آلوئه ورا؛ گیاه جاودانگی

آلوئه ورا از گیاهانی است که خواص متعددی به ویژه برای مراقبت و سلامت پوست و همینطور جوانسازی آن دارد و به همین دلیل به گیاه جاودانگی معروف است. این گیاه یک محصول ایده آل برای مراقبت از پوست و درمان مشکلات آن است. از آلوئه ورا به عنوان یک گیاه دارویی در لوازم آرایشی و بهداشتی و صنعت طب استفاده می‌شود. صابون گیاهی آلوئه ورا از فرآورده‌های این گیاه است که توسط پزشکان و نیز متخصصان طب سنتی برای بیماری‌های پوستی توصیه می‌شود.

مطالعه بیشتر
بهترین روغن ها برای جوانی پوست صورت

صابون گیاهی آلوئه ورا

همانطور که گفته شد آلوئه ورا در درمان برخی از مشکلات پوستی مانند آفتاب سوختگی موثر است. صابون این گیاه نیز برای اهداف زیبایی و مراقبت از پوست مصرف می‌شود. این صابون که سرشار از مواد مغذی و انواع ویتامین است که به تدریج پوست را لایه برداری و آکنه‌های آن را محو می‌کند. همچنین با کنترل چربی پوست و پاک سازی آن  به طور چشمگیری به روشن شدن پوست کمک می‌کند. از صابون گیاهی آلوئه ورا برای صورت و هم بدن استفاده می‌شود.

صورت زن قبل و بعد از استفاده از صابون گیاهی آلوئه ورا - صابون گیاهی آلوئه ورا

خواص و فواید صابون گیاهی آلوئه ورا

آلوئه ورا سرشار از مواد مغذی گیاهی، ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان است که به محافظت از پوست کمک می‌کند. این گیاه در طول قرن‌ها، از زمان مصر باستان، به دلیل خواص مرطوب کنندگی، ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد ویروسی مورد استفاده درمانگران طبیعی بوده است. از صابون بدست آمده از این گیاه نیز به عنوان یک داروی گیاهی در مراقبت از پوست، مرطوب سازی و تسکین آن استفاده می‌شود. در ادامه به برخی از خواص این صابون اشاره خواهیم داشت.

مرطوب کننده پوست

صابون گیاهی آلوئه ورا به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی پوست محسوب می‌شود که در رفع خارش پوست نیز موثر است. آلوئه ورا سرشار از اسیدهای آمینه، آنزیم‌ها، کلسیم و منیزیم است که به داشتن پوستی جوان و شاداب کمک می‌کند. آلوئه ورا یک آبرسان است و به پوست نفوذ می‌کند اما چرب نیست و به همین دلیل صابون گیاهی آن پوست‌های چرب یا حساس بسیار مناسب است. ویژگی مرطوب کنندگی و نرم کنندگی این صابون به محافظت از پوست کمک می‌کند.

کاهش کشیدگی پوست

با گذشت سن و تغییراتی که در بدن ایجاد می‌شود مانند افزایش و کاهش وزن و نیز بارداری در خانم‌ها، پوست دچار کشیدگی و آسیب دیدگی می‌شود. استفاده منظم از صابون آلوئه ورا به حفظ پوست و بهبود کشیدگی آن کمک می‌کند.

  درمان آکنه

صابون  آلوئه ورا حاوی هورمون‌ها مفید با خواص ضد التهابی و التیام دهنده است.  استفاده مرتب از این صابون می‌تواند عفونت‌های پوستی را برطرف کند و به ایجاد سلول‌های پوستی جدید در کمک کند. به همین دلیل از آن در درمان آکنه استفاده می‌شود.

