خواص روغن کنجد برای بدن بر کسی پوشیده نیست اما متاسفانه در برنامه غذایی ما کمتر به آن توجه می شود و این درحالیست که اگر از معجزه این روغن برای بدن، پوست و مو آگاهی کامل داشتیم قطعا بیش از پیش از این روغن در سبد روزانه بهره می گرفتیم. ما در این مقاله در مورد خواص روغن کنجد برای بدن صجبت می کنیم. با ما همراه باشید تا از خواص روغن کنجد برای بدن اطلاعات مفید در اختیارتان بگذاریم. خواص روغن کنجد برای بدن

روغن کنجد چگونه تهیه می شود؟

کنجد گیاهی است که از هزاران سال پیش وجود داشته است.گیاه کنجد دانه های ریزی تولید میکند این دانه ها خواص فراوانی دارند .محل اصلی پیدایش کنجد در افریقا بوده است و سپس به چین  وهند انتقال پیدا کرده است .

انواع کنجد :

کنجد انواع گوناگونی دارد در ایران هم انواعی از آن کشت میشود و به دلیل اینکه  گیاه کنجد نسبت به آب مقاوم میباشد بیشتر در مناطق گرمسیری (سیستان و بلوچستان ،فارس ،جیرفت و خوزستان)کشت می شود در مازندران هم به دلیل تنوع کشت نیز میکارند.
  • کنجد سفید
  • کنجد سیاه
  • کنجد قهوه ای
این کنجد ها به روش های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند.

ارزش غذایی کنجد

دانه های کنجد روغنی ست و شامل ۵۵ درصد چربی و ۲۰ درصد پروتئین میباشند. از این رو کنجد منبع غنی اسیدهای چرب ضروری و برخی اسید آمینه ها محسوب می شود. دانه ی کنجد حاوی ۵۰ تا ۶۰ درصد روغن و دو نوع آنتی اکسیدان به نام های سسامین و سسامولین است.ارزش غذایی کنجد بسیار زیاد می باشد. به طوری که در یک قاشق غذاخوری کنجد ۵۲ کالری، ۱ گرم کربوهیدرات، ۴ میلی گرم مس که ۱۸ درصد نیاز روزانه را تامین می کند، ۸۷ میلی گرم کلسیم که ۹ درصد نیاز روزانه را تامین می کند، ۳ میلی گرم آهن به مقدار ۷ درصد نیاز روزانه، ۷ میلی گرم روی به میزان ۵ درصد نیاز روزانه، ۴ گرم چربی، ۲ گرم پروتئین، ۲ میلی گرم منگنز به میزان ۱۱ درصد نیاز روزانه، ۳۱ میلی گرم منیزیم به میزان ۸ درصد نیاز روزانه، ۵۷ میلی گرم فصفر و ۱ میلی گرم تیامین وجود دارد
مطالعه بیشتر
روش های تشخیص روغن زیتون اصل از غیر اصل

روغن کنجد

روغن کنجد که از دانه های کنجد استخراج می شود و مزاج گرم  دارد. با توچه به اثبات خواص مفید این روغن توسط متخصصان، امروزه نگاه کثیری از مردم را به سمت خود کشانده است .

انواع روغن کنجد

این روغن به دو صورت وجود دارد : روغن کنجد بو داده و روغن کنجد معمولی.روغن کنجد معمولی از روغن کنجد بو داده تهیه می شود و هردو نوع کنجد اگر در مدت طولانی قابل استفاده است و بهتر است در یخچال نگهداری شود تا فاسد نشود.به گفته متخصصین طب سنتی روغن سالم رکن اصلی تغذیه است.
مطالعه بیشتر
درباره خواص روغن کنجد برای پوست چه می دانید؟

فواید و خواص روغن کنجد برای بدن

روغن کنجد فواید بسیاری دارد از جمله
  • دارای مواد معدنی و ویتامین های مختلفی مانند مس ،روی،منیزیم ،کلسیم و اهن می باشد .
  • دارای خواص ضد التهابی است .
  • یک آنتی اکسیدان است.

