روغن رزماری را بیشتر بشناسید

روغن رزماری عصاره‌ی بسیار غلیظ و تقطیر شده گیاه رزماری است که برای پخت و پز، بهداشت پوست و مو، زیبایی، سلامتی و موارد دیگر استفاده می‌شود. با استفاده از این روغن از مزایای زیادی بهره‌مند می‌شوید از خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن گرفته تا تقویت حافظه و موارد دیگر.

در سال‌های اخیر ادعاهایی مبنی بر اثربخش بودن این روغن برای تقویت رشد مو نیز مطرح شده است و حتی بعضی از افراد می‌گویند که می‌تواند از ریزش مو هم جلوگیری کند. البته باید گفت در فرهنگ‌ مدیترانه‌ای سال‌ها است که از روغن رزماری برای بهبود رشد مو استفاده می‌کنند.

در ادامه این مطلب قصد داریم در مورد نحوه‌ی تولید این روغن و خواص و مضرات آن بیشتر صحبت کنیم.

روغن و گیاه رزماری در سینی - روغن رزماری

روش تهیه‌

تهیه‌ی روغن رزماری کار دشواری نیست و آن را می‌توان بر پایه‌ی روغن‌هایی مانند روغن زیتون، جوجوبا و بادام شیرین تهیه کرد. برای این کار کافی است از دستورالعمل زیر پیروی کنید:

  • رزماری تازه را به میزانی تهیه کنید که شیشه‌ی مدنظرتان را به طور کامل پر کند
  • آنها را بشویید و اجازه دهید خشک شود
  • سپس رزماری‌ها را در شیشه ریخته و فضای بین آنها را با یکی از روغن‌های بالا به طور کامل پر کنید، به طوری که روی تمام رزماری‌ها را بپوشاند
  • درب شیشه را ببندید و به مدت یک ماه آن را جلوی یک پنجره‌ی آفتابگیر قرار دهید.
  • بعد از یک ماه روغن را صاف کنید و برگ‌های رزماری را از آن جدا کنید تا روغن آماده شود.

این که از چه روغنی به عنوان روغن پایه استفاده کنید به خودتان بستگی دارد. خواص رزماری با روغن پایه‌ی آن ترکیب می‌شود پس ابتدا تحقیق کنید و روغن متناسب با نیازتان را پیدا کنید.

مطالعه بیشتر
انواع روغن طبیعی و خواص آن برای پوست


خواص روغن رزماری

خواص زیادی برای این روغن در نظرگرفته شده است. بعضی از آنها اثبات شده‌اند و برخی دیگر هنوز در مرحله‌ی تست حیوانی قرار دارند. در ادامه مطلب به بعضی از این خواص اشاره می‌کنیم.

بهبود عملکرد مغز

در یونان و روم باستان تصور می‌شد که رزماری باعث تقویت حافظه می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که استنشاق روغن رزماری از نابودی استیل کولین –ماده‌ی شیمیایی لازم برای تفکر، تمرکز و حافظه- جلوگیری می‌کند. بعلاوه مشخص شد که بعد از استنشاقِ بوی این روغن، سطح برخی از ترکیبات خون افزایش می‌یابد و این نشان می‌دهد که رزماری می‌تواند از طریق تنفس به تنهایی وارد بدن شود.

تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که تنفس این روغن رزماری و سایر روغن‌های اساسی ممکن است عملکرد مغز را در بزرگسالان مسن مبتلا به زوال عقل از جمله مبتلایان به بیماری آلزایمر بهبود ببخشد.

رشد مو را تحریک می‌کند

یکی از رایج‌ترین انواع ریزش مو، آلوپسی آندروژنتیک است که به عنوان طاسی مردانه نیز شناخته می‌شود، اگرچه می‌تواند زنان را هم تحت تأثیر قرار دهد. روغن رزماری با جلوگیری از حمله‌ی یکی از محصولات جانبی تستوسترون به فولیکول‌های مو از طاسی جلوگیری می‌کند. اگر مردان مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک، روغن رزماری رقیق شده را به مدت شش ماه روزانه دو بار روی پوست سر خود ماساژ دهند، متوجه‌ی افزایش ضخامت‌ تارهای مویشان می‌شوند.

روغن رزماری در کنار چند قرص - روغن رزماری

به تسکین درد کمک می‌کند

در طب سنتی، از رزماری به عنوان مسکن دردهای خفیف استفاده می‌شود. در یک مطالعه‌ی حیوانی مشخص شد که روغن رزماری در درمان درد کمی موثرتر از استامینوفن عمل می‌کند و یک داروی ضد درد بدون نسخه است. به طور کلی مطالعات مقدماتی فواید تسکین درد این روغن را تأیید می‌کند.

