روغنی خاص به نام روغن پودر نارگیل

روغن پودر نارگیل یکی از روغن‌های همه کاره‌ای است که به تازگی محبوبیت زیادی پیدا کرده است. ادعاهای زیادی برای خواص سلامتی بخش آن مطرح شده است؛ از کمک به کاهش وزن گرفته تا جلوگیری از پیشرفت آلزایمر و بسیاری از بیماری‌های دیگر. شما می‌توانید به روش‌های مختلفی این روغن پرخاصیت را تهیه کنید. هم به صورت بسته بندی شده از داروخانه و هم از عطاری‌ها. بعلاوه بسیاری از محصولات تجاری مانند شامپوها حاوی روغن پودر نارگیل هستند. پس خیلی از مواقع بدون آن که بدانید، از این روغن استفاده می‌کنید. بیشتر افراد معتقدند، این روغن، یک روغن سلامتی بخش است. در این مقاله قصد داریم به بررسی مزایا و معایب این روغن بپردازیم.

مطالعه بیشتر
خواص روغن نارگیل برای چروک صورت

آماده سازی و مواد تشکیل دهنده

روغن پودر نارگیل از فشار دادن گوشت نارگیل تازه یا گوشت نارگیل خشک به نام کوپرا تهیه می‌شود. در روغن پودر نارگیل بکر از گوشت تازه استفاده می‌شود، در حالی که در روغن تصفیه شده، به طور معمول از کوپرا استفاده می‌شود. البته توجه داشته باشید که برخلاف روغن زیتون، استفاده از اصطلاحات «بکر» و «فوق بکر» برای روغن نارگیل چندان مرسوم نیست.

روغن پودر نارگیل ۸۰-۹۰ درصد از چربی اشباع تشکیل شده است و همین موضوع بافت نسبتاً سفتی به آن بخشیده است. انواع مختلفی از اسیدهای چرب اشباع در روغن نارگیل وجود دارد. نوع غالب آن اسید لوریک (۴۷٪) است و اسیدهای میریستیک و پالمتیک در مقادیر کمتری در آن وجود دارد، که در تحقیقات مشخص شده است که باعث افزایش سطح LDL مضر می‌شود. همچنین در مقادیر کمیاب، چربی‌های اشباع نشده و غیراشباع نیز در این روغن وجود دارد.

روغن پودر نارگیل فاقد کلسترول و فیبر است و تنها میزان بسیار کمی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و استرول‌های گیاهی در آن وجود دارد. استرول‌های گیاهی دارای یک ساختار شیمیایی هستند که از کلسترول خون تقلید می‌کنند و ممکن است به جلوگیری از جذب کلسترول در بدن کمک کنند. با این حال، مقدار آن در چند قاشق غذاخوری روغن نارگیل آنقدر کم است که نمی‌تواند تاثیر زیادی ایجاد کند.

کرم نارگیل٬ روغن نارگیل و نارگیل در یک قاب - روغن پودر نارگیل

مزایای مصرف

برای روغن پودر نارگیل مزایای زیادی برشمرده شده است که برخی از آنها به شرح زیر است:

افزایش کلسترول خوب

به طور کلی دو نوع کلسترول وجود دارد: لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا کلسترول خوب و لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) یا کلسترول بد. به نظر می‌رسد HDL به کاهش سطح LDL کمک می‌کند، و سطح بالای HDL ممکن است منجر به تقویت سلامت قلب و عروق شود.

به نظر می‌رسد که تری گلیسیریدهای با زنجیره‌ی متوسط (MCTs) موجود در روغن نارگیل، مانند HDL عمل کرده و شاید بتوانند به افزایش سطح کلسترول خوب کمک کنند. با این حال این موضوع از نظر علمی کاملاً اثبات نشده است.

کنترل قند خون

MCTs موجود در روغن پودر نارگیل ممکن است به حفظ حساسیت به انسولین کمک کند. تحقیقات انجام شده درباره‌ی این موضوع هنوز در سطح حیوانی هستند و روی انسان‌ها آزمایش نشده است.

مطالعه بیشتر
بهترین روغن‌های طبیعی برای جوش صورت

کاهش استرس

روغن پودر نارگیل بکر ممکن است خاصیت آنتی اکسیدانی داشته باشد و در یک مطالعه‌ی حیوانی مشخص شد که مصرف آن می‌تواند استرس ناشی از ورزش و سرمای مزمن را کاهش ‌دهد. محققان معتقدند که روغن نارگیل بکر می‌تواند در درمان انواع افسردگی نیز مفید باشد.

