کنجد دانه‌ای کوچک اما با خواص خوراکی و دارویی بسیار بالا است. منشا پیدایش این دانه کشور هندوستان بوده و به مرور زمان به سایر نقاط جهان راه پیدا کرده است. گیاه کنجد عمری یکساله و ارتفاعی ۱ متری دارد، برگ‌های این گیاه بیضی شکل بوده و گل‌هایی به رنگ قرمز و سفید دارد. دانه‌های کنجدی که در برگ‌های این گیاه وجود دارد به سه رنگ سیاه، سفید و قهوه‌ای بوده که هرکدام از این دانه‌ها دارای ارزش غذایی متفاوتی هستند. به عنوان مثال ارزش غذایی کنجد سفید به مراتب بیشتر از کنجد سیاه و قهوه‌ای است. از مزای گفته نشده آن تامین پروتئین بدن با دانه کنجد است.

ارزش غذایی هر ۱۰۰ گرم کنجد برابر با ۵۷۰ کالری و ۵۰ درصد چربی بوده، که از این مقدار چربی بیش از ۸۵ درصد آن چربی سالم و ضروری برای بدن است.

مطالعه بیشتر
خواص روغن کنجد

به طور کلی ارزش غذایی هر یک قاشق غذاخوری کنجد شامل:

– ۱ گرم کربوهیدرات

– ۴ گرم چربی

– ۵۲ کالری

– ۲ گرم پروتئین

– ۴ میلی‌گرم مس

– ۲ میلی‌گرم منگنز

– ۸۷ میلی‌گرم کلسیم

– ۳۱ میلی‌گرم منیزیم

– ۷ میلی‌گرم روی

– ۳ میلی‌گرم آهن

– ۱ میلی‌گرم تیامین

– ۵۷ میلی‌گرم فسفر

روغن‌گیری دانه‌های روغنی کنجد

دانه روغنی کنجد را به دو روش سرد و گرم روغن‌گیری می‌کنند، معمولا روغنی که از روش سرد و پرس کردن به دست می‌آید به دلیل عدم وجود مواد افزودنی هیچگونه حرارتی در حین فرآیند به دانه‌ها وارد نمی‌کند از این رو خواص دارویی و درمانی بسیار بالایی نیز دارد.

روش پرس سرد: در این روش ابتدا دانه‌ها را می‌شویند تا لایه روی آن‌ها از بین برود، دانه‌های پوست‌ کنده شده را در آب جوش می‌ریزند تا خمیری نرم از آن به دست بیاید سپس از تحت فشار قرار دادن خمیر، روغن و عصاره آن را خارج می‌کنند.

روش گرم: اگر تفاله‌ها را تحت حرارت و گرما قرار دهند روغن و عصاره آن خارج می‌شود، این روغن به دست آمده خواص دارویی و درمانی پرس سرد را نخواهد داشت.

