نگهداری روغن کنجد با توجه به این که جز روغن های ارزشمند در سبد عذایی و دارویی است از اهمیت بالایی برخورد دار است. روغن کنجد در صورتی که در شرایط صحیح نگهداری نشود خواص خود را از دست می دهد از این رو بسیار مهم است که ما از شرایط نگهداری روغن کنجد اطلاع داشته باشیم .در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با روش های صحیح نگهداری روغن کنجد آشنا کنیم.
کنجد این دانه ریز با خواص فراوان که هزاران سال است که کشت میشود در برابر آب مقاوم بوده و در کشور ما در مناطقی  مانند سیستان و بلوچستان ،جیرفت ،فارس کشت می شود.اسم دیگر آن سمسم است،به جلجلان هم معروف است.
روغن کنجد که از این دانه پرخاصیت گرفته می شود  دارای مزاجی گرم است و در کشور چین جزئ چاشنی های اصلی در غذاهایشان استفاده میشود. روغن کنحد خواص فراوانی برای پوست و مو دارد.از این رو در تولید لوازم آرایشی کاربرد دارد.

کاربرد های روغن کنجد

کاربرد های روغن کنجد

روغن کنجد با توجه به ویژگی های منحصر به فردش در پخت غذا بسیار پرکاربرد است. این روغن بوی نامطبوعی در غذا ایجاد نمی کند از این رو افرادی که به سلامت عذایی خود اهمیت می دهند راغبند که از این روغن استفاده کنند.
از طرفی روغن کنجد در سالاد نیز به عنوان چاشنی مورد استفاده قرار می گیرد .روغن کنجد نسبت به روغن های جامد مزیت های فراوانی داردچون روغن های جامد دارای اسیدهای اشباع ترانس میباشد.روغن کنجد برای سرخ کردن هم مناسب است البته نه سرخ کردنی که طولانی شود بیشتر در حد تفت دادن بهتر است استفاده شود. در هنگام حرارت نمیسوزد و بوی بدی نمیدهد،کف نمیکند .

مطالعه بیشتر
درباره خواص روغن کنجد برای پوست چه می دانید؟

خواص روغن کنجد

روغن کنجدی سالم است که تصفیه شده باشد.روغن کنجد انرژی زا می باشد و دارای انواع ویتامین ها مانند A،D،E،K است ،کلسیم ،منیزیم دارد،مواد معدنی دارد. روغن کنجد بالاترین میزان اسید غیر اشباع را دارد. روغن کنجد خاصیت آنتی اکسیدان و ضد التهابی دارد. سم زدای قوی است. دو نوع از اسیدهای چرب مهم به نام اسید لینولئیک و لینولنیک که بدن قادر به تولید آن نمی باشد را دارد.
امروزه مردم به سمت روغن های گیاهی از جمله روغن کنجد رو آورده اند چرا که در درمان بسیاری از بیماریها مانند پارکینسون ،یبوست،چاقی ،بیماریهای عصبی و آرتروز،دوری از استرس نقش بسزایی ایفا میکند .

مطالعه بیشتر
خواص روغن کنجد

روش صحیح نگهداری روغن کنجد

روغن کنجد پرخاصیت زمانی در سلامتی ما نقش مهمی ایفا می کند که سالم و اصل باشد. در واقع این روغن زمانی خواصش را به ما هدیه می دهد که روغن اصل باشد. روغن کنجد برای سالم ماندن نیازمند شرایط نگهداری ست که اگر رعایت نشود خواص خود را از دست می دهد. از این رو باید شرایط نگهداری روغن کنجد را بدانیم و رعایت کنیم.

  • روغن کنجد باید دور از نور و رطوبت قرار گیرد و در معرض هوا قرار نگیرد چون وقتی اکسیژن وارد روغن کنجد شود مسمو میشود .و در هنگام استفاده طولانی باید در یخچال نگهداری شود .روغن کنجد را باید در ظرف تیره نگهداری کنید تا نور به آن نرسد.و در فروشگاه ها نباید در پشت شیشه که نور میبیند قرار بگیرد باید در قفسه هایی که دور از شیشه هستند قرار بگیرد.باید در مکانهایی نگه داری شود که خنک باشد.باید از حرارت اجاق گاز دور باشد.هنگامی که قاشق را در ظرف روغن کنجد میگذارید اگر مرطوب شد نباید دوباره داخل ظرف بگذارید چون روغن کنجد خراب میشود.
  • بهتر است روغن کنجد در ظروف پلاستیکی نگهداری نشود چون بوی نامطبوعی دارد باعث انتقال مونومرها به داخل روغن میشود و روغن کنجد بوی بدی میدهد.روغن کنجد را باید در ظرف درب بسته نگهداری کرد و درب آن را پس از هر بار استفاده درب آن رامحکم ببندیدزیرا زمانی که اکسیژن وارد روغن کنجد شود، اکسیداسیون  میشود ،رادیکال های آزاد تولید میکند که سرطان زا هستند. مواد مفید و سودمند خود را ازدست میدهد زیرا میزان حل شدن اکسیژن در روغن کنجد هشت برابرحل شدن اکسیژن در آب است.رطوبت روغن کنجدکم است به همین دلیل میکروب ها کمتر میتواند جولان دهند اما زمانی که درب آن محکم نباشد ورطوبت وارد روغن شود میکروب ها زیاد میشوند و زودتر فاسد میشود.

