از سالیان دور، روغن‌ها بخشی جدایی‌ناپذیر از سبد غذایی انسان بوده‌اند! در طب سنتی ما ایرانی‌ها نیز توصیه‌های زیادی برای مصرف روغن دانه‌های خوراکی وجود داشته است و به همین منظور، روش‌های مختلفی نیز برای روغن‌کشی و روغن‌گیری از مواد مختلف به کار رفته است. حال به نظر شما می‌توان همچنان از همان روش‌های قدیمی استفاده کرد؟!

امروزه شرکت‌های صنعتی بزرگ به دنبال دستگاه روغن گیری کنجد، آفتاب‌گردان، ذرت و یا محصولاتی مثل زیتون و بادام رفته‌اند؛ چراکه میزان تقاضا در این زمینه روزبه‌روز افزایش پیدا کرده است. با این حال، برخی از افراد هنوز هم تمایل دارند که فرایند روغن‌گیری در جلوی چشم‌شان انجام شود! به همین دلیل از فروشگاه‌های روغن‌گیری در سطح شهر استفاده می‌کنند.

 

انواع روش‌های روغن‌گیری کنجد - دستگاه روغن گیری کنجد

انواع دستگاه روغن گیری کنجد

همان‌طور که گفتیم، روغن‌کشی از دانه‌های کنجد معمولا توسط دستگاه‌های مدرن و پیشرفته انجام می‌شود. این دستگاه‌ها می‌توانند در مدت زمان کم، حجم بسیاری زیادی از دانه‌ها را روغن‌گیری کنند. جالب است بدانید که روش‌های متفاوتی نیز برای به دست آوردن روغن کنجد وجود دارد که عبارتند از:

مطالعه بیشتر
خواص روغن کنجد

الف) دستگاه روغن‌کشی پرس گرم

یکی از پرکاربردترین روش‌های روغن‌گیری کنجد استفاده از دستگاه پرس گرم است. این دستگاه همان‌طور که از نامش پیداست، دانه‌های کنجد را آنقدر گرم می‌کند تا فرایند روغن‌گیری آن راحت‌تر شود. در واقع، حرارت بسیار زیاد باعث می‌شود که روغن کنجد به صورت کامل خارج شده و بازدهی بالایی داشته باشد. اما صبر کنید؛ این همه‌ی ماجرا نیست!

در روش پرس گرم با اینکه تولید روغن کنجد به حداکثر می‌رسد، اما خواص آن به شدت افت می‌کند. این یعنی روغن به دست آمده دیگر آن کیفیت همیشگی را ندارد؛ چراکه دمای زیاد باعث آسیب رساندن به بافت و ترکیب کنجد شده است.

دستگاه روغن‌گیری پرس سرد - دستگاه روغن گیری کنجد

ب) دستگاه روغن‌گیری پرس سرد

تجربه نشان داده است که روغن‌گیری کنجد با کمک دستگاه پرس سرد یکی از بهترین روش‌های روغن‌گیری است. زیرا در این دستگاه‌ها دیگر خبری از حرارت بالا و دمای مستقیم نبوده و روغن کنجد تنها با اعمال فشار در بازوهای پرسی تولید می‌شود.

البته قطعا نمی‌توان همه‌ی روغن موجود در کنجد را توسط این دستگاه خارج کرد؛ اما کیفیت مناسب روغن باعث شده است که بسیاری از افراد به دنبال روغن کنجد پرس سرد باشند! از جمله مزایای این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. فرایند روغن‌کشی در دماهای کمتر از ۵۰ درجه سانتی‌گراد
  2. به دست آمدن روغنی سالم با خواص طبیعی
  3. بهبود عطر، طعم و شفافیت روغن کنجد
  4. عدم نیاز به اتوماسیون‌های پیچیده‌ی صنعتی
  5. هزینه‌ی مناسب و مصرف برق کمتر در مقایسه با پرس گرم
مطالعه بیشتر
خواص و مضرات کنجد

پاسخ به یک ابهام!

در بهتر بودن دستگاه روغن‌کشی پرس سرد هیچ شکی نیست! و تقریبا همه‌ی متخصصان به این برتری تاکید کرده‌اند. اما اخیرا گزارشاتی در زمینه‌ی فسادپذیری روغن کنجدهای تولید شده در فروشگاه‌های روغن‌گیری عنوان شده است که ناشی از رعایت نکردن برخی از نکات است. در ادامه می‌خواهیم به این گزارش‌ها و ابهامات آن پاسخ دهیم.