صابون آلوئه ورا در کنار گیاه آلوئه ورا

درمان آفتاب سوختگی

از صابون گیاهی آلوئه ورا  برای درمان آفتاب سوختگی استفاده می‌شود. آفتاب سوختگی اغلب در فصل  تابستان شایع‌تر است و از این رو محافظت از پوست در برابر نور آفتاب با کرم‌های ضد آفتاب، کلاه و غیره بسیار توصیه می‌شود. روند درمان به این صورت است که این صابون روی  لایه اپیتلیال پوست که  یک لایه محاظتی برای رطوبت پوست است، اثر می‌گذارد و با توجه به آنتی اکسیدان‌ها و خواص تغذیه‌ای موجود در آن، رطوبت پوست را حفظ می‌کند و  باعث بهبود آفتاب سوختگی خواهد شد.

مطالعه بیشتر
انواع روغن طبیعی و خواص آن برای پوست

پیشگیری از پیری

افزایش سن معمولا با  چین و چروک و افتادگی پوست همراه است. آنتی اکسیدان‌های مختلف در صابون گیاهی آلوئه ورا  به ثبات و استحکام طبیعی پوست کمک کرده و با هیدراته کردن آن از بروز علائم پیری روی پوست پیشگیری می‌کند. به طور کلی استفاده از این صابون به سبب  ویژگی‌های جوان کننده طبیعی آن که باعث کاهش چین و چروک، بهبود کشش پوست به جهت جلوگیری از افتادگی و افزایش تولید کلاژن برای تقویت چهره‌ای درخشان استفاده می‌شود.

تسکین آلرژی

آلرژی از مشکلات شایع پوستی است که در اثر نوع مواد غذایی، آلودگی هوا و موارد دیگر ایجاد می‌شود. متاسفانه بروز علائم آلرژی روی پوست است که برای بیشتر افراد آزاردهنده است. صابون آلوئه ورا از خواص ضد آلرژی و ضد التهابی برخوردار است. استفاده منظم از این صابون می‌تواند در کاهش آلرژی موثر باشد و التهاب یا علائم ناشی از آن را درمان کند.

حفاظت از پوست  و سلول‌های پوستی

با افزایش سن و تاثیر رادیکال های آزاد روی پوست، تغییراتی در پوست ایجاد و به تدریج از زیبایی و طراوت آن  کاسته می‌شود. استفاده منظم از صابون گیاهی آلوئه ورا صرف نظر از نوع  پوست، در وهله اول از پوست حفاظت می‌کند و در صورت مشکلات پوستی، آن‌ها را برطرف کرده و شادابی را به پوست برمی‌گرداند.

چهره زنی راضی در آینه - صابون گیاهی آلوئه ورا

نحوه مصرف و نگهداری از صابون گیاهی آلوئه ورا

  • صابون را با آب مرطوب کرده و به طور مستقیم روی پوست ماساژ دهید و سپس پوست خود را با آب بشویید
  • از صابون آلوئه ورا حداکثر دو بار در روز استفاده کنید
  • برای مراقبت‌های بهتر از پوست، پس از استفاده از صابون از یک آبرسان یا روغن‌ روی پوست استفاده کنید
  • از استفاده مشترک صابون خودداری کنید
  • استفاده از صابون آلوئه ورا همراه با مواد مغذی پوست  حاوی گلیسیرین و سوربیتول برای  تغذیه پوست بسیار مفید است
  • مصرف این صابون برای کودکان زیر دو سال مناسب نیست
  • پس از استفاده از صابون برای مرتبه اول، حداکثر به مدت ۶ ماه از آن استفاده کنید
  • از جاصابونی‌های مناسب برای نگهداری صابون استفاده کنید به طوری که آب در آن جمع نشود
  • توصیه می‌شود صابون را در محیط مرطوب که مستعد وجود باکتری است نگهداری نکنید

مطالعه بیشتر
خواص روغن نارگیل برای چروک صورت

سخن پایانی

آلوئه ورا از گیاهانی است که خواص درمانی آن برای پوست اثبات شده و از زمان‌های گذشته مورد استفاده قرار گرفته است. صابون گیاهی آلوئه ورا نیز بسیاری از خواص این گیاه را دارد و توسط متخصصان پوست و زیبایی برای حفظ سلامت پوست و بهبود بیماری‌های پوستی توصیه می‌شود.