اسهال خیلی ناخوشایند است و می تواند باعث مشکلاتی مانند کم آبی، خستگی و کمبود مواد مغذی شود. این مشکل می تواند توسط بسیاری از عوامل از باکتری ها و ویروس ها گرفته تا التهاب روده و سندرم روده تحریک پذیر ایجاد شود. درمان اسهال و دل پیچه در طب سنتی یک روش بی خطر است. به هر دلیلی دچار این مشکل شده باشید خیالتان راحت باشد و بدانید که درمان های طبیعی خوشمزه ای برای بهبود سریع وجود دارد. وقتی صحبت از سلامت و ایمنی و مبارزه با سرماخوردگی یا آنفولانزا باشد، لیستی از دمنوش ها وجود دارد. ما در این مقالع لیستی از بهترین چای های گیاهی و دمنوش ها را برای درمان اسهال و دل پیچه جمع آوری کرده ایم:

لیست دمنوش های گیاهی برای درمان اسهال و دل پیچه در طب سنتی

  • چای بابونه برای درمان اسهال و دل پیچه در طب سنتی
چای بابونه نوعی چای گیاهی خوش طعم و لذت بخش است که از شکوفه های بابونه در آب داغ تهیه می شود. این دمنوش به دلیل اثرات آرامبخش و تسکین دهنده شهرت دارد، که می تواند به آرامش معده کمک کند. این چای با دارا بودن ویژگی های ضد باکتری و ضد ویروسی می تواند انگل ها و عوامل بیماری زای مضر که باعث اسهال می شوند را از بین ببرد. مطالعات نشان داده اند که ترکیبی از مرم(نوعی صمغ)  زغال قهوه و بابونه به درمان اسهال حاد ناشی از سندرم روده تحریک پذیر و التهاب دستگاه گوارش کمک می کند.
  • چای زنجبیل در درمان اسهال
مطالعه بیشتر
چند روش موثر برای کاهش استرس و فشار عصبی
چای زنجبیل از ریشه گیاه زنجبیل تهیه می شود و دارای عطر و طعمی تند است. دمنوش زنجبیل می تواند به تسکین علائم اسهال از جمله درد شکم و حالت تهوع کمک کند. از دیگر مزایای زنجبیل می توان به  بهبود هضم، کاهش التهاب و افزایش جریان خون اشاره کرد. مطالعات نشان داده اند که زنجبیل می تواند به درمان حالت تهوع ناشی از بیماری حرکت یا مشاشین گرفتکی و اسهال ناشی از مصرف غذای فاسد کمک کند.
  • چای سبز برای بهبود اسهال و دل پیچه
چای سبز یکی از نوشیدنی هایی است که تحقیقات زیادی روی آن انجامو شده است. دانشمندان شواهدی یافته اند که چای سبز با بهبود سلامت قلب و عروق و پیشگیری از بیماری های جدی به تقویت سلامت انسان کمک می کند. طبق نتایج تحقیقات ۳ تا ۵ فنجان چای سبز بهترین و بیشترین اثرگذاری را دارد. این دمنوش ممکن است به تسکین مشکلات گوارشی و درمان علائم از درد معده تا درمان اسهال و دل پیچه کمک کند. طبق مطالعه ای که در BioMed Central انجام شده است، تأثیرات چای سبز در درمان مشکلات گوارشی مورد بررسی قرا گرفته است. محققان دریافتند که چای سبز در تقویت حرکات روده و جلوگیری از مشکلات معده ناشی از باکتری موثر است.
  • چای نعناع
سال های زیادی است که در طب سنتی برای درمان مشکلات گوارشی از چای نعناع استفاده می شود. این چای با دم کردن یک مشت برگ نعناع در یک فنجان آب گرم تهیه می شود. عطر و طعم طراوت و رایحه دلپذیری را ارائه می دهد که می تواند به تسکین حالت تهوع کمک کند و به حرکت مواد غذایی از طریق دستگاه گوارش کمک کند.
مطالعه بیشتر
خواص روغن سیاهدانه برای ابرو
طبق نتایج تحقیقات چای نعناع ممکن است به درمان اسهال ناشی از سندرم روده تحریک پذیر کمک کند. یک مطالعه بر روی ۷۴ بیمار نشان داد که کسانی که سه بار در روز روغن نعناع مصرف کرده اند به مدت شش هفته کاهش قابل توجهی در درد معده داشته اند. نعناع می تواند به سوهاضمه و رفع نفخ کمک کند،  علائمی که اغلب همراه با اسهال هستند. این چای دارای خواص ضد التهابی نیز می باشد که به تسکین التهاب روده که باعث ایجاد اسهال است کمک می کند.
  • چای سیاه
چای سیاه از برگ گیاه چای تهیه می شود و رایحه ای خاکی و چوبی و عطر و طعمی پررنگ دارد. طبق تحقیقات انجام شده تاثیر زیادی در درمان اسهال و دلپیچه دارد. همچنین ثابت شده است که به درمان اسهال باکتریایی در کودکان کمک می کند. از آنجاییکه چای سیاه حاوی کافئین است می تواند باعث تشدید اسهال شود. در صورت بروز اسهال، مصرف چای سیاه را روزانه به یک یا دو فنجان برسانید تا از بدتر شدن شرایط و سایر عوارض جانبی منفی جلوگیری کنید.
  • چای رازیانه
چای رازیانه - درمان اسهال و دل پیچه در طب سنتی این ماده اغلب برای درمان مشکلات گوارشی استفاده می شود زیرا دارای خواص ضد التهابی است که به آرامش عضلات معده و کاهش گرفتگی عضلات کمک می کند. تحقیقات منتشر شده در مجله تحقیقات دارویی و پزشکی اروپا نشان داد که نوشیدن مرتب چای رازیانه می تواندبه درمان اسهال و دل پیچه کمک کند. دلیل آن این است که چای رازیانه به ساده سازی هضم غذا کمک می کند.
  • چای لیمو
مطالعه بیشتر
بهترین راه درمان لک و پیس در طب سنتی
برا درمان  اسهال به سادگی لیمو را در آب گرم دم کرده و در صورت تمایل یک تکه عسل به آن اضافه کنید. این چای عطر و طعم شیرین و خوشایندی دارد. لیمو حاوی آنتی اکسیدان و سایر ترکیبات شیمیایی است که می تواند با عفونت های باکتریایی و ویروسی مقابله کند. در میان مرکبات، آبلیمو بیشترین غلظت ترکیبات مبارزه با باکتری را دارند.

بهبودی سریع و درمان اسهال و دل پیچه

اگر از اسهال رنج می برید، این دمنوش ها می توانند به شما کمک کنند تا سریعتر احساس بهتری داشته باشید. دمنوش های گیاهی مدت هاست که اصلی ترین درمان های خانگی هستند. این چای ها حاوی ترکیباتی هستند که به تقویت سلامت دستگاه گوارش کمک می کنند و می توانند علائم اسهال را کاهش دهند. با نوشیدن این دمنوش ها و یک رژیم غذایی سالم برای درمان اسهال مانند خوردن موز، برنج، سیب و نان تست  سریع تر بهبود پیدا می کنید. این غذاها به روده کمک می کنند تا مقدار مدفوع تولیدی بدن را کاهش دهد. منبع:senchateabar.com