کودک از زمانی که به دنیا می آید بنا به شرایطی والدین را درگیر مشکلاتی می کند . مشکلات کودکان اعم از دل درد، اسهال ، یبوست و گریه زیاد در وهله اول توسط راهکارهای ارائه شده توسط بزرگترها و سالمندان خانواده از طریق طب سنتی رفع می شود. یبوست از جمله  مشکلات رایج کودکان ست که هم خود کودک و هم والدینش اذیت میشوند اما گفتنی است که درمان یبوست کودکان با طب سنتی به راحتی امکان پذیر است فقط باید از راهکارهای آن آگاهی داشته باشید. با ما همراه باشید تا با راه های درمان یبوست کودکان در طب سنتی آشنا شوید. درمان یبوست کودکان در طب سنتی

یبوست چیست؟

یبوست بیماری مربوط به روده می شود .هنگامی که روده به شکل عادی فعالیت نکند فرد دچار یبوست شده است .یبوست در کودکان یک مسئله عادی است واصولا زود درمان میشود ولی اگر حاد شود مشکلات دیگری ممکن است علت ان باشند.

یبوست در کودکان

کودکانی که  مادرانشان آنها را  از شیر خود تغذیه می دهند کمتر دچار یبوست میشوند اما کودکانی که از شیر خشک استفاده میکنند بیشتر در معرض یبوست قرار میگیرند . دفع مدفوع در کودکان مختلف است در بعضی از کودکان سه مرتبه در روز اتفاق می افتد و در دیگر کودکان روزی یکبار ویا یک روز در میان . پس بسته به شرایط جسمی دفع مدفوع در کودکان متفاوت است . ناگفته نماند کهحتی در کودکانی که از شیر مادر تغذیه میکنند ممکن است دفع مدفوع یک هفته به طول بیانجامد.

یبوست در کودکان از چه سنی آغاز می شود؟

برای اینکه کودکان کمتر با این مشکل روبرو شوند باید مادران به انها بسیار توجه داشته باشند و تعداد دفع مدفوع فرزندان خود را کنترل کنند.هنگامی که کودک شش ماهه میشود و باید غذای کمکی را برای او شروع کرد در این زمان اگر مادر توجه نکند یبوست کودک شروع میشود. بنابراین باید از این به بعد مرتب اب جوشیده سرد شده به او بدهد.

علت یبوست کودکان چیست؟

یبوست در کودکان علت های مختلفی می تواند داشته باشد.
  • استفاده بیش از حد لبنیات
  • ،استرس مخصوصا موقع رفتن به مدرسه
  • ،مدفوع خود را نگه داشتن :بیشتر کودکان برای اینکه بشتر بازی کنند از رفتن به توالت خودداری میکنند.بعضی از کودکان توالت های بیرون از خانه را دوست ندارند.
  • بیشتر کودکان عادت غذایی بدی دارند و زیاد ازمیوه و سبزیجات استفاده نمیکنند یا موقع استفاده پوست انها را میکنند.
  • تعدادی از کودکان خیلی فعالیت ندارند و بیشتر خوابیده و برنامه کودک تماشا میکنند
  • یبوست میتواند منشأ ژنتیکی هم داشته باشد.
  • از مایعات کمتر استفاده میکنند.
  • مصرف بعضی از داروها،کم خونی و همچنین بالا بودن اسید معده هم ازعوامل یبوست میباشد.
گاهی اوقات دفع مدفوع همراه با دل درد میباشد علت این امر سفتی و سختی مدفوع می باشد. کودک در این شرایط خود را نگه میدارد و ناآرامی میکند. در برخی موارد نیز کودک بعد از تخلیه  احساس راحتی نمیکند و حالت تهوع به اودست میدهد. در طب سنتی برای یبوست راهکار های زیادی وجود دارد که همه مفید و اثر بخش می باشند. در طب سنتی اجابت مزاج معادل یبوست میباشد و از آن استفاده میشود.

چه بیماری هایی در ایجاد یبوست نقش دارند؟

بعضی از بیماری ها در ایجاد یبوست تاثیر دارند مانند:کم کاری تیروئید باعث کاهش سوخت و ساز بدن میشود و روده تنبل میشود،فلج مغزی  و نیز یک نوع بیماری مادرزادی روده بزرگ به نام هیرشپرونگ در ایجاد یبوست نقش مهمی ایفا می کنند.
مطالعه بیشتر
با روش های درمان اسهال و دل پیچه در طب سنتی آشنا شوید

درمان یبوست کودکان با طب سنتی

پزشکان طب سنتی پیشنهاداتی برای رفع یبوست ارائه میدهند:
  • کودک فعالیت متعادل داشته باشد
  • کودک در هوای گرم قرار نگیرد چرا که با تبخیر آب بدن یبوست تشدید می شود
  • کودک زیاد  با آب گرم حمام نشود
  • در معرض اتفاقهای استرس زا قرار نگیرد وشادی و ارامش خود را حفظ کند.
  • اب یخ زیاد استفاده نشود ،
  • چای زیاد ننوشد.
نکته مهمی که در طب سنتی بر آن تاکید شده این است که نوزادانی که دچار یبوست می شوند درمان باید بر روی مادران صورت گیرد چرا که تغذیه مادر ارتباط مستقیم بر وضعیت جسمی نوزاد دارد.

