امروزه استفاده از انواع عرق قند خون ، بسیار رایج شده است. یکی از ضروری ترین عوامل در سلامت بدن، سطح قند خون می باشد. چنانچه میزان قند خون در بدن ناپایدار باش ، قدرت عملکرد طبیعی بدن، از فرد گرفته می شود. و همچنین، عدم توجه به این نکته میتواند باعث ایجاد عوارض خطرناکی شود.

اخیرا برخی از نژاد های گیاهان در طبیعت، کانون توجه بسیاری از دانشمندان قرار گرفته است. این گیاهان میتوانند سطح قند خون بدن را کنترل کنند، که همین امر باعث شده است تا این گیاهان، بسیار ارزشمند شناخته شوند و از عرق آن ها به عنوان عرق قند خون استفاده می شود.

مطالعه بیشتر
عرق رازیانه و تاثیر شگفت انگیز آن در سلامتی و بهبود بیماری‌ها

عرق شنبلیله

از عرق شنبلیله ، به عنوان عرق قند خون نیز یاد می شود . آزمایش های انجام شده روی دانه گیاه شنبلیله، نشان می دهد که این گیاه، میتواند با کاهش میزان قند خون به روند بهبودی بیماری دیابت نوع ۱ و ۲ سرعت ببخشد.
طی یک مطالعه ی کامل، محققان هندی متوجه شدند که بیمارانی که به دیابت نوع ۲ مبتلا بودند و هر روز ، به مدت ۶ ماه ، ۱۰ گرم دانه شنبلیله دریافت می کردند، کاهش چشم گیری در میزان قند خون دارند.
برای اثبات این تحقیق، محققان، آزمایش دیگری را مورد مطالعه قرار دادند که طی این آزمایش، افرادی که بیماری دیابت نوع  ۱ داشتند، به مدت ۱۰ روز، ۱۰۰ گرم پودر دانه ی شنبلیله بدون چربی مصرف کردند که در نتیجه، این آزمایش موفقیت آمیز بود و با کاهش چشم گیر میزان قند خون بیماران همراه بود.

عرق بابا آدم

عرق بابا آدم نیز، نوعی عرق قند خون به شمار می رود چرا که این عرق، با کاهش و کنترل مقدار قند خون، کمک زیادی به طب سنتی کرده است.
برای کاهش قند خون ، باید هر روز صبح، به طور ناشتا و نیز عصر ناشتا، یک استکان از عرق بابا آدم میل نمود.

مطالعه بیشتر
سرکه بالزامیک خرما | رازهای سلامتی که باید بدانید

عرق برگ گردو

عرق برگ گردو، دیگر عرق قند خون است که امروزه و با پیشرفت علم در زمینه ی طب سنتی، به عنوان کاهش دهنده ی میزان قند خون به کار می رود . طریقه ی مصرف این عرق نیز، صبح و عصر، به صورت یک استکان محلول عرق و آب است.

عرق بولاغ اوتی

عرق بولاغ اوتی، سومین عرق قند خون است که دارای خواص درمانی زیادی است که مهم ترین آن، کاهش چشم گیر قند خون  است.

عرق گزنه

عرق گزنه نیز، مانند دیگر عرق هایی که معرفی کردیم، به کاهش مقدار قند خون کمک می کند . این عرق علاوه بر اینکه نوی عرق قند خون محسوب می شود، مزایای دیگری از جمله : تنظیم جریان خون، تنظیم پروستات و … دارد.

عرق کاسنی

مزایای عرق کاسنی

  • تقویت معده
  • ضد قند خون
  • ضد تب
  • تقویت اعصاب
  • ورم مفاصل

برای مصرف این عرق، باید آن را با آب نارنج یا آب پرتقال مخلوط نمود.

عرق گشنیز

این عرق دارای خواص بسیاری است . یکی از این خواص، ضد قند خون بودن آن می باشد . پس عرق گشنیز هم در رده ی عرق قند خون است. از دیگر خواص این عرق می‍توان به خواب آور، اشتها آور، ضد تشنج و … اشاره کرد.