مطالعه بیشتر
روش روغن گیری کنجد

فواید دانه روغنی کنجد در بخش‌های خوراکی، بهداشتی و درمانی

  1. دانه کنجد، یک منبع کاملا غنی از پروتئین است و به همین منظور در برنامه‌های غذایی رژیمی به شدت از این دانه استفاده می‌شود تا جایگزینی برای تامین پروتئین بدن با دانه کنجد باشد.
  2. منیزیم و مواد مغذی موجود در کنجد یک دارو و روش درمانی موثر برای بیماری دیابت است، این دانه باعث کاهش گلوکز پلاسما بدن شده و اینگونه با این بیماری مقابله می‌کند.
  3. استفاده از دانه کنجد چه در زنان و چه در آقایان عاملی برای کاهش فشار خون است.
  4. استفاده از کنجد سیاه سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد، در این دانه دوماده سسامین و سسامولین وجود دارد که از افزایش کلسترول خون در بدن جلوگیری می‌کند
  5. فیتواسترول‌های موجود در دانه کنجد سیاه مانع از پیشرفت بسیاری از سرطان‌ها می‎‌شود.
  6. استفاده از روغن کنجد سیستم قلبی عروقی را تقویت میکند و مانع بسته شدن رگ‌های قلبی می‌شود.
  7. از دیگر خواص درمانی کنجد می‌توان به تولید کلاژن در آن اشاره کرد، کلاژن از سرطان پوست جلوگیری می‌کند و پوست آسیب دیده را ترمیم و بهبود می‌بخشد.
  8. منیزیم و کلسیم موجود در این دانه تولید سروتونین در بدن را افزایش می‌دهد، از طرفی تولید سروتدنین باعث کاهش اضطراب و استرس در فرد می‌شود.
  9. دانه کنجد( کنجد سیاه) منبع بسیار غنی از آهن بوده، مصرف کنجد سیاه به افرادی که دارای فقر آهن هستند بسیار کمک می‌کند.
  10. استفاده از دانه و روغن کنجد تسکین دهنده دردهای عضلانی، دردهای مفصلی، رماتیسم و آرتروئیت است.
  11. کنجد منبع بسیار غنی از کلسیم است، کلسیم دو قاشق کنجد بسیار بیشتر از ۱ لیوان شیر است. استفاده از آن به طور روزانه مانع از ابتلای فرد به پوکی استخوان می‎شود.
  12. از نظر علمی خون در گردش در بخش چشم از سمت کبد فرستاده می‌شود، استفاده از کنجد باعث تسهیل شدن این فرآیند خواهد شد.
  13. روغن کنجد به دلیل داشتن اسیدهای چرب و امگا یک منبع تغذیه مناسب برای مو است. گردش خون در کف سر را افزایش می‌دهد و به رشد فولیکول‌های مو کمک بسیاری می‌کند.
  14. افرادی که به بیماری‌های گوارشی و یبوست مبتلا هستند، استفاده از این دانه به شدت به آن‌ها توصیه می‌شود.
  15. استفاده از دانه و یا روغن کنجد مانع بروزعفونت‌های التهابی در بخش دهان و دندان می‌شود.

از دانه کنجد به دلیل خواص فراوان، عطر و بوی شیرینی که دارد در بخش‌های مختلفی چون خوراکی، آشپزی و بهداشتی و درمانی استفاده می‌کنند. این روغن در تهیه انواع سس‌ و سالاد نیز استفاده می‎شود، امروز در فرمول روغن‌های سرخ کردنی از این کنجد استفاده فراوانی می‎شود.

مطالعه بیشتر
انواع ماسک روغن زیتون برای مراقبت از پوست

مضرات استفاده بیش از حد از کنجد

به طور کلی دانه کنجد در کنار خواص و مزایای بیشماری که دارد، با استفاده بیش از حد می‌تواند ضررهایی هم برای بدن داشته باشد. به همین دلیل در مصرف روغن کنجد و دانه کنجد نباید زیاده‌روی کرد، ازجمله مضراتی که دانه روغنی کجد دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. سقط جنین
  2. سرطان سینه
  3. وزن ناسالم
  4. افزایش قند خون بدن
  5. عفونت‌های پوستی
  6. مشکلات روده‌ای و گوارشی

خرید دانه روغنی کنجد

بهترین روش تشخیص دانه کنجد اصل و مرغوب از دانه‌های روغنی بدون کیفیت اعتماد به عرضه‌کننده است. از آنجایی که تامین پروتئین بدن با دانه کنجد نیز انجام میشود؛ از این رو توصیه میکنیم حتما از مراکز خریدی دانه‌های روغنی معتبر برای خرید استفاده کنید. عطاری آنلاین ویترین‌فود یکی از معتبرترین فروشگاه‌ها برای خرید دانه‌های روغنی در کشور است که به شما این امکان را می‌دهد که خریدی ارزان و با کیفیت را با خیالی آسوده تجربه کنید.