از خواص روغن آفتابگردان گل آفتابگردان میتوان گفت از جمله گل هایی است که به دلیل داشتن دانه های روغنی آفتاب گردان سهم بسیار بالایی در تولید روغن های گیاهی را به خود اختصاص داده است و از این گیاه برای تولید روغن های خوراکی در بسیاری از کشورهای جهان ، از جمله مصر بسیار استفاده می شود.

کشت گل آفتابگردان  در سالهای اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته است که اگر بخواهیم به دلایل آن اشاره کنیم، یکی از دلیل اصلی آن کیفیت روغن آن است که برای مصرف انسان و تولید بیودیزل مناسب است.

گل آفتابگردان یکی از منابع مهم روغن های گیاهی و خوراکی است زیرا به دلیل توانایی رشد در مناطق بزرگ نیمه خشک و بدون آبیاری یکی از پرمصرف ترین محصولات روغنی در جهان است.

مطالعه بیشتر
روغن بدون پالم چیست؟

روغن آفتابگردان یکی از بهترین و با کیفیت ترین روغن های گیاهی است که امروزه به دلیل خواص بینظیر آن بطور روزانه و مکرر در سبد غذایی خانوارها قرار دارد و از آن برای پخت و سرو انواع غذاها و سالاد ها استفاده می کنند.

حال می خواهیم در این مقاله در مورد خواص روغن آفتابگردان و علت محبوبیت این روغن خوراکی و همچنین خواص آن به طور کلی صحبت کنیم، از این رو اگر می خواهید به اطلاعات دقیق و جامعی در این باره دست پیدا کنید این مقاله منبع بسیار ایده آلی برای شما خواهد بود.

دانه روغنی آفتابگردان - خواص روغن آفتابگردان

ساختار روغن افتابگردان:

دانه های آفتابگردان حاوی مقدار زیادی روغن (۴۰-۵۰٪) است که منبع مهمی از اسید چرب اشباع نشده (لینولئیک اسید)  است و این مورد یکی از مزایای اصلی این روغن است.

کیفیت این روغن از طریق ترکیب اسیدهای چرب و سطح توکوفرول ها ، استرول ها ، کاروتنوئیدها و سایر ترکیبات تعیین می شود. روغن آفتابگردان استاندارد، عمدتا از اسید لینولئیک (C-18: 2) و اسید اولئیک (C-18: 1) تشکیل شده است.

این دو اسید حدود ۹۰٪ محتوای کل اسیدهای چرب روغن آفتابگردان را تشکیل می دهند. ۸-۱۰ درصد باقیمانده از اسیدهای پالمتیک و استئاریک تشکیل شده است .

روغن آفتابگردان حافظ سلامتی شماست:

بسیاری از افراد حین خوردن و ظبخ غذاهایشان بخصوص افرادی که دارای بیماری های قلبی و عروقی هستند و همچنین افراد مسن، نگران چربی و روغن های استفاده شده در غذاهایشان هستند و این مسئله همیشه برای آنها حائز اهمیت بوده است که غذایشان علاوه بر طعم خوب، چربی کمتری داشته باشد.

مطالعه بیشتر
روغن بدون ترانس چیست؟

حال ما می خواهیم به آنها روغن آفتابگردان را پیشنهاد کنیم. زیرا  این روغن از میزان چربی اشباع شده بسیار کمی برخوردار است و برای بسیاری از بیماری ها از جمله موارد زیر بسیار مفید و بی ضرر است.