درخشان کردن موها

برخی افراد برای افزایش درخشش و محافظت از مو در برابر آسیب، از روغن پودر نارگیل استفاده می‌کنند. این روغن بهتر از روغن‌های معدنی به پوست سر نفوذ می‌کند. امروزه یکی از دلایل محبوبیت روغن نارگیل به خاطر همین خاصیت آن است.

پوست سالم

استفاده از روغن پودر نارگیل بر روی پوست می‌تواند عملکردهای محافظتی آن را افزایش داده و اثر ضد التهابی داشته باشد.

مبارزه با برخی باکتری‌ها

در یک مطالعه‌ی آزمایشگاهی مشخص شد که روغن نارگیل با کاندیدا آلبیکانس (C. albicans) مبارزه کرده و می‌تواند اثر درمانی داشته باشد. این موضوع ممکن است به دلیل عملکردهای ممانعت کنند‌ه‌ی روغن و خواص ضد التهابی آن باشد.

نارگیل در کنار روغن نارگیل و نعنا - روغن پودر نارگیل

کاهش علائم آسم

در یک مطالعه‌ی حیوانی مشخص شد که استنشاق روغن نارگیل به کاهش علائم آسم کمک می‌کند.

کاهش وزن

برخی از آزمایشات حیوانی نشان داده است که روغن نارگیل می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. یکی از دلایل اضافه وزن، مصرف بیش از حد غذا است. با جایگزین کردن روغن نارگیل افراد می‌توانند به میزان زیادی در کالری دریافتی صرفه جویی کنند.

برای اطلاع از سایر فواید مصرف روغن نارگیل می‌توانید به این سایت مراجعه کنید.

مضرات مصرف

با وجود مزایایی که در بالا گفته شد بعضی از کارشناسان معتقدند که مصرف بیش از حد روغن پودر نارگیل می‌تواند مضراتی نیز داشته باشد.

اولین ایرادی که این افراد به این روغن وارد می‌دانند این است که بیشتر تحقیقات در مورد روغن نارگیل در سطح آزمایشات حیوانی بوده است. علاوه بر این معتقدند اگرچه این روغن یک روغن کم کالری‌تر است اما باز هم اگر بیش از حد مورد استفاده قرار بگیرد، می‌تواند باعث افزایش وزن شود، به خصوص اگر همراه با یک رژیم غذایی با کالری بالا باشد.

مخلوط روغن نارگیل داخل نارگیل - روغن پودر نارگیل

در حقیقت، مضرات روغن پودر نارگیل به چربی‌های اشباع موجود در آن برمی‌گردد، که به مقدار زیادی در آن وجود دارد. به طور کلی، متخصصان توصیه می‌کنند برای افزایش سلامت قلب و ترویج عادات غذایی سالم، از چربی‌های اشباع نشده به سمت چربی‌های اشباع شده تغییر مسیر دهید.

مطالعه بیشتر
بهترین روغن برای پرپشت شدن مو

روش‌های مصرف

شما می‌توانید روغن پودر نارگیل را به طرق مختلف استفاده کنید. روغن نارگیل یکی از آن روغن‌هایی است که می‌توانید با آن در دماهای بالا پخت و پز انجام دهید اما استفاده از آن در پخت و پز ایرانی چندان مرسوم نیست. شما بیشتر می‌توانید از آن در مراقبت‌های پوست و مو استفاده کنید.

برای مراقبت مو می‌توانید آن را سی دقیقه قبل از حمام گرم کنید و روی موها اسپری کنید و خوب ماساژ دهید. برای مراقبت‌های پوستی هم می‌توانید مقداری از آن را به پوست بمالید و به عنوان مرطوب کننده استفاده کنید.

سخن پایانی

شما می‌توانید از روغن پودر نارگیل استفاده‌های زیادی کنید. اما مانند هر چیز دیگری باید تعادل را مدنظر داشته باشید. همانطور که در بالا گفته شد، خواص روغن نارگیل هنوز در مراحل تحقیقات حیوانی است پس بهتر است جانب احتیاط را در مصرف آن رعایت کنید.

بعلاوه اگر با طعم آن مشکلی ندارید و می‌خواهید در پخت و پز از آن استفاده کنید حتماً انواع تصفیه شده را به کار بگیرید و مواظب چربی‌های اشباع بیش از حد آن هم باشید.

روغن نارگیل در کنار نارگیل - روغن پودر نارگیل