درمان خارش های پوستی با روغن کدو یکی از موثرترین روش های درمان این معضل در طب سنتی است.بسیاری از ما در طول زندگی ممکن است یکی دو بار درگیر خارش های پوستی شویم با ما در این مقاله همراه شوید تا با روش های درمان خارش های پوستی با روغن کدو آشنا شوید.

پوست لایه ای است که کل بدن انسان را پوشانده است و به عنوان یک محافظ در برابر ورود میکروبها به داخل بدن میباشد .حال،اگر میکروبی بخواهد وارد شود پوست نسبت به آن واکنش انجام میدهد یک از این واکنش ها خارش یا پروریت است که بسیار آزار دهنده است این مشکل ممکن است برای هر فردی در هر سنی رخ دهد وحتی در بعضی مواقع فرد را کلافه میکند و تا حدی پوست فرد خارش پیدا میکند که خون می افتدحتی در بعضی مواقع سوزش و درد نیز دارد..اکثرا در قسمت خاصی از بدن می باشد حتی کل بدن را هم میتواند درگیر کند. خارش پوست علل مختلفی دارد این مطلب را تا پایان دنبال کنید تا هم با علائم و علل خارش و هم با درمان خارش با روغن کدو آشنا شوید .

درمان خارش های پوستی با روغن کدو

علائم خارش های پوستی

در بیشتر موارد هنگام خارش علائم ظاهری روی پوست وجود دارد مانند :قرمزی ،پوسته پوسته ،ترک پوستی ،جوش های ریز ،تاولهایی که درون آنها مایع وجود داردو التهاب .در بعضی موارد هیچ علائم ظاهری وجود ندارد و علائم درون بدن میباشند .

مطالعه بیشتر
آشنایی با پرخاصیت ترین روغن برای پوست

علل خارش پوست

  • خشکی پوست :یکی از عمده ترین علت خارش پوست ،خشکی است .خشکی پوست در پاییز و زمستان بیشتر میشود ،افرادی که به صورت مرتب از لوازم آرایشی استفاده میکنند پوست خشکی پیدا میکنند .سیگار کشیدن ،نیز پوست را خشک میکند.کسانی هم که مدت زمان طولانی زیر نور افتاب باشند .افرادی که سن بیشتری دارند نیز دچار خشکی پوست میشوند.آبله مرغان ،زونا و دیابت نیز باعث خارش پوست میشوند .بیماری کلیوی و کبد نیز باعث خارش پوست میشود کلیه و کبد در تصفیه سموم بدن نقش دارند و زمانی که این دو عضو به خوبی عمل نکنند پوست دچار خارش میشود.حتی بیماری ام اس و سرطان نیز این مشکل را به وجود می آورند.
  • نیش حشرات نظیر: شپش،پشه ،کنه و عنکبوت باعث التهاب پوست وخارش میشوند.حتی بعضی از اختلالات  روانی مانند افسردگی هم از عوامل خارش میباشند.
    بعضی از افراد نسبت به غذا یا دارویی خاص آلرژی دارند و بدنشان دچار کهیر میشود .کهیر هنگام ازاد شدن هیستامین در بدن به وجود می آید و به حدی این نوع خارش آزار دهنده است که فرد حاضر است با وسایلی مانند برس پوت خود را بخاراند .کهیر به دیگران سرایت نمیکند.
  • هنگامی که حیوانات خانگی را لمس کنید یا یک نوع لباس که به پارچه آن حساسیت دارید بدن دچار خارش میشود.استفاده از مواد شیمیایی مانند رنگ مو ،عطر .که روی پوست دچار التهاب و تاول میشود.
  • از عوامل دیگر خارش ،اگزما میباشد .اگزما زمانی رخ میدهد که پوست دچار خشکی مشود ،سوزش پیدا میکند و دچار التهاب میشود. بیشتر در کودکان وجود دارد و برای دوری از آن باید سعی کنیم پوست همیشه مرطوب باشد.در انتخاب صابون و شامپو دقت کنیدمعطر نباشند..دوش آب خیلی گرم نگیرید .
  • گیاهانی وجود دارند که سمی و حساسیت زا هستند و باعث خارش میشوند.این گیاهان خودرو هستند .
  • بارداری نیز موجب خارش پوست میشود.اما بیشتر در ناحیه شکم و رانها به دلیل کشش پوست رخ میدهد.
مطالعه بیشتر
انواع روغن طبیعی و خواص آن برای پوست

روش استفاده از روغن کدو

روغن کدو

کدو میوای است خوشمزه  که خاصیت آنتی اکسیدان و ضد التهابی دارد ودارای اسید لینولنیک، اسید اولئیک است در درمان بسیاری از بیماری ها نقش دارد.خنک کننده و مرطوب کننده است .طبیعت سرد و تر دارد.

روش تهیه و استفاده روغن کدو

  1. برای تهیه روغن کدو باید پوست آن را بکنید ،تکه تکه کنید و سپس با آبمیوه گیری آب آن را میگیریم بعد به اندازه یک چهارم کدو به آن روغن کنجد اضافه کنید و بعد روی حرارت ملایم قرار دهید تا همه آب آن خارج شودسپس صاف کنید در شیشه بریزید  به این صورت روغن کدو تهیه میشود.
  2. روغن کدو را میتوانید بعد از حمام بر روی پوست خود مالیده و ماساژدهید ،چربی روغن جذب پوست میشود و پوست شما لطیف خواهد شد .
  3. روغن کدو باعث میشود التهاب پوست شما و خشکی آن از بین برود ،سلولهای جدید رشد کنند.همچنین در بهبود زیبایی پوست شما نقش دارد.مانع ورود عفونت شود.

به گفته متخصصان حرارت بالا در بدن خارش ایجاد میکند و میگویند در هر جایی حرارت بالا است در همان جا روغن کدو را بمالید.مثلا اگر حرارت در سر میباشد روغن کدو را بر روسی سر بمالید و داخل بینی هم بکشید تا عطسه کنید .اگر حرارت درکلیه و مثانه است از بالا به آن قسمت روغن کدو بمالید و مقداری از آن را بخورید. و اگر حرارت در کل بدن باشد باید روغن کدو را به کل بدن بمالیدحتی در مواقعی که پوست شما سوخته است میتوانید از روغن کدو برای درمان استفاده کنید.و تا اندازه مطلوب ترمیم میشود.

مطالعه بیشتر
بهترین روغن ها برای جوانی پوست صورت کدام است؟

مزایا روغن کدو

  • روغن کدو طبی:دانه های کدو طبی را با کمپرس فشرده میکنند و روغن ان را استخراج میکنند و آن هم برای خارش ،التهاب ، کهیرو سوختگی کاربرد دارد.باید مقداری از آن را روی پوست ریخته و به آرامی ماساژدهید تا جذب پوست شود.
  • روغن کدو در کاهش فشار خون ،رشد مو و سلامت خون نیز نقش دارد.

سخن پایانی

پوست یک لایه محافظ در برابر ورود میکروب ها میباشد و در مقابل نیز بسیار حساس است.کسانی که دچار خارش میشوند دلایل متعددی از جمله خشکی و نیش حشرات و… دارد و برای درمان آن در این مقاله ما به شما روغن کدو را توصیه میکنیم زیرا در ترمیم پوست و رشد سلولهای جدید نقش دارد و می توانید از روغن های گیاهی موجود در عطاری آنلاین ویترین فود تهیه فرمائید.

مطالعه بیشتر
عطاری آنلاین ویترین فود