معجزه‌ای به نام روغن هسته انگور

روغن هسته انگور برای پوست و مو بسیار خوب است و موها را به طور معجزه‌آسایی تقویت می‌کند. همچنین خواص درمانی زیادی برای رفع چربی خون و دیابت دارد. این روغن بر خلاف روغن‌های زیتون و نارگیل، بدون بو است و شما می‌توانید در آشپزی نیز از آن استفاده کنید. در ادامه این مطلب اطلاعات بیشتری درباره روغن هسته انگور به دست خواهید آورید.

خواص روغن هسته انگور

روغن هسته انگور مانند روغن هر هسته میوه دیگری دارای خواصی زیاد است. اکثر چربی‌هایی که در این روغن وجود دارند، از نوع چربی مفید یا (HDL) است و باعث تقویت ارگان‌های بدن می‌شود.

مطالعه بیشتر
بهترین روغن ها برای جوانی پوست صورت

پیشگیری از مشکلات قلبی و عروقی

روغن هسته انگور به طور چشمگیری دارای مقدار زیادی ویتامین ای و اسید‌های چرب مفید است. ترکیبات این روغن باعث بهبود جریان خون شده و از عروق و قلب محافظت می‌کند. به طور کلی استفاده از این روغن در غذاها، از مشکلات و ناراحتی‌های قلبی پیشگیری و احتمال حمله و سکته را بسیار کاهش می‌دهد.

کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب

در نگاه اول ممکن است تصور کنید که بطور کلی وجود کلسترول در خون بسیار خطرناک می‌باشد، اما این ماده دارای دو نوع خوب یا مفید (HDL) و بد یا مضر (LDL) است. یکی از مهم‌ترین مواد مورد نیاز بدن چربی خوب یا (HDL) می‌باشد که مقداری از انرژی بدن ما را تامین می‌کند. همچنین نوع بد آن نیز تا حدود در خود ضروری است، زیرا وجود هر دو نوع آن‌ها در بدن برای ساخت دیواره سلولی، تولید برخی هورمون‌ها، تامین ویتامین دی و غیره ضروری است.

روغن هسته انگور٬ انگور و انگور روی میز - روغن هسته انگور

پیشگیری از بروز سرطان

روغن هسته انگور سرشار از ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها است. از این رو دارای خاصیت ضد سرطانی بوده و به طور کلی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. تحقیقات انجام شده بر روی این روغن نشان می‌دهد که استفاده از این روغن به طور گسترده‌ای از گسترش سلول‌های سرطانی در ریه، روده، پروستات و معده جلوگیری می‌کند.

خاصیت ضد التهابی

یکی دیگر از خواص روغن هسته انگور، خاصیت ضد التهابی آن است. به این منظور استفاده از این روغن بعد از عمل‌های جراحی برای کاهش ورم و التهاب بسیار مفید است.

بهبود دیابت و درمان مشکلات بینایی

مصرف این روغن در بهبود بیماری دیابت نقش دارد و به کاهش قند خون کمک می‌کند. از طرف دیگر استفاده از این روغن در پیشگیری و درمان مشکلات بینایی موثر بوده و با مقابله با مولکول‌های رادیکال آزاد پیری را به تعویق می‌اندازد.

تقویت و سلامت مو

دیگر خواص روغن هسته انگور تقویت سلامت پوست و مو است که بانوان را به سمت خود جذب کرده است. به دلیل مواد مغذی که درون خود دارد باعث ایجاد نرمی، لطافت، درخشندگی مو و تقویت رشد آن می‌شود. همچنین ماساژ مو با روغن هسته انگور به صورت روزانه می‌تواند اکثر بیماری‌های پوستی در سر را از بین ببرد و شوره مو را محو کند. از دیگر خواص روغن می‌توان به جلوگیری از شکستگی مو و گره خوردن آن اشاره کرد.