روش صحیح نگهداری روغن کنجد

  • روغن کنجد را تا زمانی که استفاده نکردید میتوانید داخل کابینت نگهداری کنید اما زمانی که درب آن را باز کردید برای استفاده طولانی مدت بهتر است در یخچال نگهداری کنید. هنگامی که روغن کنجد در شرایط نامساعد نگداری شود مسموم میشود و برای بدن مضر خواهد شد.روغن کنجدی که استفاده کردید را نباید به ظرف خود برگردانید و بخواهید دوباره استفاده کنید.به گفته کارشناسان صنایع غذایی اگر روغن کنجد به طرز صحیح نگهداری شود به مدت هفت سال میتوانید استفاده کنید.حتی در مکانهایی که به صورت سنتی روغن کنجد تولید میکنند امکان اینکه روغن کنجد تولید شده در یک روز در مخزن بماند و در روز بعد که دوباره روغن کنجد تولید میشود به آن قبلی ها اضافه شود در ظرف روغن کنجد تعریق ایجاد شده و رسوب های ابری شکل و لجنی  در روغن ایجاد میشود و این هم برای بدن ضرر دارد.بعضی افراد عقیده دارند روغن کنجد را منجمد کنند تا زمان طولانی تری بتوانند استفاده کنند اما این روش ایده خوبی نیست زیرا منجمد کردن باعث میشود موقع استفاده از آن باید روغن را حرارت داده تا ذوب شود .
  • روغن کنجد در معرض حرارت بالا قرار نگیرد .زیرا روغن سوخته می شود و روغن سوخته عوارض جدی را به همراه خواهد داشت.اگر ظرف روغن کنجدی که خریداری کرده اید بزرگ است برای دوری از فاسد شدن آن و نگهداری برای زمان بیشتر ،بهتر است مقداری از روغن را در ظرف دیگری ریخته و درب ظرف بزرگتر را محکم بسته و در یخچال نگهداری کنید.در زمانی که روغن کنجد را به مقدار خیلی زیادی خریداری وجا به جا میکنند ماده ای به نام اسیدسیتریک به آن اضافه میکنند و این ماده اثر آنتی اکسیدانی دارد وباعث میشود فلز بر روی روغن کنجد اثر نامطلوب نگذارد.و در تانکر های بزرگ باید سیستمی تعبیه شود تا بخار آب ناشی از تعریق را به خارج از تانکر هدایت کند تا آب وارد روغن نشود و از فساد آن جلوگیری شود.
مطالعه بیشتر
روش های تشخیص روغن کنجد اصل
  • زمانی که روغن کنجد در بشکه های بزرگ نگهداری میشود اگر در محیط بسته نگهداری شود که آسیبی نمیبیند اما زمانی که در محیط باز نگهداری میشوند باید سکوهای بتنی درست کنند تا آبهای سطحی به داخل بشکه نفوذ نکنند.زیرا رطوبت شرایط را برای رشد قارچ ها و باکتری ها فراهم میکند.و به دلیل اینکه یکی از شرایط نگهداری روغن جای خنک است بیرون تانکر وبشکه حاوی روغن را رنگ سفید یا نقره ای میکنند واین رنگها تا چند درجه باعث خنکی روغن کنجد میشود.

سخن پایانی

روغن کنجد فواید زیادی دارد اما نگهداری از آن خیلی مهم است روغن کنجد باید دور از نور و رطوبت و حرارت قرار بگیرد تا سالم بماند و به بدن آسیب نرساند. اما باید حواسمان باشد که روغن کنجد اصل را از فروشگاه های معتبری چون عطاری آنلاین ویترین فود تهیه کنیم.

مطالعه بیشتر
عطاری آنلاین ویترین فود