مطالعه بیشتر
بهترین روغن‌های طبیعی برای جوش صورت

به دفع برخی مواد کمک می‌کند

برای دفاع در برابر حشرات مضری که ممکن است شما را نیش بزنند یا به گیاهان حمله کنند، روغن رزماری می‌تواند به عنوان یک گزینه‌ی طبیعی به جای محصولات شیمیایی مورد استفاده قرار بگیرد.

در یک آزمایش بعد از اسپری روغن رزماری روی گیاهان گلخانه‌ای، مشاهده شد که ۵۲ درصد از جمعیت کنه‌های عنکبوتی کاهش پیدا کردند بدون آنکه به گیاهان آسیبی برسد. این روغن به دفع برخی حشرات مکنده که می‌توانند ویروس‌ها و باکتری‌های مضر را گسترش دهند نیز کمک می‌کند.

به کاهش استرس کمک می‌کند

عوامل زیادی می‌توانند باعث استرس شوند. استنشاق روغن رزماری می‌تواند به کاهش اضطراب کمک کند. افزایش ضربان نبض، استرس و اضطراب کوتاه مدت را نشان می‌دهد و در یک مطالعه مشخص شد با استنشاق این روغن، قدرت نبض تا ۹ درصد کاهش می‌یابد.

به افزایش گردش خون کمک می‌کند

اگر انگشتان دست و پای شما مدام سرد هستند، حتی در هوای گرم، روغن رزماری می‌تواند به شما کمک کند. در یک مطالعه بر روی زنی مبتلا به بیماری رینود – که گردش خون را مختل می‌کند – مشاهده شد که پس از ماساژ دست‌ها با روغن رزماری، انگشتان دست با سرعت بسیار بیشتری نسبت به ماساژ با سایر روغن‌ها گرم می‌شوند. این اثرات توسط تصویربرداری حرارتی هم تأیید شدند. این روغن می‌تواند به گسترش رگ‌های خونی شما کمک کند، در نتیجه گردش خون افزایش پیدا کرده و بدن سریع‌تر گرم می‌شود.

التهاب مفاصل را کاهش می‌دهد

شواهد اولیه نشان می‌دهد که روغن رزماری می‌تواند به کاهش التهاب بافتی که منجر به تورم، درد و سفتی می‌شود کمک کند. این کار ممکن است با جلوگیری از حرکت گلبول‌های سفید خون به بافت‌های آسیب دیده و آزاد سازی مواد شیمیایی التهابی انجام شود.

در یک مطالعه‌ی انجام شده بر روی افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید مشخص شد که سه بار در هفته ماساژ با روغن رزماری، تا ۵۰٪ باعث کاهش درد التهابی زانو می‌شود. با این حال تحقیقات بیشتری برای اثباتِ تأثیر روغن رزماری بر التهاب لازم است.

برای اطلاع از سایر خواص روغن رزماری می‌توانید به این سایت مراجعه کنید.

مطالعه بیشتر
بهترین روغن ها برای جوانی پوست صورت

عوارض جانبی

روغن رزماری هم اگر بیش از حد استفاده شود عوارض جانبی خواهد داشت که به شرح زیراند:

  • منجر به تحریک معده و روده و آسیب به کلیه می‌شود.
  • باعث تشنج می‌شود.
  • باعث مسمومیت می‌شود.
  • باعث استفراغ می‌شود.
  • مایعات اضافی در ریه‌ها جمع می‌شود.
  • خونریزی قاعدگی را افزایش می‌دهد.
  • ممکن است باعث سقط جنین شود.

اینها تمام عوارض جانبی احتمالی نیستند و ممکن است موارد دیگری نیز رخ دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد عوارض جانبی با پزشک خود مشورت کنید.

روغن و گیاه رزماری در کنار هم - روغن رزماری

سخن پایانی

این روغن مانند بسیاری از روغن‌های گیاهی می‌تواند خواص درمانی و سلامتی‌بخش زیادی داشته باشد. با این حال از آنجا که هنوز خواص آن تحت آزمایش است و تحقیقات بیشتری برای اثبات کاملشان وجود دارد بهتر است در مصرف آن جانب احتیاط را رعایت کنید. توجه داشته باشید که زنان باردار و بیماران کلیوی در مورد این روغن منع مصرف دارند و به هیچ عنوان نباید از آن استفاده کنند.