ارده کنجد و کنجد در ظرف - دستگاه ارده و کره‌ ساز

دستگاه ارده و کره‌ساز

با پیشرفت تکنولوژی و علم، تقریبا تمام نیاز های بشر بر‌طرف شده است. یکی از این نیاز‌ها، تولید محصولات خانگی کره و ارده است. که با تولید دستگاه ارده و کره‌ساز ، این امکان نیز فراهم شده است.

مطالعه بیشتر
خواص روغن کنجد

دستگاه ارده و کره‌ساز ، در مدل ها و سایز‌های متفاوت، امکان تولید محصولات خانگی ارده و کره را، برای شما فراهم کرده است. این دستگاه در سه مدل خانگی، فروشگاهی، و کره‌گیر تولید می‌شود. از قابلیت های این دستگاه، تولید کره بادام زمینی، کره فندق، تولید ارده، و … که می‌تواند تمام مغز‌ها را بدون کم و کاست به کره تبدیل کند. درون این دستگاه، سنگ طبیعی تعبیه شده است که با چرخش خود، می‌تواند کرم یا کره‌ی خروجی را به نرم ترین حالت ممکن در بیاورد.

حجم دستگاه های خانگی کره‌ساز ، کم تر از دستگاه های صنعتی است که این خود نشان از آن دارد که دستگاه های صنعتی، برای تولید در حجم انبوه ساخته شده اند. این دستگاه ها توانایی روغن گیری از حجم بسیار زیادی از مغز‌ها را دارند. در کارخانه ها نیز از بزرگ‌ترین سایز این دستگا ها استفاده می‌شود. که قادر به تولید در ابعاد تن هستند.

مزایای استفاده از این دستگاه:

  1. مقدار ظرفیت بالا
  2. تولید صدای بسیار کم
  3. محتوی سنگ طبیعی
  4. کیفیت مرغوب
  5. قیمت مناسب
  6. مصرف انرژی کم
  7. دارا بودن قابلیت تنظیم نرمی و زبری سنگ

طریقه‌ی کار دستگاه ارده و کره‌ساز

شیوه ی عملکرد این دستگاه ها، بسته به نوع و مدل آن ها متفاوت است. این دستگاه، با آسیاب کردن دانه ها و مغز ها نوسط سنگ طبیعی تیعبیه شده در آن، نرم‌ترین و با کیفیت ترین کره یا کرم را برای شما به ارمغان می‌آورد.

 
 

نگه داری از دستگاه ارده و کره‌ساز

برای مراقبت هر چه بهتر از دستگاه خود، لازم است که ابتدا با اجزای تشکیل دهنده‌ آن آشنا شوید تا بهتر بتوانید برای نگه داری از آن برنامه ریزی کنید. این دستگاه، حاوی دو تیغه است که وظیفه‌ی آسیاب دانه های روغنی را بر عهده دارد. ممکن است پس از مدتی که از دستگاه استفاده کردید، متوجه کند شدن عملکرد تیغه ها شوید. برای رفع این مشکل، به نمایندگی مربوط، مراجعه کنید.

نکته

  • بعد از هر بار استفاده از این دستگاه، حتما آن را تمیز کنید.
  • هرگز بیش تر از توان دستگاه، از مواد استفاده نکنید.

سنگ در دستگاه

در برخی از این دستگاه‌ها، دو سنگ تعبیه شده است که به شکل دایره و آج دار هستند. سنگی که در قسمت فوقانی قرار دارد، ثابت و در عین حال، سنگی که در قسمت زیرین قرار دارد، با سرعت به چرخش در می‌آید. یکی از مهم ترین معیار های یک دستگاه خوب، کیفیت سنگ به کار برده درون این محصول است.

مطالعه بیشتر
انواع روغن طبیعی و خواص آن برای پوست

سنگ طبیعی یا مصنوعی؟

جنس سنگ در دستگاه ارده و کره‌ساز ، از مهم‌ترین عوامل تشخیص یک دستگاه خوب است. سنگ هایی که در این دستگاه ها تعبیه شده اند، در دو نوع طبیعی و مصنوعی است. هر چه اجزای تشکیل دهنده‌ی دستگاه طبیعی تر باشد، کیفیت مواد خروجی از آن و نیز، طول عمر دستگاه بیش‌تر می‌شود. محصولاتی که در آن از سنگ مصنوعی استفاده شده است، ابعاد کوچک تر ولی ظرفیت بیشتری را برای استخراج کره یا کرم دارند. از نظر ظاهری با دستگاه های دارای سنگ طبیعی متفاوت هستند. اما در مقابل، دستگاه های طبیعی از سرعت پایین تر، قیمت بالاتر، و حجم بیش تری برخوردار هستند.

