گلودرد، درد، خارش یا تحریک گلو می باشد. درد از علائم اصلی گلودرد است. که ممکن است هنگام بلعیدن بدتر شود و در بلعیدن غذا و مایعات مشکل ایجاد کند. حتی اگرپزشک شما تایید کند که گلودرد شما خطرناک نیست، بازهم درد گلو آزاردهنده است و ممکن است خواب و راحتی شما را بگیرد. خوشبختانه می توانید از درمان گیاهی گلو درد برای تسکین درد و تحریک استفاده کنید.

عسل درمان گیاهی گلو درد

مخلوط کردن عسل در چای یا استفاده از آن به خودی خود یک درمان رایج خانگی برای گلودرد است. طبق یک مطالعه منبع معتبر عسل حتی در متعادل کردن سرفه های شبانه بسیار تاثیر گذارتر از داروهای ضد سرفه است. منابع دیگر نشان می دهد که عسل یک درمان کننده موثربرای زخم است، به این معنی که ممکن است به تسریع بهبود گلو درد کمک کند.

دمنوش گیاهی مناسب برای گلو درد - درمان گیاهی گلو درد

دمنوش بابونه

دمنوش بابونه به طور ذاتی تسکین دهنده می باشد. از مدت ها قبل برای اهداف دارویی مانند تسکین گلو درد استفاده می شود. این ماده اغلب به دلیل خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی مورد استفاده قرار می گیرد.

بر طبق تحقیقات منبع معتبر استنشاق بخار بابونه به تسکین علائم سرماخوردگی، از جمله گلودرد کمک کند. نوشیدن دمنوش بابونه نیز می تواند همان خواص را داشته باشد. همچنین می تواند سیستم ایمنی بدن را تحریک کرده و به بدن شما کمک می کند  تا با عفونی که باعث گلودرد شما شده است، مقابله کند.

دمنوش نعناع

نعناع فلفلی با خاصیت  تازه سازی  و خنک کردن نفس شهرت دارد. اسپری های نعناع رقیق شده گلودرد را نیز تسکین می دهد. نعناع فلفلی حاوی ماده ای به نام منتول می باشد که به نازک شدن مخاط و آرام شدن گلودرد و سرفه کمک می کند. نعناع فلفلی همچنین دارای خاصیت ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد ویروسی است که باعث ترمیم می شود.

مطالعه بیشتر
بهترین روغن ها برای جوانی پوست صورت کدام است؟

شنبلیله درمان گیاهی گلو درد

شنبلیله فایده های  بسیاری برای سلامتی دارد. می توانید به صورت مخالف ان را استفاده کنید، می توانید دانه شنبلیله بخورید، از روغن موضعی آن استفاده کنید یا دمنوش شنبلیله بنوشید. دمنوش شنبلیله یک درمان طبیعی برای گلودرد است. تحقیقات قدرت بهبودی شنبلیله را اثبات کرده است. می تواند درد را تسکین داده و باکتری های عامل تحریک یا التهاب را از بین ببرد. شنبلیله  همچنین یک ضد قارچ تاثیر گذتر می باشد.

ریشه شیرین بیان درمان گیاهی گلو درد

شرین بیان از زمان ی قدیم برای درمان گلو درد استفاده می شده است. تحقیقات اخیر نشان می دهد وقتی آن را با آب مخلوط کنید  می توانید از آن بخ عنوان غرغره استفاد کنید.

