ویژگی‌های کلی

روغن گیاهی که از بادام زمینی گرفته می‌شود، دارای عطری قوی و طعم ملایم و مخصوص بادام زمینی است. روغن بادام زمینی شفاف است و رنگ زرد روشنی دارد که طعم خوب و رایحه دلپذیر آن، در طبخ  انواع غذا بسیار موثر است. در غذاهای آسیای جنوبی و شرقی و همچنین چینی از این روغن استفاده می‌شود. نقطه دود آن بالا است و لذا برای سرخ کردن مواد غذایی مناسب است. تاثیر این نوع از روغن‌های گیاهی بر سلامت و بهبود بیماری‌ها فوق‌العاده است.

مطالعه بیشتر
انواع روغن طبیعی و خواص آن برای پوست

فواید شگفت انگیز

این روغن، از سالم‌ترین روغن‌هایی است که فاقد چربی ترانس و کلسترول است. روغن بادام زمینی سرشار از چربی‌های اشباع نشده مانند چربی‌های غیر ترانس است. همچنین یک منبع عالی از ویتامین E، آنتی اکسیدان و فیتواسترول‌ها است که برای حفظ سلامتی بدن بویژه  سلامت قلب بسیار مفید است.

سلامت قلب

روغن بادام زمینی ابتلا به آترواسکلروز را تا حد زیادی کاهش داده و در نتیجه از سکته‌های قلبی و مغزی جلوگیری می‌کند. این روغن دارای اسید چرب‌های غیر اشباع مانند اسید اولئیک است که کلسترول  خوب خون را افزایش می‌دهد. به این ترتیب، کلسترول خوب خون، در کاهش و از بین رفتن کلسترول بد خون کمک می‌کند. در نتیجه قلب در وضعیت سلامتی حفظ می‌شود و شاهد کاهش ابتلا به بیماری قلبی عروقی و سکته خواهیم بود.

سلامت ذهن

همانطور که می‌دانید، آلزایمر نوعی بیماری است که موجب ضعف شناختی می‌شود. این بیماری  فراگیر از مشکلاتی است که با بالا رفتن سن افراد بروز پیدا می‌کند. نوعی از آنتی اکسیدان‌های چند کاره، رزوراترول  نام دارد که تحقیقات نشان داده است که می‌تواند  شروع بیماری‌های شناختی مانند آلزایمر را متوقف کند یا به تعویق بیندازد. بنابراین روغن بادام زمینی که سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی مانند رزوراترول است، به خوبی این فرآیند را به عقب می‌اندازد و در حالت ایده‌آل مانع از بروز آن می‌شود.

مطالعه بیشتر
بهترین روغن‌های طبیعی برای جوش صورت

سلامت پوست

روغن گیاهی بادام زمینی، سرشار از ویتامین E است که در تثبیت و سلامت پوست نقش مهمی به عهده دارد. این ویتامین پوست را از آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و مانع ایجاد چروک، لکه و دیگر مشکلات پوستی خواهد شد. ویتامین E موجود در این روغن گیاهی، ظاهر جوان و شاداب پوست را حفظ کرده و سلامت آن را در سطح خوبی قرار می‌دهد.

سلامت سیستم ایمنی

از فواید دیگر سطح بالای آنتی آکسیدان رزوراترول در روغن بادام زمینی، این است که موجب بهبود و سلامت سیستم ایمنی بدن می‌شود. عفونت‌های ویروسی و قارچی در برابر این آنتی اکسیدان حساس و شکننده هستند. مصرف روغن گیاهی بادام زمینی موجب تحریک سلول‌های سفید بدن شده و در نتیجه عوامل خارجی تهدید کننده را نابود می‌کند. بنابراین برای بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن، به سادگی می‌توانید این روغن را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

سرطان

سرطان، بیماری شایع قرن ما است که مقابله با آن بسیار سخت و دردناک است. بنا بر تحقیقات، آنتی‌اکسیدان‌ها از ابتلا به انواع سرطان‌ها پیشگیری می‌کند. همانطور که پیش‌تر اشاره شد، روغن بادام زمینی سرشار از آنتی اکسیدان‌های پلی فنول از جمله رزوراترول است که تاثیر مستقیمی بر سلامت بدن دارد. رادیکال‌های آزاد که از عوارض خطرناک متابولیسم سلولی است، توسط این ترکیبات  از بین می‌روند و از گسترش بسیاری از بیماری‌ها در بدن از جمله سرطان پیشگیری می‌شود.

