دانه روغنی سیاهدانه، دانه‌ای با مزه تلخ و طبعی گرم از بخش جنوب غربی آسیا است. از این دانه بسیار مقوی و مفید در بخش‌های مختلف دارویی و درمانی استفاده می‌کنند. سیاه تخمه، کمون آسود، شونیز، کمون هندی و سرنیچ از دیگر نام‌های این دانه پرخاصیت هستند. سیاهدانه با اندازه کوچک خود سرشار از مواد مفید و مقوی برای بدن بوده و از ترکیباتی چون کلسیم، فسفر، زینک، کربوهیدرات، آهن، فسفات، فسفر و ویتامین‌های B1_B2_B3_B9_E و C ساخته شده است. یکی از مهم‌ترین مواد تشکیل دهنده این دانه کاروتن است که باعث شده تا سیاهدانه خواص ضدسرطانی بسیار بالایی داشته باشد به طوری که در ساخت بسیاری از داروهای ضدسرطان از سیاهدانه استفاده می‌شود. برای خرید دانه‌های روغنی می‌توانید از طریق عطاری آنلاین ویترین‌فود اقدام کنید.

مطالعه بیشتر
خواص سیاهدانه با عسل

ویژگی‌ها و مزایا استفاده از دانه روغنی سیاهدانه 

  1. تقویت‌کننده پوست صورت: استفاده از سیاهدانه یک روش موثر و مثبت برای از بین بردن آکنه صورت است. با مصرف سیاهدانه پوست به صورت عمیق پاکسازی شده و با لایه‌برداری پوستی شفاف و روشن خواهید داشت.
  2. سیاهدانه علاوه بر پوست صورت باعث تقویت و افزایش استحکام موی سر نیز می‌شود. روغن این دانه موهای نازک، ضعیف، شکننده و بی‌حالت را تقویت می‌کند و از طرفی با ماساژ روغن آن به روی کف سر رویش موها دوچندان خواهد شد.
  3. استفاده موضعی از روغن سیاه‌دانه دردهای ناشی از روماتیسم و دردهای مفصلی را از بین خواهد برد.
  4. این دانه مقوی دل درد و اسهال را برطرف می‌کند.
  5. افرادی که مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند با استفاده از این دانه میزان قند خون‌شان به شدت کاهش پیدا می‌کند به طوری که نیاز کمتری به انسولین خواهند داشت.
  6. با استفاده روزمره از سیاهدانه فشار خون بدن کنترل شده و از افزایش آن جلوگیری می‌شود.
  7. مصرف سیاهدانه به همراه آب فراوان در بهبود بیماری‌هایی چون آسم، تنگی نفس و مشکلات ریوی بسیار موثر هستند.
  8. سیاه‌دانه به دلیل داشتن مقدار بسیار بالایی کاروتن در ترکیبات خود می‌تواند در برابر سرطان‌هایی چون سرطان سینه، سرطان روده و دستگاه گوارشی موثر باشد.

مطالعه بیشتر
خواص خاکشیر برای کبد + درمان کبد چرب با خاکشیر

  1. این دانه مقوی باعث از بین رفتن سردردهای میگرنی می‌شود.
  2. از دیگر خواص دارویی و درمانی دانه روغنی سیاهدانه می‌توان به افزایش میل جنسی و افزایش باروری اشاره کرد.
  3. سیاهدانه باعث بهبود بیماری‌های گوارشی که مربوط به روده کوچک، روده بزرگ و معده است، می‌شود.
  4. این دانه‌های روغنی برای کودکان یا حتی بزرگسالانی که دچار بی‌اختیاری ادرار هستند بسیار مفید بوده و با مصرف آن به صورت روزانه این مشکل برطرف خواهد شد.
  5. یکی از شگفت‌انگیزترین خواص درمانی سیاهدانه استفاده آن به همراه عسل است. در طب سنتی از قدیم‌الیام معجون معروف دوسین همراه یکی از بهترین ترکیبات برای از بین بردن عفونت داخل بدن، سرماخوردگی، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و جوان‌سازی پوست صورت بوده است. امروزه هم می‌توان شربت آماده دوسین را از داروخانه‌ها و یا یک عطاری آنلاین نظیر ویترین‌فود تهیه کرد و هم می‌توان به طور طبیعی و دست ساز آن را درست کرد که البته درصد تاثیرگذاری دوسین طبیعی به مراتب بسیار بیشتر از شربت آن خواهد بود.
  6. دانه روغنی سیاهدانه با تولید نوعی آنتی هیستامین می‌تواند با بروز آلرژی‌های فصلی مقابله کند.
  7. این دانه روغنی بسیار آرامبخش بوده و برای درمان تپش قلب، اضطراب و استرس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیاهدانه چگونه کبد چرب را درمان می‌کند؟ 

کبد کمک می‌کند تا مواد غذایی در دستگاه گوارش هضم شود و سموم در بدن باقی نمانند. بافت کبد همانند سایر بافت‌ها و اعضای بدن از مقدار مشخصی چربی تشکیل شده است اما اگر این میزان چربی در کبد بیش از ۵ درصد باشد به عبارتی فرد به بیماری کبد چرب مبتلا شده است، در بسیاری از موارد اگر این کبد چرب درمان نشود می‌تواند منجر به آسیب بافتی و زخم‌های کبدی شود.

دو نوع کبد چرب داریم: کبد چرب الکلی و کبد چرب غیرالکلی

بیشتر افرادی در معرض این بیماری قرار می‌گیرند عبارتنداز:

  1. افرادی که به دیابت نوع دو مبتلا هستند.
  2. افرادی که در مصرف مشروبات الکلی، غذاهای چرب، فست‌فود، غذاهای کنسروی و تنقلات چرب زیاده‌روی می‌کنند.
  3. افرادی که دارای فشار خون بالا، تری‌گلیسرید بالا و کلسترول بالا هستند.
  4. استفاده از رژیم‌های لاغری که در بازه زمانی کوتاهی، وزن بسیاری زیادی را کم می‌کنند.
  5. مصرف بیش از حد برخی از داروهای شیمی درمانی و داروهای مربوط به سرطان.
  6. افراد سالمند و میانسال بیشتر در معرض این بیماری هستند.

برای تشخیص اینکه آیا به بیماری کبد چرب مبتلا هستید یا خیر، تنها کافی است به چند نشانه توجه کنید از جمله نشانه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. درد در قسمت سمت راست و بالای شکم
  2. کاهش وزن
  3. بی اشتهایی و احساس خستگی زیاد
  4. تورم در ناحیه دست و پا
  5. زردی پوست و چشم
  6. گیجی

اگر فردی این علائم را داشته باشد بهتر است به پزشک مراجعه کند.

مطالعه بیشتر
خواص روغن سیاهدانه برای ابرو

آیا سیاهدانه بیماری کبد چرب را بهبود می‌دهد؟

سیاهدانه علاوه بر خواص دارویی و درمانی بسیارش که در ابتدای مقاله عنوان شد بهبود دهنده بیماری کبد چرب نیز است. کافی است سیاهدانه را با عسل و مقداری عصاره آلوئه‌ورا ترکیب کنید و هر روز صبح یک قاشق چایخوری به مدت یک هفته ناشتا میل کنید، بعد از آن شاهد از بین رفتن علائم بیماری کبد چرب خواهید بود. اگر دانه سیاهدانه در دسترس‌تان نبود می‌توانید روغن آن را با غنچه برگ بید بجوشانید و هر شب به مدت یک هفته قبل از خواب میل کنید.