سرکه سیب

سرکه سیب از موارد طبیعی ضد باکتری می باشد، مطالعات متعدد اثرات ضد میکروبی آن را نشان داده اند. به دلیل خاصیت اسیدی بودن، برای تجزیه مخاط در گلو و جلوگیری از انتشار باکتری می تواند مفید باشد. اگر احساس می کنید گلودرد دارید، ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک فنجان آب رقیق کرده و آن را غرغره کنید. سپس یک جرعه کوچک از مخلوط را میل کنید، و این فرآیند را یک تا دو بار در ساعت تکرار کنید. در بین غرغره ها حتماً مقدار زیادی آب بنوشید. راه های متفاوتی های در استفاده از سرکه سیب برای درمان و بهبود گلودرد وجود دارد که بستگه به شدت بیماری و همچنین حساسیت بدن به سرکه مختلف است. بهتر است ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

مطالعه بیشتر
انواع ماسک روغن زیتون برای مراقبت از پوست

سیر

سیر به عنوان یک ماده ضد بامتری شناخته شده است. این ماده حاوی آلیسین است که یک ترکیب ارگانوسولفر است و به دلیل توانایی مقابله با عفونت ها مشهور است. منبع معتبر نشان داده اند که مصرف مکمل سیر به طور منظم می تواند به پپیشگیری از ویروس سرماخوردگی کمک کند. اضافه کردن سیر تازه به رژیم غذایی نیز راهی برای استفاده از خواص ضد میکروبی آن است. ممکن است از مادربزرگ خود شنیده باشید که یک حبه سیر را بخورید تا گلودردتان آرام شود. از آنجا که سیر خواص ات درمانی زیادی دارد، پس بهتر است آن را امتحان کنید.

غرغره کردن جوش شیرین

درست اسن که آب نمک برای غرغره گلو درد بیشتر استفاده می شود، ترکیب جوش شیرین با غرغره آب نمک نیز می تواند به تسکین گلو درد کمک کند. غرغره این محلول می تواند باکتری ها را از بین ببرد و از رشد مخمر و قارچ جلوگیری کند. موسسه ملی سرطان توصیه می کند که ترکیبی از ۱ فنجان آب گرم، یک چهارم قاشق چای خوری جوش شیرین و قاشیک هشتم قاشق چای خوری نمک را مخلوط کرده  روزی سه بار غرغره کنید.

آب نمک

غرغره با آب نمک گرم گلو درد را تسکین می دهد گلو درد و به تجزیه ترشحات کمک می کند. همچنین است برای از بین بردن باکتری های گلو کمک مفید است. با نصف قاشق چای خوری نمک در یک لیوان پر آب گرم یک محلول آب نمک درست کنید. برای کمک به کاهش تورم و تمیز نگه داشتن گلو، آن را غرغره کنید. این کار باید هر سه ساعت انجام دهید.

مطالعه بیشتر
بهترین راهکارهای درمان شوره سر در طب سنتی

درمان گلو درد برای نوزادان و کودکان

گلودرد در نوزادان و کودکان جالب نیست، اما خبر خوب این است که آنها به ندرت به خودی خود علایم جدی از خود نشان می دهند. درمان گلو درد در نوزادان و کودکان متفاوت است. در اینجا چند نکته و راه حل وجود دارد:

بخور سرد یا رطوبت ساز را به اتاق کودک خود اضافه کنید. رطوبت موجود در هوا می تواند به تسکین درد گلو درد کمک کند.

کودکان را تشویق کنید به نوشیدن مایعات و آب فراوان تا بدن آنها هیدراته باشد.

به کودکان زیر ۵ سال نباید قطره سرفه یا آب نبات های خنک کننده سخت یا هر چیز دیگری که احتمال خطر خفگی دارد، داده شود. هنگام دادن قطره سرفه به کودکان زیر ۱۰ سال احتیاط کنید.

به کودکان زیر یک سال عسل ندهید

جلوگیری از گلو درد

برای جلوگیری از گلودرد و یا پیشگیری از افرادی که به بیماری عفونی مانند آنفولانزا یا گلودرد مبتلا هستند دوری کنید و دستان خود را مرتبا با آب و صابون بشویید. سعی کنید از مصرف غذاهای پرادویه و اسیدی پرهیز کنید و از بخارهای شیمیایی یا دودهایی که باعث التهاب می شوند خودداری کنید.

منبع:www.healthline.com