گیاهی شگفت انگیز برای بانوان

رازیانه گیاهی معطر با طبیعت گرم است که طعمی تند و شبیه نعنا دارد. است. از گذشته استفاده از این گیاه در طب سنتی مرسوم بوده و به صورت عرق رازیانه، دمنوش و به صورت موضعی استفاده می‌کردند. امروزه علاوه بر این موارد، در داروهای مختلف مانند قطره‌های مخصوص افزایش شیر مادر استفاده می‌شود. مصرف عرق رازیانه اغلب برای بانوان تجویز می‌شود زیرا حاوی مقدار زیادی از هورمون‌های زنانه است. این عرق در بهبود بیماری‌های زنانه بسیار موثر است.

فواید عرق رازیانه

رازیانه از املاح و ویتامین‌های مختلف برخوردار است و این ویژگی‌ها را در فرآیند تقطیر و تهیه عرق آن، به عصاره منتقل می‌کند. این نوع از عرقیجات از کالری نسبتا خوبی خوبی برخوردار است. کلسیم، آهن، فیبر، منیزیم، پتاسیم، منگنز و ویتامین‌های  B و C از ترکیبات رازیانه است که برای تقویت و سلامت بدن مورد نیاز است. در اینجا به برخی از فواید عرق رازیانه اشاره می‌کنیم.

زنی در حال نوشیدن فنجان رازیانه - عرق رازیانه

تقویت سیستم ایمنی بدن

عرق رازیانه حاوی مقادیر بالای ویتامین C به عنوان  یک آنتی اکسیدان طبیعی است که در بدن با رادیکال‌های آزاد و سمی مبارزه کرده و از بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی، حمله قلبی، سکته و سرطان پیشگیری می‌کند.

مطالعه بیشتر
خواص روغن سیاهدانه برای ابرو

پر شدن صورت خانم‌ها

از مشکلات شایع در خانم ها هنگام کاهش وزن، استرس و در دوره درمان لاغر شدن صورت است. خانم‌ها معمولا برای پر شدن صورت خود، از خوراکی‌های چاق کننده، حرکات ورزشی و یا ماسک‌های صورت استفاده می‌کنند و برخی نیز روش‌های تزریقی را انتخاب می‌کنند. اما جالب است بدانید که یک روش طبیعی برای این مشکل، مصرف عرق رازیانه است که بر خلاف برخی از روش‌ها، عوارضی برای سلامتی ندارد و با کمی حوصله نتیجه‌ خوبی حاصل خواهد شد. علاوه بر این ترکیبات این عصاره با کلاژن سازی موجب جوان‌سازی پوست می‌شود.

افزایش بینایی

گیاه رازیانه از خانواده کلم بروکلی و هویچ است و میوه رازیانه که با تقطیر آن عرق رازیانه بدست می‌آید، حاوی ویتامین A و آنتول است. آنتول موجود در این عصاره به جوانسازی سلول‌های خسته چشم کمک می‌کند. در ضمن موجب  تقویت چشم و افزایش بینایی، درمان پف زیر چشم و تسکین درد آن می‌شود.

افزایش شیر مادر

عرق رازیانه از پیاز و میوه گیاه رازیانه به دست می‌آید و دارای ترکیبات فلاونوئید و گلیکوزید کامفرول است. این ترکیبات موجب افزایش شیر مادر و مقدار ترکیبات مغذی آن می‌شود؛ بنابراین در رشد شیرخوار موثر است. قطره‌های خوارکی رازیانه نیز وجود دارد که هیچ ضرری برای مادر و کودک ندارد و می‌توان آن را از داروخانه‌ها تهیه کرد.

کودکی در حال تغذیه با شیر مادر - عرق رازیانه

رازیانه و لاغری

عرق رازیانه تاثیر چشمگیری در کاهش وزن دارد؛ به این ترتیب که سوخت و ساز بدن را افزایش داده موجب چربی سوزی می‌شود. از طرف دیگر، مصرف این نوع از عرقیجات گرسنگی را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود فرد زودتر از غذا دست بکشد. همچنین مصرف رازیانه به شیوه‌های مختلف، به پاکسازی کبد کمک کرده و از تراکم چربی اضافه در آن مانع می‌شود. اگر علت چاقی و اضافه وزن افراد، آب میان بافتی آن‌ها باشد، مصرف عرق رازیانه با افزایش ادرار، این مشکل را برطرف کرده و موجب کاهش وزن می‌شود.

