روغن خشاش غنی از آنتی اکسیدان و مناسب پوست و مو

روغن خشخاش از دانه‌های گیاه خشخاش با نام عمل Papaver somniferum گرفته می‌شود. این گیاه هزاران سال است که توسط انسان کشت می‌شود و برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. خشخاش به دلیل تولید تریاک معروف است که در تولید داروهایی مانند مرفین و کدئین استفاده می‌شود. روغن هسته خشخاش چندین کاربرد بالقوه دارد، اگرچه بهترین استفاده آن برای پوست است. در ادامه این مطلب در مورد کاربردها و مزایای روغن هسته خشخاش صحبت شده است.

روغن خشخاش برای چه کاربردی استفاده می‌شود؟

ممکن است روغن دانه خشخاش را در مکان‌های مختلف مشاهده کنید؛ از فروشگاه‌های محصولات طبیعی گرفته تا فروشگاه‌های لوازم هنری. این روغن اغلب برای تهیه لاک‌های مختلف، رنگ‌ها و صابون‌ها استفاده می‌شود. محتوای روغن بذرها بسته به رنگ و محل پیدایش آنها می‌تواند متفاوت باشد و در رنگ‌های مختلفی از جمله سفید، زرد و آبی موجود است.

روغن و گیاه خشخاش - روغن خشخاش

نحوه تولید

به طور متوسط، دانه‌های خشخاش ۴۵ تا ۵۰ درصد روغن در خود دارند. روغن هسته خشخاش با استفاده از پرس سرد تولید می‌شود. همانطور که از نام آن پیداست، سرد پرس از فشار برای آزاد شدن روغن از دانه‌ها استفاده می‌شود و بدون حرارت این کار انجام می‌شود.

فواید روغن خشخاش

استفاده از روغن دانه‌های خشخاش به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی برای سلامتی پوست و مو تبلیغ می‌شود. با این وجود تنها استفاده از آن برای پوست و مو نیست و دارای خواص بسیار زیادی است که مهمترین آنها در ادامه توضیح داده شده است.


مطالعه بیشتر
بهترین روغن ها برای جوانی پوست صورت

خواص آنتی اکسیدانی

آنتی اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که به خنثی‌سازی گونه های واکنش دهنده اکسیژن موسوم به ROS کمک می‌کنند. این مواد می‌توانند به سلول‌های شما آسیب برسانند و احتمالاً منجر به بیماری‌هایی مانند سرطان یا دیابت می‌شوند. تحقیقات فعالیت آنتی اکسیدانی قابل توجهی را برای روغن هسته خشخاش گزارش کرده، اما لازم به ذکر است که این فعالیت آنتی‌اکسیدانی کمتر بود نسبت به روغنهای دیگری چون دانه خردل و دانه شنبلیله کمتر است.

همچنین این روغن حاوی آلفا و گاما توکوفرول است. توکوفرول‌ها آنتی اکسیدان‌ها و اشکال طبیعی ویتامین E هستند که ممکن است خطر بیماری‌هایی مانند سرطان را کاهش دهد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای بررسی اثرات آنتی اکسیدانی روغن هسته خشخاش لازم است.

خواص فراوان برای پوست و مو

هیچ تحقیق خاصی در مورد این روغن برای استفاده‌های آرایشی انجام نشده است. با این حال، روغن دانه خشخاش دارای چندین اسید چرب مختلف است. اسیدهای چرب اصلی موجود در آن عبارتند از:

عوارض جانبی استفاده از روغن خشخاش

اگرچه عوارض این روغن بسیار نادر است، اما حساسیت به دانه‌های خشخاش در برخی موارد گزارش شده است. اگر هنگام استفاده از این روغن  واکنش آلرژیک دارید، بلافاصله استفاده از آن را متوقف کنید. علاوه بر این، مراقب آنافیلاکسی باشید که با علائمی مانند: تورم در گلو یا صورت، سرفه یا خس خس سینه، مشکل تنفس، علائم دستگاه گوارش مانند گرفتگی ، حالت تهوع و اسهال خود را نشان می‌دهد.  همچنین ممکن است روغن دانه خشخاش باعث تحریک پوست شود. قبل از استفاده این روغن در مقادیر زیاد، کمی از آن را روی پوست خود آزمایش کنید. اگر قرمزی، خارش یا درد دارید، استفاده را قطع کنید.

روغن خشخاش - روغن خشخاش

همچنین در صورت مصرف خوراکی این روغن باعث کاهش اشتها در برخی افراد شد و کاهش میل جنسی را به همراه دارد. همچنین در صورت افراط در مصرف آن در ناحیه‌ای مثل پیشانی و گردن، کاهش فعالیت‌های عصبی و حافظه را به همراه دارد.

 

نحوه استفاده از روغن دانه خشخاش

شما می‌توانید با استفاده از مقدار کمی مستقیم روغن روی پوست و یا افزودن چند قطره به انواع محصولات آرایشی، از مزایای گفته شده روغن هسته خشخاش استفاده کنید. همچنین از روغن دانه خشخاش می‌توان به برای رقیق کردن یک روغن اساسی استفاده کرد. همچنین در موارد زیر می‌توان از روغن دانه خشخاش استفاده کرد.

  • برای درمان درد گوش یک تا دو قطره روغن را در گوش بچکانید تا ورم آن را تحلیل برد.
  • در طب سنتی استفاده از این روغن برای کاهش سردرد توصیه می‌شود. موقع درد کافیست آن را روی پیشانی بمالید.
  • در صورت داشتن درد در استخوان و مفاصل به صورت موضعی می‌توان از آن استفاده کرد.
  • در صورت مصرف به شکل خوراکی تا حد زیادی فشار خون را کاهش می‌دهد.
  • مصرف خوراکی آن تا حد بسیار زیادی سوزش مجرای ادرار و اسهال کهنه را درمان می‌کند.

آیا این روغن در کاهش درد تأثیر دارد؟

از آنجا که تریاک از گیاه خشخاش می آید، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا این روغن خاصیت تسکین دهنده درد دارد؟ در حال حاضر هیچ تحقیقی در مورد روغن دانه خشخاش برای تسکین درد انجام نشده است. در واقع، دانه های خشخاش و روغن استخراج شده از آنها به طور طبیعی حاوی تریاک نیستند. تریاک در واقع از لاتکس خشخاش سفید که در غلاف خشخاش وجود دارد و نه از دانه ها گرفته شده است. خلاصه که روغن دانه خشخاش حاوی تریاک نیست. برای ارزیابی اینکه آیا روغن دانه های خشخاش دارای خاصیت تسکین دهنده درد است، تحقیقات بیشتری لازم است.

مطالعه بیشتر
انواع روغن طبیعی و خواص آن برای پوست

سخن پایانی

از آنجایی که احتمال تقلب برای این روغن بسیار زیاد است، بهتر است برای خرید روغن خشخاش از طریق یک مرجع مطمئن اقدام کرد. همچنین بهتر است روغن تهیه شده دارای استانداردها و مجوزهای لازم باشد.  روغن خشخاش طبیعی را می‌توانید با اطمینان خاطر از عطاری آنلاین ویترین فود تهیه نمایید.