روغن کنجد، روغنی گیاهی است که از دانه کنجد گرفته می‌شود. مصرف روغن کنجد برای کم خونی به دلیل عطر و بو ملایم و دلنشینی که دارد در پخت ‌و پز و آشپزی به وفور استفاده می‌شود. گذشته و تاریخچه روغن کنجد به آفریقا و جنوب شرق آسیا بازمی‌گردد.
متخصصان استفاده از این روغن را به دلیل داشتن خواص درمانی بالایی که دارد به تمامی گروه‌های سنی پیشنهاد می‌کنند. درکل دو نوع روغن کنجد در دسترس قرار دارد؛ روغن کنجد بو داده و روغن کنجد معمولی. معمولا روغن کنجد بو داده از دانه‌های کنجدی درست می‌شود که حرارت دیده‌اند و کمی تیره رنگ هستند به همین دلیل است که روغن کنجد بود داده کمی رنگ تیره‌تری دارد، برای نگهداری از این روغن بهتر است آن را در یخچال قرار دهید تا از فاسد شدن آن جلوگیری کنید. می‌توانید این روغن را از عطاری ویترین‌فود تهیه نمایید.

 

مطالعه بیشتر
خواص روغن کنجد

ارزش غذایی و ترکیبات روغن کنجد

به طور کلی مصرف روغن کنجد برای کم خونی به دلیل داشتن خواص درمانی بالا، ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیاری که در ساختار خود دارد به ملکه روغن‌ها معروف شده است. ساختار روغن کنجد از اسیدهای چرب اشباع و غیراشباع، استرول‌ها، توکوفرول‌ها، آنتی اکسیدان، ویتامین‌های A،E  تشکیل شده و سرشار از لینولئیک اسید و اولئیک اسید است، اگر بخواهیم درباره‌ی ارزش غذایی یک قاشق غذاخوری روغن کنجد صحبت کنیم، باید بگوییم که در هر یک قاشق غذاخوری روغن کنجد ۱۳ گرم چربی کلی، که از این مقدار حدود ۹ گرم چربی اشباع شده و ۴ گرم چربی اشباع نشده است وجود دارد.
در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با خواص شگفت‌انگیز این روغن طبیعی بیشتر آشنا کنیم.

– کاهنده فشار خون و چربی خون

به دلیل وجود ویتامین E در ساختار این روغن، کلسترول بد خون کاهش پیدا کرده، این ویتامین یک عامل کنترل کننده مهم در چربی خون بدن است. کسانی که دچار فشار خون و چربی خون بالا هستند بهتر است استفاده از این روغن را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهند.

– جلوگیری از سفید شدن موها

با ماساژ دادن این روغن روی پوست سر خود می‌توانید از سفید شدن موهایتان جلوگیری کرده و به موها در حفظ رنگ طبیعی خود کمک کنید.

– درمان کننده آرتریت روماتوئید

وجود موادی چون مس، روی، منیزیم، آهن و کلسیم در ساختار این روغن تاثیر بسیاری روی تولید گلبول‌های قرمز بدن به منظور بهبود متابولیسم و سیستم گردش خون دارد. وجود مس در ترکیبات این روغن باعث کاهش التهابات و ورم و دردهای استخوانی می‌شود.

– ضد استرس و افسردگی

علاوه بر اینکه مصرف روغن کنجد برای کم خونی مناسب است٬ در ترکیبات آن یک آمینو اسید به نامه تیروزین وجود دارد که مستقیما به سروتونین که یک انتقال دهنده عصبی است تاثیر می‌گذارد، عدم وجود تعادل در این بخش باعث ایجاد استرس، اضطراب و افسردگی می‎شود.

– سم زدایی و پاکسازی پوست

آنتی اکسیدا‌ن موجود در روغن کنجد به سم‌زدایی پوست صورت کمک فراوانی می‌کند، اگر صورت خود را با ترکیب مشخصی از آب، روغن کنجد، سرکه سیب شستشو دهید به سم‌زدایی و شفافیت پوستتان کمک فراوانی می‌کنید.