 راهکارهای ارائه شده در طب سنتی برای درمان یبوست کودکان

مواد خوراکی،گیاهان دارویی و روغن هایی  که برای رفع یبوست کودکان در طب سنتی استفاده میشود به شرح زیر در طب سنتی ذکر شده است : مواد خوراکی شامل هندوانه ،خیار،الو،کشمش،انجیر در درمان یبوست کودکان با طب سنتی تاثیر زیادی دارد درمان یبوست کودکان با طب سنتی

گیاهان دارویی مفید برای درمان یبوست در طب سنتی

یک الی در قلشق چایخوری خاکشیر را در  با یک لیوان آب ترکیب کرده ،به گفته پزشکان طب سنتی بهتر است این ترکیب چند دقیقه بجوشد. سپس مقداری گلاب به آن اضافه کنید .برای اینکه شیرین باشد میتوانید مقدار کمی عسل طبیعی به آن اضافه کرده و روزانه یک الی دو بار ،البته بسته به سن کودک استفاده نمایید.طبع خاکشیر ملایم است وبه عنوان یک ملین کاربرد فراوانی دارد.
مطالعه بیشتر
بهترین راهکارهای درمان شوره سر در طب سنتی
ترنجبین را هم میتوانید با آب ترکیب کرده و استفاده کنید .همچنین این نوشیدنی به فرد احساس آرامش القا می کند. میتوانید مقداری عرق شاهتره را به همراه مقداری عرق کاسنی ترکیب کرده و استفاده کنید ،این دو عرق به دلیل طبع متفاوت مصلح یکدیگر بوده . پس توجه کنید که به تنهایی استفاده نکید. مغز فلوس یعنی نی فلوس را شکسته و دانه های درون ان را به اندازه یک قاشق چایخوری  را با یک لیوان اب  به مدت ۱۵ الی۲۰ دقیقه جوشانده ،صاف کنید . زمانی که یبوست کودک طولانی میشود باید مقدار خیلی کم به اندازه یک گرم هلیله سیاه را در آبی که جوشیده شده ریخته و با مقداری عسل خورده شود. دمنوش گل سرخ یا همان گل محمدی نیز مفید میباشد .حتی میتوانید پودر کرده به همراه ماست میل کنید.گل سرخ را همراه با عسل هم میتوانید استفاده کنید. انجیر وگلابی را اگر در روغن زیتون بخیسانید اثر دارد.زردک پخته را هم همراه با روغن زیتون میل کنید مفید میباشد.
مطالعه بیشتر
آشنایی با خواص روغن زیتون در طب سنتی

مصرف روغن ها برای درمان یبوست کودکان در طب سنتی :

میتوان سالادی از مواد فیبر دار مثل خیار ،گوجه و کاهو تهیه کرد و به انها روغن زیتون اضافه کرد روغن بادام شیرین و روغن زیتون را داخل ناف ریخته ودر جهت عقربه های ساعت ماساژدهید.
مطالعه بیشتر
معجزه ای به نام روغن زیتون برای جوش صورت
میتوانید از معده تا ناف کودکان و همینطور دو طرف پهلوی کودکان را با روغن مناسب ماساژدهید تا گرم شود. گفتنی است کودکان به دلیل علتهای متعدد دچار یبوست میشوند و والدین به دنبال راهی سریع برای درمان آن هستند چون مشکلی است که نه تنها کودک برای دفع ان دچار مشکل میشود بلکه به دنبال ان بیقراری هم مشکل ساز تر میشود .خوشبختانه در طب سنتی روغن ها و داروهای گیاهی وجود دارد که رفع این مشکل را تسهیل میکند از این رو درمان یبوست کودکان با طب سنتی راهکاری است که ما به شما توصیه می کنیم فقط فراموش نکنید که مواد مورد نیاز خود را از مراکز و عطاری های مجاز چون عطاری آنلاین ویترین فود خریداری کنید.
مطالعه بیشتر
عطاری آنلاین ویترین فود