خواب راحت

مدت زمان یک خواب خوب بین ۶ تا ۸ ساعت است و هورمون ملاتونین وظیفه چرخه خواب را به عهده دارد. عرق رازیانه با تنظیم میزان ملاتونین، خواب راحتی را نتیجه می‌دهد البته این عصاره خواب آور اما با مصرف آن در طول روز، می‌توانید خواب بهتری را در طول شب تجربه کنید.

تاثیر عرق رازیانه در بهبود بیماری‌ها

علاوه بر فوایدی که عرق رازیانه برای سلامت بدن ما دارد و نقش مهمی آن در پیشگیری از برخی بیماری‌ها، از این عصاره می‌توان در بهبود و درمان برخی از بیماری‌ها استفاده کرد. این عصاره در بهبود مشکلات زنانگی مانند اختلالات قاعدگی و یائسگی بسیار موثر است.

اختلالات قاعدگی

از خواص عرق رازیانه برای بانوان می‌توان به کاهش درد‌های قاعدگی، عفونت، بی‌نظمی‌های دوران قاعدگی و اختلالات هورمونی اشاره کرد که به علت وجود هورمون‌های زنانه در این عصاره است. علاوه بر این مصرف عصاره رازیانه باعث تقویت قوه هورمونی و تخمدان‌ها می‌شود.

کاهش علایم یائسگی

به علت فیتواستروژن بالای گیاه رازیانه استفاده از عصاره این گیاه می‌تواند علاوه بر به تاخیر انداختن دوره یائسگی، عوارض آن را مانند گر گرفتگی، اختلال در خواب، خارش و خشکی واژن کاهش‌دهد. استفاده از این عصاره برای پیشگیری از یائسگی زودرس و همچنین کاهش علائم کلافه‌کننده آن توصیه می‌شود.

درمان اسهال

عرق رازیانه داراب آنتول و سینتول است . این دو ماده از عفونت باکتری شکم جلوگیری کرده و در درمان اسهال موثر است. برای تاثیر بیشتر این عصاره در درمان اسهال می‌توان آن را با عسل مصرف کرد.

فشار خون

هنگامی که سرخرگ‌های بزرگ خاصیت ارتجاعی و استحکام خود را از دست بدهند و همچنین عروق کوچک باریک‌تر شوند، فرد دچار بیماری فشار خون می‌شود. فشار خون به طور طبیعی ناشی از استرس و فعالیت بدنی بالا است. از آنجا که عصاره رازیانه سرشار از پتاسیم  است و در بدن جایگزین سدیم می‌شود، به تنظیم و کنترل فشار خون کمک می‌کند.

عرق زایانه٬ تخم رازیانه و گیاه رازیانه در تصویر - عرق رازیانه

عرق رازیانه و موارد منع مصرف

این عصاره خواص بسیاری دارد که ما در اینجا تنها به برخی از آن‌ها اشاره کردیم. در عین حال مواردی وجود دارد که مصرف آن را ممنوع می‌کند. افراد مبتلا به بیماری صرع یا تشنج نباید از آن استفاده کنند زیرا علایم این بیماری را تشدید می‌کند. افرادی که آسم آلرژیک دارند و افرادی که افرادی که مزاج گرم دارند باید در مصرف عرق رازیانه احتیاط کنند. استفاده از آن برای خانم‌هایی که در ناحیه سینه دارای کیست هستند و خانم‌های باردار نیز ممنوع است.

سخن پایانی

با عرق رازیانه و ویژگی‌، فواید و موارد منع مصرف آن آشنا شدیم. این عصاره طبع گرم و خشک دارد و بهتر است با مصلح آن مثل عرق کاسنی، عسل و سکنجبین استفاده شود. همچنین نحوه و میزان مصرف آن با توجه به شرایط افراد و هدف از مصرف، متفاوت خواهد بود.