شیشه‌ روغن بادام زمینی و بادام زمینی در ظرف - روغن بادام زمینی

کلسترول

یکی دیگر از بیماری‌های شایع، بالا بودن سطح کلسترول خون است. جالب است بدانید روغن بادام زمینی فاقد هرگونه کلسترول است. یکی از عوامل مهم بیماری‌های قلبی عروقی، آترواسکلروز است که منجر به مسدود شدن رگ‌ها می‌شود. روغن به شیوه‌های مختلف در پخت و پز استفاده می‌شود؛ حذف کلسترول‌های مضر از روغن‌ها و به طور کلی از برنامه غذایی،  کنترل و حتی درمان بسیاری از بیماری‌ها را به دنبال دارد. روغن بادام زمینی نه تنها کلسترول ندارد بلکه می‌تواند کلسترول فعلی خون را نیز کاهش دهد؛ زیرا دارای استرول گیاهی است. در واقع فیتواسترول‌ها به مقابله با جذب کلسترول‌های بد در معده و روده می‌پردازد و  می‌تواند سطح کلسترول را ۱۰ تا ۱۵ درصد پایین بیاورد.

فشار خون

آنتی اکسیدان رزوراترول موجود در روغن بادام زمینی، تاثیر مهم دیگری نیز روی سلامت بدن ما دارد. این آنتی اکسیدان در تعامل با هورمون‌های موثر بر رگ‌های خونی، به بهبود جریان خون کمک می‌کند. در واقع این هورمون‌ها مانند آنژیوتانسین موجب تنگ شدن شریان‌ها می‌شود و رزوراترول با خنثی کردن تاثیر آن به کاهش فشار خون کمک می کند و در نتیجه سیستم قلبی و عروقی فشار کمتری را تحمل می‌کنند.

مطالعه بیشتر
خواص روغن نارگیل برای چروک صورت

کاربردهای آسان

  • در آروماتراپی یا رایحه درمانی برای بهبود سلامت جسمی و روحی بکار گرفته می‌شود.
  • استفاده از این روغن عنوان یک روغنماساژ ، انرژی بدن را تحریک کرده و گرفتگی‌های عضلات و مفاصل را برطرف می‌کند.
  • مخلوط این روغن با چند قطره آب لیمو برای جلوگیری ازایجاد آکنه و جوش های سرسیاه موثر است.
  • روغن بادام زمینی در کاهش تجزیه پروتئین، افزایش رطوبت و ضخامت موها و نیز بازسازی موهای آسیب دیده موثر است. از آن به صورت مالشی روی موها استفاده کنید.
  • یک قاشق غذاخوری از روغن گیاهی بادام زمینی و چند قطره آب لیمو و روغن درخت چای را باهم مخلوط کرده و روی پوست سر بمالید. پس دو تا سه ساعت، سر را با شامپو بشویید. این ترکیب درمانی برای شوره سر است.
  • برای نرمی لب‌ها، ابتدا لب‌ها را چند دقیقه با مسواک نرم برس کنید و سپس با یک توپ پنبه‌ای و آب گرم لب‌ها را پاک کنید. حال روغن را روی لب هاماساژ دهید.
  • در روغن های گیاهی و پمادها از این روغن برای درمانیبوست استفاده می‌شود. همچنین برای درمان یبوست می‌توانید روغن گیاهی بادام زمینی را روی شکم مالش دهید.

زنی در حال گرفتن ماساژ با روغن بادام - روغن بادام زمینی

سخن پایانی

از سالم‌ترین روغن‌های گیاهی موجود همین روغن است که علاوه بر عطر و طعم مطلوب، در تقویت و سلامت بدن نیز موثر است. افرادی که به بادام زمینی حساسیتدارند می‌توانند از این روغن استفاده کنند؛ زیرا حساسیت‌زایی آن بسیار کم است و در برخی از روش‌های روغن‌گیری شیمیایی به صفر می‌رسد.