ترک پا از جمله معضلاتی است که در بین زنان خانه دار بسیار دیده می شود این ترک ها بیشتر در پاشنه پا و نوک انگشتان شایع است . این معضل به راحتی درمان می شود فقط باید راهکارهای درمان آن را بدانیم. با ما همراه باشید تا به شما راهکارهای درمان ترک پاشنه پا در طب سنتی را معرفی کنیم.

 درمان ترک پاشنه در طب سنتی

بیماری پوستی به نام ترک پا

ترک پا یک نوع بیماری پوستی است که عوامل متعددی باعث بوجود امدن آن میشوند. در این بیماری، پوست خشک میشود ،پوسته پوسته میشود، انعطاف پذیری خود را از دست میدهد و در نهایت در پوست شکاف ایجاد میشود.در بیشتر مواقع مشکلی به وجود نمی اید اما گاهی با درد و خونریزی همراه است ودچار خارش میشود  و التهاب پیدا میکند.طبق تحقیقات انجام شده ترک پا در زنان شایع تر از مردان است.

علل ایجاد ترک پاشنه پا

ترک پا علت های متفاوتی دارد از جمله مهم ترین دلایل آن ؛

۱-خشکی پوست

۲-کمبود ویتامین هاو املاح معدنی

۳-ایستادن های طولانی مدت روی سطوح زبر و خشن

۴-بیماری دیابت و تیروئید

۵-بیماری پای ورزشکار

۶-تغییرات هورمونی مانند: دوران یائسگی باعث ضخیم شدن پوست میشود

۷-استفاده بیش از حد  از اب داغ در حمام:زیرا اب داغ چربی های پا را از بین میبرد.

۸-به مدت طولانی پابرهنه راه رفتن

۹-اضافه وزن :زمانی که وزن زیاد باشد پا باید تمام وزن را تحمل کند بنابراین چربی کف پا پهن شده و ازبین میرود،انعطاف پذیری پوست کاهش می یابد وترک ایجاد میشود.

۱۰- بارداری :چون وزن افزایش پیدا میکند، وضعیت بدن تغییر میکند.

درمان ترک پاشنه پا

ترک پا از جمله بیماری هایی است که با روش های خانگی به راحتی درمان می شود. درمان ترک پا در طب سنتی یک درمان مطمئن است که توسط متخصصان پوست توصیه می شود.

به طور کلی  قبل از استفاده از روش های خانگی ابتدا پای خود را با اب گرم و صابون بشویید ،سپس حتما سنگ پا بکشید زیرا سنگ پا شکاف های پا را تمیز میکند و سلولهای مرده را از بین میبرد .در نهایت ترکیب های زیر را استفاده کنید و دقت داشته باشید که فرایند درمان معمولا زمان بر است ولی درصورت مداومت بر درمان نتیجه خواهید دید.هنگامی که پا را با اب گرم و سپس با اب سرد بشویید گردش خون پای شما سریع تر میشود.

  • استفاده از عسل برای درمان ترک پاشنه پا در طب سنتی :‌

برای درمان ترک پاشنه پا در طب سنتی میتوانید عسل را به تنهایی استفاده کنید و چون عسل خاصیت ضد عفونی کننده  و مرطوب کنندگی دارد .برای نتیجه بهتر یک واحد عسل را با دو واحد شیر ترکیب کنید و در وان اب گرم بریزید ۱۰ الی ۱۵ دقیقه اجازه دهید پاها استراحت کنند و به مدت ۱۰ دقیقه ماساژدهید و در آخر با آب گرم بشویید

  • استفاده از لیمو برای درمان ترک پاشنه پا در طب سنتی

استفاده از اب گرم و لیمو برای درمان ترک پا مفید است چرا که لیمو خاصیت اسیدی دارد و سلولهای مرده را از بین میبرد .روش دیگر این است که ابلیمو را با مقداری وازلین مخلوط کرده  و پاها را تمیز کرده و سپس به پاشنه پا بمالید .میتوانید هر روز از این ترکیب استفاده کنید.

استفاده از آرد برنج برای درمان ترک پاشنه پا در طبب سنتی

دو قاشق غذا خوری آرد برنج را با و مقداری سرکه سیب و دو قاشق چای خوری عسل ترکیب کنید پس از هم زدن ترکیب حالت خمیری شده ،را به پاشنه پا یمالید و پس از آن پاها را در وان اب گرم به مدت ۱۵ دقیقه نگه دارید ،از  این خمیر  در یک هفته چندین بار استفاده کنید.