مطالعه بیشتر
روغن بدون ترانس چیست؟

خواص روغن هسته انگور برای سیاهی دور چشم

یکی از مهم‌ترین خواص روغن هسته انگور این است که برای بهبودی پوست صورت و رفع سیاهی دور چشم بسیار مفید است که آن را در صنایع مواد آرایشی و بهداشتی کاربردی می‌کند. به دلیل وجود حجم بالای ویتامین ای و اسید لینولئیک برای لطافت و روشنایی پوست بسیار مفید است. پیشنهاد می‌شود حداقل روزی یک بار از این روغن استفاده کنید.

روش‌های جداسازی روغن از هسته

روش‌های زیادی برای به دست آوردن روغن هسته انگور وجود دارد که هر کدام از آن‌ها مراحل متفاوتی دارند. در مراحل اولیه جداسازی دانه از اضافات انجام می‌شود تا محصول نهایی ناخالصی نداشته باشد. سپس دانه برای روغن گیری آماده می‌شود که برای شروع باید روغن کشی شود تا روغن خام آن به دست آید. بعد از روغن کشی، فرایند تصفیه انجام می‌شود که شامل حذف مواد زیادی از روغن خام است. به طور کلی از مراحل تصفیه می‌توان به شامل خنثی سازی، بو زدایی، رنگ زدایی، هیدروژناسیون و فرایندهای تکمیلی اشاره کرد.

 جداسازی هسته انگور از ناخالصی‌ها

هسته انگور زمانی که روغن آن خارج می‌شود، دارای ضایعات زیادی است. برای جداسازی این ناخالصی‌ها روش‌های زیادی وجود دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

روش جداسازی آزمایشگاهی

در این روش از سیال برای جداسازی ناخالصی‌ها استفاده می‌شود. اسید کلریدریک ماده کلیدی این روش است که رقیق کننده بوده و می‌تواند چسبندگی شدید هسته و ناخالصی‌ها را به طور چشمگیری کاهش دهد. بعد از اعمال اسید، مخلوط شسته می‌شود و برای جداسازی ناخالصی‌ها در سیال قرار می‌گیرد. توجه کنید که اگر مقدار اسید زیاد باشد باعث خرابی هسته شده و آن را به شکل خمیری در می‌آورد.

استفاده از تفاله مرطوب

این روش از دستگاه‌های زیادی بهره می‌برد. در ابتدا تفاله از یک خلال کن عبور می‌کند تا کمی ریزتر شود، سپس از دستگاه رنده سیب رد می‌شود تا همان تفاله‌های ریز شده، ریزتر از قبل شوند. بعد از عبور از این دستگاه‌ها همه مواد وارد سینی لرزان که مجهز به یک دمنده است می‌شوند تا از مواد به خالصی برسد.

مطالعه بیشتر
روغن بدون پالم چیست؟

براساس تفاله خشک

تفاله روغن هسته انگور توسط خشک کن، خشک می‌شود و بعد از آن در خرد کن غلطکی قرار می‌گیرد تا اندازه آن‌ها بسیار ریز شود. سپس مواد ریز شده در سینی لرزان قرار می‌گیرند تا ناخالصی‌های آن از یکدیگر جدا شوند. در مرحله آخر برای اطمینان آن را درون دمنده نیز قرار می‌دهند.

روغن هسته انگور و روی میز - روغن هسته انگور

سخن پایانی

همانطور که مشاهده کردید فرایند جداسازی روغن از هسته انگور پیچیده نیست و با دستگاه‌های مختلف و روش‌های دستی قابل انجام است. روش‌های خانگی و دستی به صبر و تحمل بیشتری نیاز دارند، زیرا مراحل فرایند جداسازی روغن از هسته بیشتر است. اما دستگاه‌های روغن گیری اکثر مراحل کار را خودشان انجام می‌دهند و زحمت کمتری برای شما دارند. همچنین می‌توانید این محصول را از فروشگاه‌های معتبر به صورت آماده خریداری کنید.