کبد انسان به صورت طبیعی دارای مزاجی گرم است و از این رو سرد شدن آن می‌تواند عوارضی مثل انباشته شدن چربی در کبد را به دنبال داشته باشد. اگر بخواهیم از خوراکی‌هایی که باعث سرد شدن کبد می‌شوند نام ببریم باید به سرکه، آبغوره، ماست، دوغ ترش، خیار و کدو اشاره کنیم. برای مقابله با چربی کبد و یا درمان کبد چرب با مصرف خاکشیر میتوان چربی را کنترل کرد. از طرفی عواملی مثل کاهش وزن ناگهانی، تغذیه نادرست و مصرف کنترل نشده چربی و گربوهیدرات نیز در چرب شدن کبد تاثیر به سزایی دارد.

مطالعه بیشتر
خواص روغن کنجد

خاکشیر

خاکشیر گیاهی با ساقه یک متری است که در کوهستان و دشت‌ها می‌روید. تخم این گیاه دارای رنگ‌های قرمز و قهوه‌ای  است که معمولا رنگ قرمز آن طعم تلخی دارد. از خواص این دانه روغنی مفید می‌توان به مواردی مثل رفع یبوست، درمان اسهال سخت، از بین بردن جوش‌های صورت، کنترل فشار خون، رفع عطش، ضد عفونی‌کننده، دفع سنگ کلیه و مجاری ادرار، تقویت معده، درمان لاغری، خارش پوست، کاهش آلرژی، کند کردن سلول‌های سرطانی، رفع بواسیر و واریس و رفع چربی کبد که از مهمترین خواص آن است اشاره کرد.

دانه‌های خاکشیر دارای درصد بالایی از اسیدهای چرب نظیر؛ اسید لینوئیک، اسید لینولنیک، اسید اولئیک، اسید پالمتیک و اسید استئاریک است. ولی به درمان کبد چرب با مصرف خاکشیر نیز می‌توان امید داشت.

شما می‌توانید از طریق یک عطاری اینترنی معتبر به عنوان مراکز فروش دانه‌های روغنی برای خرید دانه‌های روغنی خاکشیر اقدام کنید.

عوامل ایجاد کبد چرب

استفاده از مواد خوراکی نظیر ترشی‌ها، سرکه، آبغوره، خوراکی‌های سرد مثل دوغ، ماست، خیار  کدو باعث ایجاد چربی در کبد می‌شود از این رو توصیه ما این است که استفاده از آن‌ها محدود شود. از دگیر عوامل ایجاد کبد چرب می‌توان به تغذیه نامناسب، کاهش وزن ناگهانی، مصرف بیش از اندازه از چربی‌ها و تحمل گرسنگی طولانی مدت اشاره کرد.

علائم بیماری کبد چرب

خستگی، بی‌اشتهایی، پایین آمدن وزن، بیحالی، حالت تهوع، زردی پوست و چشم‌ها، خارش و تورم پا از جمله علائم چرب بودن کبد است که باید به آن توجه شود.

درمان کبد چرب با مصرف خاکشیر

و اما خواص این دانه‌های روغنی برای کبد؛ همانطور که قبل‌تر گفتیم خاکشیر یکی از بهترین گیاهان دارویی برای درمان و پاک‌سازی کبد چرب است. یکی از بهترین‌ راه‌ها برای استفاده از خاکشیر ترکیب کردن آن با ترنجبین است که هم طعم خوبی دارد و هم خاصیتش بیشتر می‌شود. از طرفی اگر این دانه روغنی را با آب پنیر ترکیب کنید تبدیل به دارویی ضدسودا و ضدصفرا می‌شود.

در کل استفاده از دانه‌‌هایی مثل خاکشیر، بارهنگ، تخم ریحان، بالنگو، تخم شربتی و ترنجبینبه پاک‌سازی سم‌های موجود در کبد کمک می‌کند. خرید همه این موارد از طریق عطاری اینترنتی ویترین‌فود امکان‌پذیر است.

فراموش نکنید مصرف داروهای گیاهی این چنینی حتما باید با مشورت پزشک معالج‌تان انجام شود درغیراین صورت ممکن است به بدن‌تان آسیب برساند، چرا که پاکسازی کبد چرب باعث ایجاد نوعی بیرون‌ریزی می‌شود که تحمل آن برای کسی که دچار بیماری صفراوی است دشوار خواهد بود.
طب سنتی مصرف خاکشیر را برای پاکسازی کبد توصیه می‌‌کند، هر روز صبح ۲ قاشق غذاخوری خاکشیر را در ۲ لیوان آب بجوشانید، ناشتا میل کنید و تا نیم ساعت چیزی نخورید. با این روش با کبد چرب مبارزه کنید.

مطالعه بیشتر
درمان کبد چرب با سیاهدانه

نحوه مصرف خاکشیر

شربت خاکشیر

یکی از رایج‌ترین و راحت‌ترین راه‌های استفاده از خاکشیر، مخلوط کردن آن با یک لیوان آبجوش است. در این مدل استفاده بهتر است پس از مخلوط خاکشیر و آب درب آن را ببندید و پس از ده دقیقه آن را میل کنید. برای طعم بهتر این مخلوط می‌توانید به آن عسل نیز اضافه کنید.

بخور خاکشیر

از دیگر راه‌های مصرف خاکشیر می‌توان به بخور خاکشیر اشاره کرد. در این روش باید خاکشیر را روی زغال ریخته، سپس با دود آن صورت و بدن را بخور داد.

خاکشیر با سکنجبین

ترکیب خاکشیر و سکنجبین یکی از خوش‌طعم‌ترین نوشیدنی‌های تابستانی است. در این روش باید خاکشیر را بشوئید و آن را به مخلوط سکنجبین و آب سرد اضافه کنید.

مطالعه بیشتر
خواص، فواید و مضرات خاکشیر | خواص خاکشیر ناشتا برای پوست

خاکشیر برای چه کسانی مناسب نیست؟

  1. افرادی که ورم و زخم معده دارند.
  2. کودکان زیر دو سال
  3. افرادی که طبع سرد دارند
  4. افرادی که دارای بیماری‌های روماتیسم یا آرتروز هستند