آیا می توان روغن کنجد را برای سرخ کردن استفاده کرد؟

روغن کنجد به دلیل اینکه در فرایند تولید، گرما داده نمی شود برای سرخ کردن مناسب است و در برابر حرارت مقاوم است و رادیکال های آزاد تولید نمی کند. در سالاد نیز استفاده میشود.علاوه بر اینکه در اشپزی مورد استفاده قرار میگیرد روغن کنجد فواید و خواص دیگری هم دارد که عبارتند از: به دلیل وجود کلسیم و خواص ضد التهابی مانع پوکی استخوان و درد مفاصل میشود. گاهی اوقات خلق و خوی ادمی تغییرپیدا میکند و دچار استرس میشود زمانی که از روغن کنجد استفاده کنید سروتونین به خوبی تولید میشود و افراد آرامش پیدا میکنند و استرسشان کاهش میابد. در درمان چین و چروک پوست کاربرد دارد و یک مرطوب کننده عالی به شمار می رود و چون دارای خواص انتی باکتریایی و ضد التهابی است یک سم زدای خوب برای پوست است میتوانید مقداری روغن کنجد را با مقدار کمی سرکه سیب  و اب ترکیب کرده و به عنوان ماسک صورت استفاده کنید.و دارای بسیاری از ویتامین ها است برای همین زخم ها به سرعت بهبود پیدا میکنند.میتوانید شب به پاشنه پای خود بمالید و ماساژ دهید و اجازه دهید تا صبح بماند  ترک های پا را التیام میدهد.
مطالعه بیشتر
تاثیر شگفت انگیز سرکه سیب برای لاغری
برای اینکه صورت تپلی داشته باشید می توانید دو بار در روز صورت خود را با روغن کنجد ماساژدهید. روغن کنجد دارای منیزیم میباشد بنابراین برای درمان دیابت نقش مهمی دارد. برای اینکه افرادی که دچار کم خونی هستند مشکلشان حل شود باید روغن کنجد که دارای آهن میباشد را در برنامه غذایی خود بگنجانند. اگر دوست دارید لاغر شوید روغن کنجد را در برنامه غذایی خود قرار دهید زیرا دارای کالری بالایی میباشد و تا حدودی مانع گرسنگی میشود. زمانی که احساس میکنید پوست سرتان خشک است هنگام شب مقداری روغن کنجد را با آبلیمو ترکیب کرده و پوست سر خود را با آن ماساژدهید و صبر کنید تا صبح شود سپس حوله را با اب داغ شسته ،به دور سر خود بپیچید ،حدود نیم ساعت تحمل کنید زیرا گرما یاعث نفوذ روغن به داخل پوست میشود،در آخر سر خود را با شامپو بشویید. خواص روغن کنجد برای بدن

کاربرد روغن کنجد برای کودکان

روغن کنجد را برای کودکان نیز میتوان استفاده کرد زمانی که پای آنها بخاطر پوشک ملتهب شده ماساژ دهید .همچنین در رشد بچه تاثیر دارد مانع آلزایمر میشود و سیستم ایمنی افزایش پیدا میکند. یک ملین به شمار میرود و کسانی که از یبوست رنج میبرند باید بخورند زیرا روده ها را نرم کرده و به راحتی تخلیه میشود. روغن کنجد دارای چربی غیر اشباع است و مانع گرفتگی عروق میشود وبرای سلامتی قلب مناسب است. برای حفظ بهداشت دهان و دندان میتوانید یک قاق چایخوری روغن زیتون را در دهان چرخانده و قرقره کنید .هم باکتری های دهان کاهش میابند و هم باعث استحکام دندان و لثه میشود . روغن کنجد دارای خاصیت انتی اکسیدان است و مانع آسیب رادیکال های آزاد که باعث سرطان و پارکینسون میشوند، بشود. لازم به ذکر است روغن کنجد یکی از سالمترین روغن ها یی است که علاوه بر استفاده برای درخشان شدن پوست و مو  در درمان بسیاری از بیماری ها مانند سرطان ،آلزایمر،یبوست ،پارکینسون و… کاربرد دارد و دارای انواع ویتامین ها و املاح معدنی می باشد و خاصیت ضد التهابی دارد و یک آنتی اکسیدان قوی است .اما همه این خواص را روغن کنجد اصل داراست. در صورتی که روغن کنجد اصل نباشد نه تنها این خواص را ندارد بلکه برای بدن مضر نیز می باشد از این برای تهیه روغن کنجد اصل بهتر است که از مراکز مجاز مانند عطاری آنلاین ویترین فود خرید کنیم.
مطالعه بیشتر
عطاری آنلاین ویترین فود