  • بیماری قلبی: برخی شواهد نشان می دهد که استفاده از روغن آفتابگردان که حاوی مقادیر زیادی اسید اولئیک به جای چربی های رژیم غذایی با مقادیر بالاتر و چربی اشباع است ، خطر بیماری قلبی را کاهش دهد و برای افرادی که دارای بیماری های قلبی هستند مناسب است.
  • کلسترول بالا: بیشتر تحقیقات نشان می دهد که قرار دادن روغن آفتابگردان در رژیم غذایی باعث کاهش کلسترول خون می شود و همچنین در افرادی که دارای کلسترول بالا می باشد بسیار مفید است. با این حال ، ممکن است مصرف روغن آفتابگردان در مقایسه با روغن پالم و روغن بذر کتان در کاهش کلسترول موثر باشد. بعلاوه ، روغن آفتابگردان ممکن است برای کاهش کلسترول در افراد مبتلا به بیماری عروقی نیز مناسب باشد.
  • مناسب برای ورزشکاران: برخی تحقیقات نشان می دهد که استفاده از روغن آفتابگردان  روی عضله های بدن بخصوص عضله های پای ورزشکاران تاثیر خوبی می گذارد و به اندازه داروی کتوکونازول برای بهبودی پای ورزشکارانی که دچار صدمه و آسیب شده اند، موثر است.
  • تنظیم فشار خون: مصرف روغن آفتابگردان در کاهش فشار خون در افرادی که فشار خون دارند نیز تاثیرگذار است و می تواند برای افرادی که دارای فشار خون بالا هستند انتخابی مناسب باشد.
  • سلامت رگهای خون: برخی تحقیقات اولیه نشان می دهد که روغن آفتابگردان ممکن است میزان بیماری های عروقی را کاهش داده و سلامت رگهای خونی را در افراد دارای اضافه وزن یا چاقی بهبود بخشد.
  • رفع خشکی پوست: از دیگر خواص روغن آفتاب گردان تنظیم چربی پوست است زیرا استفاده از روغن آفتابگردان در پوست خشک نوزادان و افراد بزرگسال به مرطوب سازی پوست آنها کمک می کند.
  • رشد و نمو در نوزادان نارس: برخی از تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است حاکی از این است که ، هنگامی که مادری نوزاد نارس و بسیار کوچک خود را با روغن آفتابگردان ماساژ می دهد ، کودک سریعتر وزن خود را اضافه می کند در واقع می توان گفت روغن آفتابگردان در رشد و نموی نوزادان نیز موثر است.
  • تسکین دردهای مفصلی: درد و تورم مفصلی (التهاب) از جمله مواردی هستند که برای بسیاری از افراد عذاب اور شده اند از این رو مصرف روغن آفتابگردان می تواند برای این افراد مناسب باشد و دلیل آن فراهم کردن ویتامین هایی از جمله ویتامین E  برای آنهاست.
  • درمان و رفع یبوست
  • ترمیم زخم

 

روغن آفتابگردان زیبایی پوست شما را تضمین می کند:

روغن آفتابگردان حاوی ترکیبات مختلفی است که برای پوست فوایدی دارد.

از جمله این فواید عبارتند از:

  • اسید اولئیک
  • ویتامین E
  • سسامول
  • اسید لینولئیک و …

مزرعه آفتابگردان - خواص روغن آفتابگردان

روغن آفتابگردان یک روغن بسیار جاذب است و منافذ پوستی را مسدود نمی کند از این رو برای سلامت پوست بسیار مناسب است.

همچنین این روغن برای اکثر افراد تحریک کننده نیست و می تواند در انواع پوست ها از جمله پوست های خشک ، طبیعی ، چرب و مستعد آکنه استفاده شود.

آنتی اکسیدان ها ویتامین E یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که می تواند به محافظت از پوست در برابر رادیکال های آزاد و اشعه های مضر خورشید کمک کند همچنین از مواردی مانند پیری زودرس و چین و چروک جلوگیری می کند.

از این رو می توان گفت استفاده از یک محصول مراقبت از پوست که با روغن آفتابگردان تهیه شده روش خوبی برای به دست آوردن فواید و ویتامین E برای پوست است.

خوردن غذاهایی که با روغن آفتابگردان تهیه می شوند راه دیگری برای حفظ سلامتی پوست شما با این روغن است .

این روغن دارای اثر و خاصیت ضدالتهابی است همچنین وقتی به صورت موضعی از این روغن  استفاده می شود.

مطالعه بیشتر
بهترین روغن ها برای جوانی پوست صورت

این امر باعث می شود  برای خشکی پوست و شرایطی مانند اگزما مفید باشد.

روغن آفتابگردان در بهبود آبرسانی پوست و حفظ یکپارچگی لایه خارجی پوست نیز بسیار موثر تر از سایر روغن ها است.

اسید لینولئیک موجود در روغن آفتابگردان آن را برای محافظت از پوست در برابر باکتری ها و میکروب ها موثر می کند.

از این رو با وجود تمامی این تفاسیر می توان گفت روغن آفتابگردان بهترین روغن برای حفظ سلامتی بدن است و وجود آن در سبد غذایی ما لازم و ضروری است.

روغن آفتابگردان را می‌توانید با اطمینان خاطر از عطاری آنلاین ویترین فود تهیه نمایید.