اگزما حالتی است که در آن پوست قرمز و ملتهب شده و دچار خارش و پوسته ریزی می شود. دلیل این بیماری هنوز کاملا مشخص نیست ولی در بین افرادی که آلرژی دارند بیشتر دیده شده است. همچنین ممکن است ریشه ژنتیکی داشته باشد چون مشاهده شده گاها در بین افراد یک خانواده شایع است. برای اگزما درمان های زیادی وجود دارد ما در اینجا به شما بهترین درمان های خانگی برای رفع اگزما را معرفی می کنیم. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

رفع اگزما

 

علائم اگزما

شایع ترین علائم اگزما به شرح زیر می باشد ؛

  • خشکی پوست
  • قرمزی
  • التهاب
  • پوسته پوسته شدن
  • جوش های ریز قرمز

اگزما در سنین مختلف کمی متفاوت خود را نشان می دهد و  ممکن است نواحی مختلف بدن را درگیر کند. اما در همه آنها خارش و قرمزی وجود دارد.

گاهی خارش به حدی است که  تبدیل زخم میشود. برای اینکه بدانیم اگزما داریم یا نه هیچ آزمایشی وجود ندارد و پزشک با دیدن پوست و پرسیدن سوالات لازم، وجود این بیماری را تشخیص می دهد.

برای کاهش اگزما چه کارهایی لازم است انجام دهیم

افرادی که دچار اگزما هستند لازم است مواردی را رعایت کنند تا اگزمای آنها شدید نشود از جمله این که  ؛

  • دوری از تعریق بیش از حد و گرما
  • ددری از استرس زیاد با نگرانی
  • حضور نداشتن در هوای بسیار خشک
  • عدم استفاده از عطر
  • عدم تغییر ناگهانی دمای هوا
  • تماس  نداشتن با لباسهای پشمی یا الیاف مصنوعی
  • استفاده نکردن از صابون و شوینده های قوی

 درمان اگزما

برای درمان اگزما دو روش وجود دارد

درمان پزشکی و استفاده از کرم و پمادهای شیمیایی و اشعه و قرص و درمان های خانگی و گیاهی. در درمان پزشکی، متخصص با توجه به تشخیص خود به شما دارو یا پماد خاصی را پیشنهاد می کند.

 

درمان خانگی برای بهبود و رفع اگزما

درمان های خانگی و طبیعی می توانند تا حدودی خشکی پوست ناشی از اگزما را درمان کنند و مخصوصا در روزهای سرد که این علائم بیشتر می شوند، التیام بخشند.

مطالعه بیشتر
روش‌ تشخیص روغن کنجد اصل از تقلبی

مرطوب کننده های طبیعی مثل ژل آلوئه ورا و روغن نارگیل برای پوست ترک خورده و خشک مناسب هستند و همچنین موجب جلوگیری از عفونت باکتریایی و التهاب می شوند.

 

بهترین روش های درمان های خانگی رفع اگزما

  • روغن گل مغربی

روغن گل مغربی که از گل مغربی بدست می آید در درمان التهاب های پوستی بکار می رود

روغن گل مغربی حاوی اسید گاما لینولنیک و امگا۶ است. این روغن هم به صورت خوراکی برای بیماریهای التهابی سیستمیک  مثل اگزما و هم به صورت موضعی برای تسکین پوست تحریک شده کاربرد دارد.

نتایج بدست آمده از این روغن بر روی درمان اگزما متفاوت است  ولی بسیاری از مصرف‌کنندگان ادعا دارند که این زوغن در درمان اگزما موثر بوده و عوارض جانبی نداشته است.

  • روغن نارگیل

روغن نارگیل از گوشت میوه نارگیل گرفته می شود و یک مرطوب کننده طبیعی بسیار عالی محسوب می شود. خاصیت ضد باکتریایی دارد و مانع از عفونت می شود.پوست افراد دارای اگزما بدلیل خارش دچار ترک  و ترشح می شود که ممکن است باعث عفونت شود. استفاده از روغن نارگیل کمک می کند که عفونتی ایجاد نشود. برای درمان اگزما از روغن نارگیل های طبیعی و بکر و روغن هایی که به روش سرد فراوری شده اند استفاده کنید تا مواد شیمیایی در آنها وجود نداشته باشد.

  • بابونه

بابونه یکی از قدیمی ترین داروهای گیاهی است که متخصصان طب گیاهی از آن  در درمان مشکلات پوستی استفاده می کنند و در درمان التهابات پوستی همچون اگزما تاثیر خوبی دارند.

برای درمان با بابونه، باید بابونه را همچون چای دم کرد و دم کرده آن را پس از سرد شدن در محل اگزما به صورت موصعی مصرف کرد.

 

  • جو دوسر

این ماده با نرم کردن پوست، پوست ملتهب را آرام میکند طریقه استفاده آن برای درمان اگزما بدین صورت است که جو دوسر را اسیاب کرده تا به صورت پودر درآید  سپس مقداری از آن را در اب ولرم وان ریخته و به مدت ۱۵ دقیقه در ان قرار گیرید تا پوست التیام یابد و خارش رفع شود. لازم است بعد از ان از مرطوب کننده  استفاده شود.

