این سوال برای افرادی که مبتلا به رماتیسم هستند پیش می آید که آیا به جای مصرف کورتن و مسکن های شیمیایی ، درمان رماتیسم در طب سنتی امکان پذیر است؟ با ما در این مقاله همراه باشید تا پاسخ این سوال را متوجه شوید .

رماتیسم چیست؟

بیماری رماتیسم یک بیماری در اندامهای حرکتی است ،این بیماری خود ایمنی است چون سیستم ایمنی به بافتهای خود حمله میکند از این رو استخوانها ،مفاصل و بافتهای همبند آن را درگیر میکند واگر کنترل نشود به اندامهای دیگر از جمله کلیه، چشم،ریه ،مغزوقلب آسیب میرساند . به گفته پزشکان رماتیسم ژنتیکی است و عوامل محیطی مثل آلودگی و دودسیگار دربه وجود آمدن آن اثر دارد. این بیماری شامل ۱۰۰ نوع  مختلف است .رماتیسم مفصلی در زنان و رماتیسم ستون فقرات در مردان شایع تر است. این سوال برای افرادی که درگیررماتیسم هستنددرصدد آنندکه طب سنتی موثراست یا نه؟

علائم رماتیسم چیست؟

التهاب ،داغی وتورم در مفاصل،خشکی و کم تحرکی در مفاصل به خصوص در هنگام صبح از جمله علایم این بیماری است.

انواع رماتیسم

  • رماتیسم مفصلی

به گفته پزشکان هنگامی که بدن در برابر عامل تحریک کننده (عفونت وآلودگی محیط )قرار بگیرد ، دستگاه ایمنی به خوبی پاسخ نمیدهد و بجای حفاظت از مفاصل ،مواد شیمیایی تولید کرده و به بافت مفاصل حمله میکند و در نتیجه رباطها بد شکل و منقبض میشوند.

  • رماتیسم قلبی (RHD)

رماتیسم قلبی یک بیماری ناشی از فقر است . در مناطقی که بهداشت زیادی وجود نداردو به خدمات پزشکی دسترسی محدود دارند شایع تراست. استرالیا بیشترین مورد ابتلا در جهان را دارد .زمانی که قلب درست کار کند باید دریچه های قلب به جابه جایی خون بین حفره ها کمک کنند اما عملکرد نامناسب آن که به دلیل تب های حاد رماتیسمی که بر اثر عفونت باکتریایی گلو ایجاد  میشوند و در قسمت دریچه ها زخم های ماندگار ایجاد کرده و باعث میشود قلب خون را درست پمپماژ نکند ،رماتیسم قلبی به وجود میاید.به گفته پزشکان احتمال دارد باکتری از طریق بریدگی های پوستی وارد شود .توصیه میشود ازبریدگی های پوستی کودکان به آسانی عبور نکنید.

  • رماتیسم ستون فقرات

یک بیماری اسکلتی است که ستون فقرات ،مفاصل و رباطها را درگیر میکند .بسیار دردناک است .خشکی در طول هفته ها و ماه ها ،درد پشت،سفتی و درد در ابتدای روز از علائم آن است.عوارض ان شامل:تاری دید،مشکلات کلیوی ،ریه وروده است.موارد ابتلا در مردان بیشتر از زنان است.آب درمانی و حرکات ورزشی مناسب در تسکین رماتیسم ستون فقرات موثر است.

درمان رماتیسم در طب سنتی

به گفته پزشکان طب سنتی رطوبت در بدن باید به اندازه کافی باشد . اعضایی از بدن مثل مغز ومفاصل سرد هستند برای همین رماتیسم مفصلی در مناطق سردسیر بیشتر است .کمبود رطوبت باعث خشکی و ازدیاد آن باعث ورم میشود  .

درمان رماتیسم با طب سنتی

  • استفاده از روغن کنجد و روغن سیاه دانه برای درمان رماتیسم موثر است .
مطالعه بیشتر
خواص روغن سیاهدانه برای ابرو
  • خوردن دانه ها مثل :گردو،بادام و.. ولی در حد اندازه زیرا کالری بالایی و به علت وجود مس زیاد در آنها مشکلات کبدی به وجود می آید .
  • خوردن ماهی بخاطر وجود امگا۳نیز مفید است.
  • ادویه ها به دلیل وجود آنتی اکسیدانها نقش فوق العاده ای در کاهش التهاب ناشی از رماتیسم دارند.
  • خوردن سبزی ها از جمله ترخون زیرا داای پتاسیم وکلسیم است .اشتها را افزایش میدهدوبه تولید بیشتر صفرا در کبد کمک میکند بنابراین دفع سموم بدن را افزایش میدهد.
مطالعه بیشتر
درباره خواص روغن کنجد برای پوست چه می دانید؟

 چه دمنوشهایی باعث تسکین رماتیسم میشوند ؟

درمان رماتیسم در طب سنتی از طریق خوردن روغن هایی گیاهی و دمنوش ها امکان پذیر است با ما همراه باشید تا شما را با تعدادی از این دمنوش ها آشنا کنیم :

  • دمنوش پونه  و آویشن :در تسکین روماتیسم مفید است. به اینگونه که مقدار کمی از اویشن وپونه را همراه با کمی عسل دم کرده و میل نمایید.
  • دمنوش دارچین و زنجبیل ؛ این دمنوش بهتر ست با عسل میل شود .سوءهاضمه را ازبین میبرد ودرد رماتیسم را تسکین میدهد.ضعف را برطرف میکند .برای خانم های باردار توصیه نمیشود.

به گفته متخصصان طب سنتی استفاده از گیاهان دارویی در تسکین رماتیسم موثر است .مانند کپسول  پیاسکلیدین که از عصاره آووکادو وسویا درست شده است  از طرفی تعدادی اعصاره آبی گیاه پنجه شیطان هم محافظ غضروف است وهم تسکین دهنده رماتیسم است.درد، همچنین التهاب و سفتی مفاصل را کاهش می دهد.

درمان رماتیسم در طب سنتی

درواقع رماتیسم یک بیماری خود ایمنی است که در اندامهای حرکتی به وجود می آید وزندگی فرد مبتلا رادچار اختلال میکند .بهتراست بهداشت فردی رعایت شود تا باکتری از طرق بریدگی پوستی وارد بدن نشود .از طرفی مصرف داروهای مسکن را قطع و درمان رماتیسم با طب سنتی را پیگیری کنند. گفتنی است به دلیل اینکه طبع این بیماری سرد است  افراد مبتلا به آن از غذاها ودمنشهای گرم که باعث تسکین آن میشود استفاده کنند. این دمنوش ها را نیز می توان از عطاری های آنلاین مانند عطاری ویترین فود تهیه کنند.

مطالعه بیشتر
عطاری آنلاین ویترین فود