نکته

  • دستگاه های ارده و کره‌ساز با سنگ مصنوعی، ارزان تر و به صرفه تر از دستگاه های طبیعی هستند.
  • از دستگاه هایی که سنگ طبیعی دارند به دلیل حجم بسیار زیاد آنها، در کاخانه ها و کارگاه ها استفاده می‌کنند.
  • نظافت دستگاه های طبیعی سخت تر از دستگاه های مصنوعی است.

عملکرد سنگ مصنوعی

به دلیل سرعت بالای این دستگاه، و مقدار ظرفیت بالای آن، شما قادر خواهید بود تا حجم کار بیش‌تری را انجام دهید.تمیز کردن این دستگاه، کار بسیار راحتی است. فقط کافیست تا بعد از هر بار استفاه از آن، تیغه ها را تمیز کنید تا از روند کند شدن آن ها، کاهش یابد.

تعویض سنگ دستگاه

سنگ دستگاه ارده و کره‌ساز، معمولا باید بعد از یک یا نهایت دو سال تعویض شود. اما مشکل اینجاست که دسترسی به سنگ مصنوعی برای این نوع دستگاه ها، دشوار است و به یک معضل تبدیل شده است. به همین دلیل افرادی که قصد تولید کره یا ارده را داشتند، به دستگاه های بزرگ تر، و یا مکانیزم ماردونی روی آوردند.

 
 
 

ویژگی های سنگ خوب برای ارده و کره گیری

  • باید شیار های دقیقی برای ساییدن کنجد و دانه های روغنی داشته باشد.
  • باید سختی لازم را داشته باشد تا بتواند انواع کره را به راحتی تولید کند.
  • باید عملکردی سریع و راندمان بالا داشته باشد.

مکانیزم ماردون

یکی از انواع دستگاه های ارده گیری، دستگاه ارده و کره‌ساز با ماردون فلزی است که در عین داشتن کاربرد آسان، از نظر اقتصادی به صرفه نیست. در این مکانیزم نمی‌توانیم زبری یا نرمی سنگ را تنظیم کنیم. ظاهر زیبای این دستگاه و استفاده از قطعات استیل در آن، باعث شده تا مصرف کنندگان از این دستگاه، رضایت کامل را از آن داشته باشند.

نکته

از مکانیزم ماردون، اکثرا برای کره گیری استفاده می‌شود.

خواص ارده

  • ارده حاوی مقدار بسیار زیادی از کلسیم است.
  • ضد کم خونی است.
  • سم زدای قوی
  • کمک به کاهش وزن
  • کاهش کلسترول
  • کاهش حملات قلبی
  • انرژی زا

نکته

طبع ارده گرم است. پس افرادی که گرم مزاج هستند، حتما ارده را با عسل مصرف کنند. همچنین این ماده بسیار سنگین و انرژی زا است و توصیه می‌شود که در فصل زمستان حتما از آن استفاده کنید.

مضرات ارده

  1. ارده حاوی ملین است و مصرف بیش از حد آن می‌تواند به اسهال منجر شود.
  2. از مصرف آن در ۳ ماه اول بارداری خودداری کنید.
  3. استفاده‌ی مکرر و افراطی از آن، باعث ایجاد خارش در ناحیه‌ی پوست می‌شود
  4. مصرف زیاد ارده می‌تواند باعث صدمه به روده‌ی بزرگ و بروز آنافیلاکسی ( یک نوع آلرژی که بر اثر مصرف بی رویه‌ی ارده بوجود می‌آید ) می‌شود.
 
 
 

مطالعه بیشتر
روش روغن گیری کنجد

از کجا تهیه کنیم؟

محصولات استخراجی از دستگاه ارده و کره‌ساز، کاملا ارگانیک بوده و مصرف آن برای بدن، مفید و انرژی زا است. برای تهیه‌ی این محصول با نازلترین قیمت و بهترین کیفیت، اینجا کلیک کنید.