با گرده گل آشنا شوید

سالهاست که گیاهان‌شناسان گرده گل را به عنوان یک ماد‌ه‌ی غذایی فوق العاده مغذی معرفی میکنند. آنها حتی ادعا کرده‌اند که خواص گرده گل جنبه درمانی دارند و برای درمان برخی از امراض کارساز هستند. گرده‌های گل در واقع همان عامل تلقیح گیاهان هستند که توسط زنبور و سایر حشرات پراکنده می‌شوند. امروزه شما می‌توانید این گرده‌ها را هم از عطاری‌ها تهیه کنید و هم کارخانجاتی هستند که آنها را به صورت بسته‌بندی و بهداشتی به فروش می‌رسانند.

در ادامه این مطلب در مورد گرده گل و خواص شگفت انگیز آن بیشتر یاد خواهیم گرفت.

گرده گل در کنار عسل - خواص گرده گل

گرده گل چیست

گرده گل در واقع سلول‌های نر گیاهان هستند که توسط حشراتی مانند زنبور عسل از گیاه نر به گیاه ماده منتقل شده و در نتیجه موجب تولید مثل آنها می‌شوند. خواص گرده گل مدیون وجود ویتامین‌ها، مواد معدنی، کربوهیدرات‌ها، لیپیدها و پروتئین‌های موجود در آن است. در بسیاری از مواقع این گرده‌ها ممکن است به بزاق زنبورها نیز آغشته شوند.

وقتی یک زنبور روی گلی می‌نشینید تا شهد آن را بنوشد، گرده‌های گل به دست و پا و بدن او می‌چسبند. زنبور با حرکت دست‌ها و پاهایش این گرده‌ها را از بدنش جمع‌ می‌کند و به صورت توده‌ای کرک مانند درمی‌آورد. سپس آنها را بین پاهایش می‌گیرد و با خود به کندو می‌برد تا توسط سایر زنبورها و لاروها خورده ‌شود.

مطالعه بیشتر
انواع ماسک روغن زیتون برای مراقبت از پوست

جمع‌آوری گرده گل

خواص گرده گل برای انسان به مقداری زیاد است که خرید و فروش این فراورده را به یک تجارت پردرآمد تبدیل کرده است. از این رو کندوداران علاوه بر عسل این گرده‌ها را نیز جمع می‌کنند. برای این کار در جلوی کندوها، تله‌ی گرده قرار می‌دهند. در نتیجه وقتی زنبور می‌خواهد وارد کندو شود گرده‌ای که بین پاهایش گرفته به این تله‌ها گیر می‌کند و وارد کندو نمی‌شود.

ترکیبات گرده گل

گرده گل به شکل طبیعی به صورت گلوله‌های کوچک و ترد در می‌آید. یک قاشق غذاخوری از این دانه‌های گرده‌ی گل حاوی:

۱۶ کالری

۰٫۲۴ گرم چربی

۱٫۲ گرم پروتئین

۲٫۱۸ گرم کربوهیدرات

۲۵۰ نوع ماده مغذی ، از جمله ویتامین‌ها و فلاونوئیدها است.

از مواد معدنی موجود در گرده گل می‌توان به پتاسیم، منیزیم، کلسیم، فسفات و آهن اشاره کرد. برخی از ویتامین‌های گرده گل هم شامل ویتامین‌های E، C ،A و B می‌باشد که هر کدام خواص سلامتی بخش خاص خود را دارند. کارتنوئیدها گروهی دیگر از مواد ویتامین‌ها هستند که هم رنگ قرمز و زرد گرده گل را سبب می‌شوند و هم در کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی موثراند.

نتیجه‌ی همه‌ی این مواد معدنی و ویتامین‌ها باعث شده است که خواص گرده گل بی نظیر باشد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

خواص گرده گل

گرده گل به قدری مفید تلقی شده که شورای بهداشت فدرال آلمان آن را به عنوان یک داروی واقعی به رسمیت می‌شناسد. برخی از شناخته‌ شده‌ترین خواص گرده گل به شرح زیراند:

  • گرد گل خواص مشابه با داروهای ضدالتهابی دارد و باعث رفع التهاب می‌شود.
  • به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند. سطح آنتی اکسیدانی گرده گل مشابه با غذاهای تخمیری است و با خنثی کردن اکسیدان‌هایی مانند آلودگی هوا و دود سیگار می تواند از آسیب دیدنِ بدن جلوگیری کنند.
  • سلامت کبد را تقویت می‌کند ( به ویژه در افرادی که در اثر اعتیاد به مواد یا الکل، به بافت کلیه‌ای خود آسیب شدیدی زده‌اند.)
  • با افزایش سطح فسفات و کلسیم در استخوان‌ها به درمان پوکی استخوان کمک می‌کند.
  • گرده گل دارای خواص ضد میکروبی، ضد ویروسی و ضد قارچی است و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.
  • گرده گل به دلیل خواص تغذیه‌ای زیادی که دارد می‌تواند به عنوان مکمل غذایی عمل می‌کند.

گرده گل در ظرف - خواص گرده گل

  • گرده گل عملکرد معده و روده را تقویت می‌کند و باعث بهبود روند گوارش و افزایش هضم غذا می‌شود.
  • علائم یائسگی را تسکین می‌دهد.
  • گرده گل به افزایش جریان خون در سیستم عصبی کمک کرده و باعث کاهش استرس می‌شود.
  • به دلیل افزایش خون رسانی، مرطوب نگه داشتن پوست و از بین بردن میکروب‌ها، گرده گل می‌تواند بهبودی زخم را بهبود ببخشد.
  • منجر به درمان آکنه‌ می‌شود
  • به کنترل کلسترول خون و بهبود عملکرد قلب و عروق کمک می‌کند
  • علائم آلرژی را به خوبی کنترل می‌کند

شما می‌توانید گرده گل را به غذاهایی مانند ماست، بلغور جو دوسر، یا اسموتی اضافه کرده و مصرف کنید. همچنین می‌توان آن را به صورت پودر مکمل یا کپسول نیز خریداری کرد.

عوارض جانبی مصرف گرده گل

درست مانند هر ماده‌ی دیگری خواص گرده گل هم نباید گول زننده باشد و اگر بخواهید آن را بیش از حد مصرف کنید می‌تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد. واکنش‌های آلرژیک جدی به گرده گل عبارتند از: آنافیلاکسی بالقوه‌ی تهدید کننده‌ی زندگی و علائمی مانند خارش، تورم، تنگی نفس، سبکی سر و واکنش‌های شدید کل بدن.

بعلاوه گرده گل با برخی از داروها هم تداخل دارد. به عنوان مثال اگر با برخی از داروهای رقیق کننده‌ی خون مانند وارفارین مصرف شود، ممکن است باعث افزایش خونریزی شود. بنابراین در صورت استفاده از هرگونه دارو، داروهای بدون نسخه یا گیاهان دارویی، قبل از مصرف گرده گل با پزشک خود مشورت کنید.

مطالعه بیشتر
خواص روغن نارگیل برای چروک صورت

آماده سازی و مصرف

گرده گل به صورت گرانول به فروش می‌رسد. طبق نظر انستیتوی ملی بهداشت، اطلاعات علمی کافی برای تعیین دامنه‌ی مناسب دوز برای گرده‌ی گل وجود ندارد. برخی از کارشناسان می‌گویند بهتر است از یک چهارم قاشق چایخوری شروع کرده و در صورت عدم بروز علائم؛ به تدریج آن را تا ۲ قاشق غذاخوری در روز افزایش دهید.

گرده گل از نمای نزدیک - خواص گرده گل

برای آشنایی بیشتر با روش مصرف گرده گل به سایت زیر مراجعه کنید. گرده گل را باید در یک مکان تاریک و خنک مانند انبار، یخچال یا فریزر نگهداری کرد و از نور مستقیم خورشید در امان نگه داشت.

سخن پایانی

به نظر می رسد برای بیشتر افراد، گرده گل یک مکمل غذایی بی‌خطر است. ادعاهای زیادی در مورد خواص گرده گل برای سلامتی وجود دارد، اما بیشتر این اطلاعات از انجام آزمایشات روی حیوانات بدست آمده و تست‌های انسانی هنوز انجام نشده‌اند. برای اطمینان از خواص گرده گل حتماً آن را از منبع معتبری خریداری کنید. اگر سابقه آلرژی دارید قبل از مصرف گرده گل در مورد امکان وقوع عوارض جانبی با پزشک خود مشورت کنید.