جنسینگ

جنسینگ جزو پر فروش ترین و معروف ترین داروی گیاهی در جهان است. از این داروی گیاهی در طب سنتی استفاده های بسیاری شده است. از جمله، کمک به از بین بردن استرس، افزایش تعادل و تقویت انرژی و ….
جدیدا از این دارو به عنوان کنترل کننده ی قند خون نیز یاد می شود. استفاده از این دارو مزایای خاص خودش را دارد که مهم ترین آن، کاهش میزان قند خون و بهبود مقاومت به انسولین در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ است.

ژیمناما

ژیمناما میتواند میزان جذب قند روده را کاهش دهد . هنوز عملکرد دقیقی از ژیمناما شناخته نشده است اما دانشمندان با مطالعات فراوان خود، متوجه تاثیر این گیاه روی میزان قند خون شده اند. ژیمناما، همچنین میتواند مقدار انسولین بدن و رشد سلول های پانکراس را افزایش دهد.
یک آزمایش روی بیماران مبتلا به دیابت از نوع ۱ انجام شد، که در آن، افراد بیمار، ۴۰۰ میلی گرم از عصاره ی محلول در آب ژیمناما را مصرف کردند. و در نتیجه، مقدار انسولین و نیز، سطح قند خون ناشتا در این افراد کاهش یافت.

دارچین

اکثر مردم از دارچین فقط به عنوان یک طعم دهنده در غذاهای خود استفاده می کنند . اما پژوهش ها نشان می دهد که دارچین، با بهبود بیماری دیابت رابطه ی مستقیم دارد. دارچین به راحتی می تواند به کاهش مقدار قند خون کمک شایانی بکند. در یک آزمایش، محققان چینی دریافتند که مکمل ۵۰۰ میلی گرم عصاره ی آب دارچین می تواند به مدت ۲ ماه، اسنولین، گلوکز و کلسترول ال دی ال را کاهش دهد. محققان بر این باورند که با قرار دادن دارچین در رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت از نوع ۲، می توانند به کاهش بیماری های قلبی عروقی و عوارض خطرناک ناشی از دیابت نوع ۲ کمک شایانی بکنند.

زردچوبه

زردچوبه یک نوع ادویه است که در آسیا، کاربرد زیادی در پخت و پز دارد. از دیگر گاربرد های این ادویه، کاربرد دارویی است که به تازگی مورد توجه دانشمندان و محققان قرار گرفته است. دانسمندان بر این باورند که ادویه زردچوبه، دارای یک قسمت فعال به نام کورکومین است که به کنترل قند خون کمک می کند. طی این ادعا، گروهی دیگر از دانشمندان در تایلند، آزمایشی را روی ۲۴۰ نفر انجام دادند که نتیجه این آزمایش، جلوگیری از پیشرفت بیماری دیابت بود . شواهد این گونه است که، کورکومین باعث می شود تا سلول های بتا (سلول های موجود در پانکراس که مسـًول تولید اسنولین هستند ) عملکرد بهتری داشته باشند و در نتیجه باعث تنظیم مقدار قند خون شوند.
کورکومین با کاهش موارد زیر، می تواند به کاهش میزان قند خون کمک کند.

  • کاهش مقدار قند (گلوکز) تولید شده توسط کبد
  • تحریک سلول های بدن برای دریافت بیشتر گلوکز
  • تحریک لوزالمعده برای ترشح انسولین بیشتر
  • اثر بخشی در عملکرد سلول های بتا در پانکراس
  • کاهش مقاومت به انسولین

چای سبز

طبق یک مطالعه، استفاده از چای سبز، می تواند تاثیر به سزایی در کاهش مقدار قند خون ناشتا، و نیز کاهش مقدار انسولین ناشتا داشته باشد.
در سال ۲۰۰۲ دانشمندان دریافتند که با اضافه کردن شیر به چای، می توان اثرات حساسیت به انسولین در چای را کاهش داد. مطالعات جدید نشان می دهد که چای سبز، محصولات طبیعی بسیاری از جمله آنتی اکسیدان کاتچین دارد که به کنترل افزایش قند خون بعد از مصرف غذا های حاوی کربوهیدرات کمک شایانی می کند.

شما می‌توانید برای تهیه‌ی با کیفیت‌ترین عرقی‌جات و محصولات گیاهی درمانی، روی لینک زیر کلیک کنید تا وارد سامانه‌ی عطاری آنلاین ویترین‌فود شوید