– مانع ابتلا به دیابت

منیزیم موجود در ترکیبات شیمیایی این روغن باعث کاهش مقدار گلوکز در خون شده و همین موضوع احتمال مبتلا شدن فرد را به دیابت کاهش می‌دهد. بهتر است افرادی که از بیماری دیابت رنج می‌برند استفاده از این روغن را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

مطالعه بیشتر
روش روغن گیری کنجد

– از بین برنده کم خونی

روغن کنجد حاوی مقدار زیادی آهن است و استفاده از آن یکی از بهترین گزینه‌ها برای رفع کم خونی بدن است.

– ضد سرطان

منیزیم موجود در روغن کنجد مانع از رشد سلول‌های سرطانی در بدن فرد می‌شود.

– مناسب برای پوست خشک

روغن کنجد می‌تواند برای پوست خشک یک آبرسان قوی و یک مرطوب کننده مناسب باشد.

– از بین برنده چین و چروک صورت

آنتی اکسیدان موجود در این روغن باعث جوان‌سازی و کاهش چین و چروک در پوست صورت شما خواهد شد. اگر برای ماساژ صورتتان از این روغن استفاده کنید پوستتان همیشه شاداب و سرحال خواهد ماند و روند پیری پوست صورتتان هم بسیار کندتر خواهد شد.

– ضدآفتاب طبیعی پوست

این روغن می‌تواند به عنوان یک ضدآفتاب طبیعی عمل کند به این ترتیب که از پوست صورت شما در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت خواهد کرد و با تشکیل یک لایه محافظتی روی پوست صورت مانع از نفوذ ذرات اوزون به پوستتان خواهد شد.

– از بین برنده ترک کف پا

برای از بین بردن ترک پا باید هر شب با مقداری روغن کنجد محل مورد نظر را ماساژ دهید، بعد از گذشت یک ماه تاثیر آن را خواهید دید.

– درمان کننده آکنه و جوش‌های پوستی

برای از بین بردن آکنه و جوش‌های صورت بهترین راه استفاده از روغن کنجد است، این روغن علاوه بر اینکه شما را از شر جوش صورت خلاص می‌کند به صورت یک اسکراب روی پوست شما عمل خواهد کرد و یک لایه از سلول‌های مرده پوستتان را از بین خواهد برد.

– تقویت کننده رشد مو سر و رفع شپش مو

با ماساژ دادن پوست سر خود با روغن کنجد، گردش خون در زیر پوست بهبود پیدا کرده و آب و مواد مغذی مورد نیاز را به ریشه مو می‌رساند. از دیگر فواید استفاده از روغن کنجد از بین بردن شپش موی سر است به طوری که با استفاده از این روغن تمام عفونت‌های باکتریایی و قارچی از بین خواهد رفت.

– احیا مجدد مو و جلوگیری از ریزش مو

روغن کنجد به دلیل نفوذپذیری بالایی که دارد بافت‌های آسیب دیده مو را احیا می‌کند و با تقویت و رساندن مواد مغذی به پیاز مو قسمت، مانع از ریزش مو سر خواهد شد.

– رفع یبوست

ترکیب روغن کنجد رقیق شده با آب به درمان یبوست کمک فراوانی می‌کند.

– تضمین کننده سلامت قلب و عروق

مصرف روغن کنجد برای کم خونی بسیار مناسب است و همچنین از طریق کنترل کردن چربی و فشار خون سلامت قلب را تامین می‌کند، ترکیبات موجود در این روغن مانع حرکت رادیکال‌های آزاد می‌شوند و همین امر احتمال بروز سکته‌های قلبی را به شدت کاهش می‌دهد.

 

مطالعه بیشتر
خواص و مضرات کنجد

عوارض استفاده بیش از حد روغن کنجد

افرادی که از داروهای رقیق کننده یا لخته کننده خون استفاده می‌کنند باید قبل از استفاده از این روغن با پزشک مورد نظر خود مشورت کنند، به دلیل اینکه این روغن با کاهش فشار خون بدن باعث رقیق شدن خون و افزایش گردش خون در بدن فرد می‌شود و اگر استفاده از این روغن با داروهای رقیق کننده تداخل داشته باشد خطرات مرگباری را برای فرد به همراه خواهد داشت.

مضرات استفاده بیش از حد روغن کنجد

در کل افرادی که اضافه وزن و دیابت دارند نباید از این روغن استفاده کنند، روغن کنجد، روغنی سنگین است و هضم آن برای برخی از افراد که معده‌ی حساس دارند مشکل است.