استفاده از روغن زیتون برای درمان ترک پاشنه پا

اگر وضعیت ترک های پا حاد است میتوانید از روغن زیتون نیز برای درمان آن استفاده کنید به صورتی که شب قبل از خواب روغن را به پاها مالیده و سپس پاپوش به پا کنید

مطالعه بیشتر
آشنایی با خواص روغن زیتون در طب سنتی

استفاده از روغن های گیاهی برای درمات ترک پاشنه پا

درمان ترک پاشنه پا در طب سنتی امکان پذیر است .استفاده از روغن های گیاهی مانند روغن کرچک ، بادام، روغن نارگیل و روغن خردل قبل از خواب به پاها مالیده ،جوراب بپوشید و تا صبح صبر کنید . این روغن ها را می توان از عطاری آنلاین ویترین فود تهیه کنید.

مطالعه بیشتر
عطاری آنلاین ویترین فود

استفاده از روغن کوهان شتر و دنبه برای درمان ترک پاشنه پا

متخصصان طب سنتی استفاده از روغن کوهان شتر و روغن دنبه  را توصیه کرده اند. در صورت استفاده از روغن جوراب نخی  یا کتانی بپوشید تا ترکیب حاوی روغن در پا نفوذ کند، از این طریق رطوبت پا در اثر تبخیر شدن  از بین نمیرود و پوست پا به راحتی نفس میکشد و همچنین ازاسترس کثیف شدن زیر انداز خود  نیز در امانید.

استفاده از گلاب و گلسیرین برای درمان ترک پاشنه پا

گلاب و گلسیرین را با هم مخلوط کنید و قبل از خواب استفاده کنید. گلاب خاصیت ضد عفونی کننده دارد و گلسیرین خاصیت نرم کنندگی دارد.

درمان ترک پاشنه پا در تب سنتی

بهترین درمان خانگی برای درمان ترک پاشنه پا

مقداری نمک دریایی و یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را با یک لیمو ترکیب کنید و به پاشنه پا بمالید.۱۰ دقیقه بماند و با اب گرم بشویید.بهتر است در هفته دو بار از این ترکیب استفاده کنید.درد ناشی از ترک پا را نیز کاهش میدهد.مراقب باشید حتما از نمک دریایی تصفیه شده استفاده کنید زیرا نمک دریایی تقلبی دارای سرب و ارسنیک می باشد.همچنین نمک دریایی در رشد مو،درمان اکنه،درمان شوره سر و… موثراست.لایه برداری قوی برای پوست است و در زیبایی پوست شما موثر است.

استفاده از موز برای درمان ترک پاشنه پا

موزرسیده  را به صورت خمیر درآورده و بر روی پاشنه پا قرار دهید پس از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بشویید .میتوانید موز را با نصف آووکادو ترکیب کنید واستفاده کنید.

استفاده از سرکه سیب برای درمان ترک پاشنه پا

یک فنجان سرکه سیب را در تشتی پر شده از آب گرم بریزید و پاها را به مدت ۱۵ دقیقه در آن قرار دهید ، به آرامی ماساژ دهید تا پوست های مرده از بین بروند.بهتر است این کار را یک  روز در میان انجام دهید.

مطالعه بیشتر
تاثیر شگفت انگیز سرکه سیب برای لاغری

برای بهبود ترک پا بهتر است در تغذیه خود از مواد غذایی استفاده کنید که

  • دارای کلسیم باشند مانند:کلم بروکلی و لبنیات .
  • استفاده از اسیدهای چرب امگا ۳ مانند روغن کتان  و روغن ماهی.
  • استفاده از مواد ویتامین دار و همچنین دارای آهن مثل :مرغ و گوشت و ماهی
  • .هر روز ۱۲ الی ۱۵ لیوان اب بنوشیدتا رطوبت بدن از بین نرود.
  • ویتامین Eمورد نیاز بدن خود را با خوردن اسفناج،بادام ،آووکادوو جوانه گندم  میتوانید تامین کنید.

کدام کفش برای افرادی که ترک پاشنه پا دارند خوب است؟

افرادی که ترک پاشنه پا دارند بهتر است از کفش های پشت بسته استفاده کنند چرا که حالت تکیه گاه داشته باشد. کفش این افراد  نه پاشنه دار و نه تخت باشد .از صندل زیاد استفاده نکنند.

گفتنی است افرادی که به بیماری ترک پاشنه پا مبتلا هستند نباید پاهای خود را زیاد در آب قرار دهند زیرا چربی لایه بالایی پوست که نقش محافظ را دارد از بین میرود.  از طرفی پاهای خود را در معرض گرد و خاک قرار نباید قرار دهند چرا که ترک پا را بیشتر میکند. درواقع ترک پا معظلی است که در اثر خشکی پوست ایجاد میشود. زنان بیشتر از مردان با آن درگیر هستند .برای رهایی از این معضل باید مانع خشکی پوست خود شوید. تغذیه خود را مناسب کنید به صورتی که دارای ویتامین های مورد نیاز باشد ،کفش مناسب انتخاب کنیدو از روشهای طب سنتی ذکر شده بهره ببرید.