پودر نمک صورتی چیست؟

نمک صورتی نوعی نمک به رنگ صورتی است که در پاکستان، در منطقه پنجاب نزدیک دامنه کوه‌های وجود دارد. برخی نمک صورتی هیمالیا را یکی از خالص‌ترین نمک‌های موجود توصیف می‌کنند و ادعا می‌کنند که دارای فواید زیادی برای سلامتی است. گفته می‌شود پودر نمک صورتی ۸۴ ماده معدنی کمیاب دارد و از این رو دارای اهمیت است.

مطالعه بیشتر
درمان کبد چرب با سیاهدانه

کاربردهای پودر نمک صورتی

کاربرد عمده آن در مصرف خوراکی است. می‌توانید پودر نمک صورتی را مثل نمک معمولیبه غذای خود اضافه کنید. از این نمک برای طعم دار کردن کباب‌ها و به طور کلی ایجاد طعم نمکی به گوشت ها استفاده کرد. کاربرد دیگر نمک صورتی به صورت کریستال‌های بزرگ و لامپ‌های نمکی است که هم جنبه دکوری دارد و هم گفته می‌شود از طریق تولید یون منفی، باعث پاکسازی و گندزدایی می‌شود.

مردی در حال شکستن بلور نمک صورتی - پودر نمک صورتی چیست

خواص و فواید پودر نمک صورتی

پودر نمک صورتی شامل ۹۸ درصد کلرید سدیم است و این میزان نشان می‌دهد که همه آن ۸۴ ماده معدنی کمیاب، تنها در دو درصد از این نمک وجود دارد. با توجه به مصرف محدود نمک توسط افراد و مقدار کمی از این مواد معدنی در نمک صورتی، مزایای آن برای سلامتی نمی‌تواند قابل توجه باشد. در ادامه خواص این پودر نمک را که بسیار مورد توجه قرار گرفته است باهم مرور می‌کنیم.

میزان سدیم کمتر

گفته می‌شود پودر نمک صورتی از سدیم کمتری نسبت به نمک معمولی برخوردار است. اگرچه در بررسی‌ها کلرید سدیم هر دو نوع نمک ۹۸ بوده است این ادعا را می‌توان به این شکل توجیه کرد که نمک صورتی دارای کریستال‌های بزرگتری نسبت به نمک‌های معمولی است، درنتیجه در هر مقیاسی از نظر فنی حاوی سدیم کمتری است. همچنین طعم آن شورتر است و به همین دلیل افراد می‌تواند در وعده‌های غذایی خود برای رسیدن به طعم دلخواه، از نمک کمتری استفاده کند.

نمک طبیعی‌

می‌توان گفت پودر نمک صورتی از نمک سفره طبیعی‌تر است. نمک سفره معمولا به شدت تصفیه می شود و با مواد ضد انعقاد مانند سدیم آلومینوسیلیکات یا کربنات منیزیم مخلوط می‌شود تا از جمع شدن آن جلوگیری شود؛ در حالی که نمک صورتی معمولا حاوی مواد افزودنی نیست و در نتیجه طبیعی‌تر است.

مطالعه بیشتر
بهترین روغن ها برای جوانی پوست صورت

آبرسانی

سدیم برای حفظ تعادل مناسب مایعات در بدن لازم است. افزودن مقداری پودر نمک صورتی به وعده‌های غذایی یا نوشیدنی‌ها می‌تواند به بدن کمک کند تا تعادل مایعات را به دست آورد و از کمبود آب بدن جلوگیری کند. این مورد درباره سدیم منابع دیگر و انواع نمک خوراکی صدق می‌کند.

پودر نمک صورتی - پودر نمک صورتی چیست

ید طبیعی

ید ماده معدنی است که بدن برای حفظ عملکرد مناسب تیروئید و متابولیسم سلول به آن نیاز دارد. منابع عالی ید شامل ماهی، سبزیجات دریایی، لبنیات و تخم مرغ است. اگرچه نمک صورتی ممکن است به طور طبیعی حاوی ید باشد، اما احتمالا حاوی ید کمتری از نمک‌های یددار است. بنابراین افرادی که کمبود ید دارند یا در معرض کمبود آن هستند، اگر از نمک صورتی به جای نمک‌های معمولی استفاده کنند، ید بیشتری دریافت خواهند کرد.

