنید.

مطالعه بیشتر
انواع ماسک روغن زیتون برای مراقبت از پوست

روش سنتی روغن گیری زیتون

در قدیم تهیه روغن زیتون به سادگی امروزه نبوده ‌است.بیشتر مردم که دسترسی به روغن زیتون نداشتند اما از خواص منحصربه‌فرد آن اطلاع داشتند، در خانه اقدام به تهیه این روغن میکردند. این کار با جمع‌آوری زیتون و آسیاب کردن آن شروع میشد. بعد از این مراحل، مرحله حرارت دادن آغاز میشود و پس از گذشت زمان، روغن از زیتون‌های آسیاب شده خارج میشود.

روش صنعتی روغن گیری زیتون

فرآیند تولید روغن زیتون در روش صنعتی دارای مراحل اصولی و قانونی است که میتواند کیفیت روغن زیتون خروجی را بالا ببرد. این فرآیند شامل مراحل زیر است:

  1. بررسی کیفیت زیتون
  2. بررسی کیفیت رسیدگی زیتون
  3. شستشوی مواد اولیه
  4. خرد کردن میوه‌های شسته‌شده
  5. مالش دادن زیتون
  6. بسته‌بندی محصول
  7. کنترل و بررسی کیفیت محصول نهایی

بررسی کیفیت زیتون

در این مرحله به صورت کامل فرآیند زیتون از کاشت، برداشت تا روغن گیری زیتون در تهران بررسی می‌شود زیرا همگی در کیفیت روغن تاثیر مستقیم و بسزایی دارند.

مطالعه بیشتر
انواع روغن طبیعی و خواص آن برای پوست

بررسی کیفیت رسیده بودن زیتون

میوه‌ای که برای روغن گیری آماده میشود نباید نارس یا زیاد رسیده باشد. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که اگر روغن گیری از زیتون نارس انجام شود، مقدار روغن زیتون به دست آمده کم خواهد بود و همچنین مزه تلخی در آن ایجاد میشود. اما اگر زیتون رسیده و مناسب باشد، روغن شیرین و رنگ آن زرد میشود.

شست‌وشوی مواد اولیه

پس از بررسی نهایی از بابت نبود آفت یا آسیب در میوه، زیتون‌ها برای جداسازی شاخ و برگ وارد چرخه روغن گیری میشوند. بعد از این مرحله شست‌و‌شو با آب شروع میشود تا گل و لای جامانده در میوه، از آن خارج شوند.

خرد کردن میوه‌های شسته‌شده

در این قسمت از روغن گیری زیتون، میوه‌ها در دستگاه آسیاب میشوند تا به صورت کامل بافت آن پاره شود. آسیاب مداوم باعث میشود تا زیتون حالت خمیری به خود بگیرد چرا که؛ روغن گیری زیتون در حالت خمیری راحت‌تر میباشد. در این هنگام قطره‌های روغن به تدریج تولید میشوند.

مالش دادن زیتون

برای تکمیل فرآیند تولید قطرات روغن زیتون، خمیر زیتون درون دستگاه، مالش داده میشود. این مرحله کمک میکند تا قطرات مختلف و ریز، با یکدیگر ترکیب شوند.

در مرحله بعد، باید روغن‌کشی به صورت کامل انجام پذیرد. روغن گیری زیتون، روش‌های گوناگونی دارد که شامل دو مورد زیر می‌شود:

  1. پرس کردن
  2. سانتریفیوژ کردن

روغن گیری به روش پرس کردن

این روش از قدیمی‌ترین روش‌های روغن گیری زیتون است که با پرس کردن مواد، روغن از آن خارج می شود که از مرغوبیت خوبی نیز برخوردار است. این روند چندبار تکرار میشود تا بیشترین مقدار روغن، برداشت شود. درصد زیادی از روغن در این روش استخراج می شود. البته ناگفته نماند که روغن استخراج شده تصفیه می شود.

روغن گیری به روش سانتریفیوژ کردن

در دستگاه سانتریفیوژ با چرخش و نیروی گریز از مرکز، مواد مختلف از هم جدا میشود. یعنی به راحتی در این روش روغن از خمیر جدا میشود. مراحل روغن گیری از زیتون در این روش به صورت حرفه‌ای انجام می‌شود. در این فرآیند بیشترین درصد استخراج روغن زیتون وجود دارد.

مرحله بسته‌بندی

در مرحله آخر روغن گیری زیتون با دستگاه، باید عمل تصفیه و لردگیری انجام شود. سپس در ظروف مشخص ‌شده، ریخته شوند.

روغن زیتون با کیفیت را چگونه تشخیص دهیم؟

اگر فرآیند روغن گیری زیتون که در بالا توضیح داده شد، به درستی انجام شود، کیفیت روغن زیتون به دست آمده مثال زدنی خواهد شد. البته روش‌های گوناگونی وجود دارد تا شما کیفیت مرغوب را بیابید.

بوئیدن روغن زیتون

اگر در هنگام بو کردن، متوجه شدید که بوی یک نوع فلز را میدهد، شک نکنید که آن روغن نامرغوب است. روغن زیتون با کیفیت باید بوی زیتون، سیب یا سبزی بدهد.

مطالعه بیشتر
انواع روغن طبیعی و خواص آن برای پوست

چشیدن روغن زیتون

روغن زیتون باکیفیت به زودی روی زبان پخش میشود. اگر روی زبان خود روند پخش محصول را به کندی احساس کردید، در کیفیت آن تجدید نظر کنید.

نکته مهم: هیچوقت رنگ را ملاکی برای تشخیص قرار ندهید. چراکه به راحتی می‌توان رنگ محصول را عوض کرد.