مطالعه بیشتر
بهترین روغن‌های طبیعی برای جوش صورت

 

  • نارون کوهی

مدتهای مدیدی است که از ماده استخراج شده از برگ و پوست درخت نارون کوهی برای درمان التهابات پوستی استفاده می شود. این ماده قابض سبب کم شدن خارش، خشک شدن ترشحات پوستی و تسکین پوست ملتهب  که در اگزگا شایع هستند استفاده می شود.

 

  • روغن آفتابگردان

روغن آفتابگردان که از دانه‌های آفتابگردان استخراج می شود. برای جلوگیری از خروج رطوبت از پوست بسیار مناسب است و همچنین محافظت از پوست در برابر باکتری  و آبرسانی پوست که باعث می شود خارش گوست کم شود و در نتیحه التهاب پوست تسکین یابد. بهتر است بعد از استحمام به صورت موضعی استفاده شود.

 

  • تاک بالونی

تاک بالونی نوعی تاک گلدار گرمسیری است که بومی مناطق هند و افریقا بوده و از این گیاه در پمادهای موضعی استفاده می شود و التهاب و و خارش را کم میکند.

  • شیرین بیان

شیرین بیان بکی از گیاهانی است که تاثیر بسزایی در اگزما دارد و میتواند تاثیر زیادی در درمان آن داشته باشد. ریشه شیرین بیان حاوی ماده ای بنام گلیسرینیک اسید است که اثرات خوبی روی پوست و درمان اگزما دارد و مدتهاست که از آن برای درمان تحریک پوستی و التهابات استفاده می شود. شواهد نشان داده که استفاده موضعی از این اسید تاثیر بسزایی در کاهش مدت، شدت و دفعات شعله ور شدن اگزما می شود.

 

  • سرکه سیب

انجمن ملی اگزما ایالات متحده گزارش داده که احتمالا سرکه سیب می تواند به درمان اگزما کمک کند اما هبچ تحقیقی اعلام نکرده که سرکه سیب توانسته باشد اگزما را درمان کند بنابراین بهتر است جوانب احتیاط را در نظر بگیرید زیرا  اسید سرکه می تواند سیب به بافتهای نرم آسیب می زند در عین حال به دلیل اسیدیته کردن پوست و ضد باکتریایی آن می تواند به کاهش عوارض اگزما کمک کند.

مطالعه بیشتر
۶ دانه روغنی مناسب برای لاغری

برای استفاده آن

یک قاشق سرکه سیب را در یک فنجان آب گرم حل کنید و یک گاز استریل یا مقداری پنبه را به ان آغشته کنید و به مدت ۳ ساعت روی محل اگزما بگزارید.

همچنین میتوانید دو فنحان سرکه سیب را به آب گرم وان حمام اضافه کرده و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آن بمانید و پس از شستشوی کامل بدن را مرطوب کنید.

رفع اگزما

 

  • عسل

عسل یک ماده طبیعی ضد التهاب است که از زمانهای طولانی از آن برای درمان زخم استفاده می شود. تحقیقات نشان داده که عسل می تواند به بهبود زخمها و همچنین تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن و مبارزه با عفونت کمک کند. با مصرف عسل در ناحیه اگزما پوست مرطوب شده و ضمن ترمیم از بروز عفونت هم جلوگیری می کند.

 

  • روغن درخت چای

این روغن از برگ های درخت ملالوکا آلترنیفولیا استخراج شده و اغلب از آن برای مشکلات پوستی همچون اگزما استفاده می شود.

در استفاده از آن برای اگزما بهتر است ان را با روغن زیتون یا روغن بادام مخلوط کرده و سپس استفاده نمایید.

 

  • گل همیشه بهار

گل همیشه بهار در طب سنتی برای درمان سوختگی، بریدگی و التهالات پوستی استفاده می شود. از این گل کرمی به نلم کالاندولا ساخته  شده که گیاهی محسوب می شود و در مناطق ملتهب جریان خون را بهبود بخشیده و به آبرسانی پوست کمک می کند.

با کمک گرفتن از موارد گفته شده و همچنین رعایت مسائلی همچون استفاده از صابون و شوینده های ملایم، حمام،  دوری از منابع گرمایی قوی،  طب سوزنی، تکنیک های آرام بخش و تغییرات رژیم غذایی که شامل استفاده از غذاهای ضد التهاب همچون ماهی، ماساژ، سبزیجات، لوبیا، عدس، میوه زردچوبه و دارچین و استفاده نکردن از غذاهای التهاب آور مثل لبنیات، تخم مرغ، گندم و سویا می باشد  میتوان به درمان اگزما به صورت خانگی کمک کرد. از طرفی داروهای گیاهی را از جای مطمئن مانند عطاری آنلاین ویترین فود خریداری کنید.