تقویت استخوان

مواد معدنی موجود در این نمک، موجب تقویت استخوان‎‌ها و بافت‌های پیوندی می‌شوند. اگر دچار مشکلی مانند آرتروز یا شکستن استخوان شدید، علاوه بر مصرف نمک، می‌‌توانید نمک را گرم کرده و بر موضع درد قرار دهید.

حمام آب گرم

حمام آب گرم با پودر نمک صورتی برای گرفتگی عضلات بسیار خوب است منیزیم و تعداد کمی از مواد معدنی که در این نمک وجود دارد، از طریق پوست جذب خواهد شد تا به التیام ماهیچه‌های آسیب کمک کند. همچنین مواد معدنی موجود در نمک صورتی در تقویت استخوانها و پوست موثر است.

پاکسازی هوا

کریستال‌های بزرگ صورتی که گاها با لامپ‌هایی درون آن همراه است، طرفداران زیادی پیدا کرده است. این کریستال زیبا صرفا جنبه دکوری ندارد و به طور طبیعی با جذب رطوبت محیط به داخل خود موجب پاکسازی هوایی که تنفس می‌کنید خواهد شد.

سم‌زدایی

گرمای این لامپ، آب موجود در هوا را به سرعت تبخیر می‌کند و سمومی مانند دود سیگار، گرد و غبار و دیگر آلاینده های هوا را در یون‌های نمک حبس می‌کند.

بهبود جریان خون

یون‌های منفی که توسط لامپ‌های نمکی ایجاد می‌شوند، می‌توانند به بهبود و تسریع جریان خون کمک کنند. افزایش جریان خون از اختلال سیستم قلبی و عروقی و نیز از آسیب به ریه‌ها پیشگیری می‌کند.

 بهبود تمرکز

یون‌های منفی هوا که از لامپ‌های نمکی تولید می‌شود، موجب کاهش استرس و به طور کلی موجب تسهیل عملکرد بدن می‌شوند. این یون‌های منفی میزان خون و اکسیژن را برای مغز افزایش داده و موجب بهبود تمرکز می‌شوند.

سنگ نمک خرد شده درون ظرف - پودر نمک صورتی چیست

احتیاط و منع مصرف

  • اگرچه سدیم برای حفظ زندگی لازم است ، اما نظارت بر میزان مصرف هر نوع نمک بسیار مهم است و می‌تواند بر سلامتی تأثیر منفی بگذارد
  • کسانی که به مشکلات کلیوی، قلبی یا کبدی مبتلا هستند یا افرادی که رژیم محدود سدیم دارند، باید میزان مصرف سدیم خود را کنترل کرده و مصرف نمک را محدود کنند
  • کسانی که فشار خون دارند باید مصرف سدیم را به ۱۵۰۰ میلی گرم در روز کاهش دهند. یک متخصص تغذیه می‌تواند کمک کند تغییراتی در رژیم غذایی ایجاد کنید تا مصرف سدیم کم شود
  • هنگامی که افراد بیش از حد مورد نیاز سدیم مصرف می‌کنند، کلیه‌های آن‌ها مقدار اضافی را از طریق ادرار دفع می‌کنند. اگر کلیه‌ها نتوانند سدیم اضافی را دفع کنند، سدیم در مایعات بین سلول‌ها جمع شده و حجم آب و خون را افزایش می‌دهد؛ در نتیجه فشار بیشتری بر قلب و رگ‌های خونی وارد می‌شود
  • مصرف بیش از حد نمک از جمله پودر نمک صورتی می‌تواند در بیماری‌های خود ایمنی مانند پسوریازیس نقش داشته باشد زیرا باعث تحریک بیش از حد سیستم ایمنی بدن می‌شود

مطالعه بیشتر
روغن بدون پالم چیست؟

سخن پایانی

  1. در حال حاضر، هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد پودر نمک صورتی مزایای سلامتی بیشتری نسبت به نمک غذای معمولی دارد. جایگزینی نمک دانه ریز با کریستال‌های نمک صورتی هیمالیا ممکن است به کاهش مصرف سدیم کمک کند، اما مانند هر نمک دیگری باید از آن به میزان متوسط لذت ببرید. امروزه لامپ‌های نمکی که از کریستال‌های بزرگ نمک صورتی تهیه می‌شود طرفداران زیادی دارند و گفته می‌شود که یون‌های منفی آن تاثیر مثبتی بر سلامتی دارد.