ما در فروشگاه اینترنتی ویترین‌فود معتقدیم که کیفیت دستگاه روغن گیری کنجد که در فروشگاه‌های سطح شهر و توسط پرس سرد تهیه شده‌اند، به سه عامل زیر بستگی دارند:

۱- کیفیت دانه‌های مصرفی

دانه‌های کنجد قبل از این که وارد دستگاه روغن گیری کنجد شوند، باید مراحل زیر را طی کنند:

  1. شستشوی اولیه: اولین اقدام، شستشوی دانه‌های کنجد است. اما این کار باید توسط دستگاه‌های تمام اتوماتیک و بدون دخالت دست انجام شود تا هیچگونه آلودگی وارد آن نشود.
  2. آنالیزهای دقیق: در این مرحله به منظور اطمینان از سلامت دانه‌ها باید آنالیزهای مختلفی روی آن‌ها انجام شود که برخی از آن‌ها عبارتند از: آنالیزهای وجود قارچ، کپک، باکتری، ویروس، فلزات سنگین، گرد و خاک، کنجد پوک، انواع سموم و آفات، باقیمانده‌ی کودهای شیمیایی، فضله موش و حیوانات موذی.
  3. خشک کردن: پس از آنالیز، نوبت خشک کردن دانه‌های کنجد است! در این مرحله با کمک حرارت غیر مستقیم، میزان رطوبت کنجد به زیر ۴۰ درصد خواهد رسید و رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها متوقف می‌شود؛ در نتیجه، دانه‌های کنجد دچار فساد نخواهند شد.

لازم به ذکر است که محصولات فروشگاه اینترنتی ویترین‌فود نظیر دانه‌های کنجد شسته شده دمور دقیقا همین ویژگی‌ها را دارند؛ زیرا فرایندهای شستشو، آنالیز و خشک کردن دانه‌ها تحت نظارت سازمان بهداشت انجام شده و دارای سیب سلامت و تاییدیه‌های لازم هستند.

مطالعه بیشتر
روش روغن گیری کنجد

۲- دستگاه روغن گیری کنجد

دستگاه‌های پرس سرد موجود در فروشگاه ویترین‌فود تنها دستگاه‌هایی هستند که تاییدیه کتبی و رسمی از وزارت بهداشت، وزارت صنایع، IAPMO آمریکا و CE اروپا دارند. همچنین شرکت ایران کلدپرسینگ به عنوان اولین طراح و تولیدکننده‌ی دستگاه‌های روغن‌کشی پرس سرد در جهان شناخته می‌شود که دارای پروانه ثبت اختراع در سال ۱۳۷۵ خورشیدی و ۱۹۹۶ میلادی است.

۳- بهداشت محیطی

فروشگاه‌ها و مغازه‌هایی که در سطح شهر اقدام به تولید روغن پرس سرد کنجد می‌کنند باید تمامی اصول بهداشتی را رعایت نمایند. البته وظیفه‌ی رسیدگی به این موارد بر عهده‌ی بخش‌های مربوطه است.

و اما نتیجه‌گیری!

با توجه به مطالب بالا می‌توان گفت که فسادپذیری روغن کنجد تولید شده در فروشگاه‌های روغن‌گیری ناشی از رعایت نکردن عواملی مانند کیفیت دانه‌های کنجد، استاندارد بودن دستگاه‌ها و بهداشت محیط است. بنابراین اگر فروشگاه‌های روغن‌گیری، دانه‌های کنجد شسته شده را توسط دستگاه‌های استاندارد روغن‌گیری کنند، هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت و با خیال راحت می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. همچنین، اگر این فروشگاه‌ها یا تولیداتشان دچار مشکل شود، وزارت بهداشت و سازمان‌های مربوطه وارد عمل شده و از فعالیت آن‌ها جلوگیری خواهند کرد؛ پس جای هیچ نگرانی نیست.

در آخر پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به فروشگاه اینترنتی ویترین‌فود از کنجد شسته شده دمور به عنوان کنجد خوراکی و از دستگاه‌های استاندارد پرس سرد برای روغن‌گیری کنجد استفاده کنید؛ منتظرتان هستیم…