روغن زیتون یکی از اجزای اصلی رژیم غذایی بسیاری از خانوار ها ست که از دلایل آن می توان به خواص روغن زیتون اشاره کرد. روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان است. چربی اصلی موجود در آن اسیدهای چرب اشباع نشده یا غیر اشباع (MUFA) است که کارشناسان آن را یک چربی مفید و بسیار ضروری برای بدن در تمامی سنین می دانند.

آنتی اکسیدان های موجود در روغن زیتون به محافظت از بدن در برابر آسیب های سلولی کمک بسیار شایانی می کند که همچنین می تواند منجر به بهبودی طیف وسیعی از مشکلات و بیماری ها شود.

مطالعه بیشتر
خواص روغن زیتون برای پوست صورت

روغن زیتون بسیار بکر است و علاوه بر خاصیت های بی نظیری که برای سلامتی بدن انسان دارد، عطر و طعم  خاصی دارد که می تواند این ویزگی ان سلیقه ای باشد زیرا روغن زیتون به دلیل وجود تلخی زیتون ممکن است بویی تند و تلخ را بهمراه داشته باشد که برای بسیاری از افراد ایده آل نباشد اما امروزه به دلیل پر اهمیت بودن این ماده ی غذایی در مصارف روزانه ی افراد، تولید کنندگان این محصول سعی کرده اند با استفاده از روش ها و مکانیزم های خاص و ویژه ای ، عطر و طعم روغن های زیتون را به گونه ای بهبود ببخشند تا برای تمامی افراد با هر سبک و سلیقه ای ائده آل و مناسب باشد.

این روغن حاوی آنتی اکسیدان های بسیار بیشتری نسبت به انواع دیگر است ، زیرا کمترین پردازش را دارد.

حال در این مقاله قصد داریم بطور کامل به شرح ویژگی ها و خاصیت های روغن زیتون بپردازیم.

زیتون٬ روغن زیتون و برگ زیتون در قاشق - خواص روغن زیتون

آنچه باید درباره ی روغن زیتون بدانیم:

روغن زیتون از زیتون ، میوه درخت زیتون حاصل می شود. زیتون یک محصول سنتی در منطقه مدیترانه است از این رو این روغن دراین نواحی بسیار پرکاربرد و پر مصرف است.

به دلیل خواص بسیار بالای این روغن، مردم در تمامی مصارف های خود این روغن را جایگزین دیگر روغن های گیاهی کرده اند و از آن  در مواردی از جمله پخت و پز ، مواد آرایشی ، دارویی ، صابون و… استفاده می کنند.

اگر بخواهیم به ساختارروغن زیتون اشاره کنیم باید گفت، ۱ قاشق غذاخوری ، یا ۱۳٫۵ گرم روغن زیتون می تواند تامین کننده ی :

  • ۱۱۹ کالری
  • ۵گرم چربی که ۱٫۸۶ گرم آن اشباع است
  • ۹ میلی گرم ویتامین E
  • ۱۳میکروگرم ویتامین K

همچنین حاوی آثاری از کلسیم و پتاسیم و همچنین پلی فنول ها ، توکوفرول ها ، فیتواسترول ها ، اسکوالین و اسیدهای ترپنیک و سایر آنتی اکسیدان ها است.

فواید و خاصیت های روغن زیتون:

در بسیاری از مطالعات ، فواید روغن زیتون برای سلامتی بررسی شده است. روغن زیتون که در بین سایر روغن های گیاهی توانسته است از کیفیت و ارزش بسیاربالایی برخوردار شود، سرشار از آنتی اکسیدان است که به جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد کمک می کند.

جلوگیری از آسیب های سلولی:

رادیکال های آزاد موادی هستند که بدن در طی متابولیسم و سایر فرایندها تولید می کند. آنتی اکسیدان ها می توانند براحتی رادیکال های آزاد را خنثی کنند.

اگر رادیکال های آزاد زیادی تجمع پیدا کنند ، می توانند استرس اکسیداتیو ایجاد کنند. این می تواند منجر به آسیب سلول شود و ممکن است در ایجاد بیماری های خاص از جمله انواع خاصی از سرطان نقش بسزایی داشته باشد.

 روغن زیتون و سیستم قلبی عروقی:

روغن زیتون منبع اصلی چربی در بسیاری از رژیم های غذایی است . به نظر می رسد که افرادی که این روغن را جایگزین دیگر روغن های خوراکی کرده اند ، امید به زندگی بیشتری دارند ، از جمله احتمال مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی در مقایسه با افرادی که در رژیم های خود از روغن های دیگر استفاده می کنند ، کمتر است.

از این رو می توان گفت از خواص روغن زیتون برای تمامی افراد بخصوص افرادی که دارای بیماری های قلبی و عروقی هستند و باید در مصرف روغن های خوراکی بسیار با دقت عمل کنند، بسیار انتخاب مناسبی است.

مطالعه بیشتر
بهترین روغن برای پوست خشک

جلوگیری از انواع بیماری ها و التهاب ها:

پلی فنولهای موجود در روغن زیتون می توانند از بسیاری از بیماریهای قلبی عروقی و التهاب هایی از جمله تصلب شرایین ، سکته مغزی ، اختلال عملکرد مغز و سرطان محافظت کنند.

پلی فنول ها نوعی آنتی اکسیدان هستند که می تواند از بیماری هایی از جمله سندرم متابولیک جلوگیری کنند.

در واقع سندرم متابولیک نوعی بیماری است که با گروهی از عوامل خطری مانند استفاده از روغن های دارای پالم و غیرقابل اشباع افزایش می یابد که خطر بیماری را افزایش می دهد  و مضراتی  از جمله چاقی ، فشار خون بالا و سطح قند خون بالا را بهمراه دارد.

اما جایی برای نگرانی نیست  زیرا روغن زیتون و استفاده از آن در رژیم های غذایی روزانه می تواند ویژگی های سندرم متابولیک مانند التهاب ، قند خون ، تری گلیسیرید (چربی در خون) و بسیاری از مشکلات ئ بیماری های دیگر را بهبود بخشد.

کاهش خطر افسردگی:

طبق تحقیقاتی که در این زمینه انجام می گرفت بسیاری از کارشناسان دریافتند که خواص روغن زیتون می توانند خطر افسردگی را به میزان بسیار زیادی کاهش دهد.

زیرا مواد موجود در روغن زیتون می تواند به محافظت از سیستم عصبی کمک کند و برای درمان افسردگی و اضطراب مفید است.

همچنین طبق شواهد بدست آمده توسط محققان، افرادی که چربی های ترانس می خورند ، که یک چربی ناسالم است و در غذاهای سریع و غذاهای پخته شده و آماده مانند غذاهای فست فودی یافت می شود، در مقایسه با افرادی که چربی های اشباع نشده مانند روغن زیتون مصرف می کنند ، به میزان بالایی دچار افسردگی می شوند.

روغن زیتون در ظرف - خواص روغن زیتون

کاهش ابتلاء به سرطان:

همچنین از خواص روغن زیتون می توان به جلوگیری از ابتلاء به بسیاری از سرطان ها مانند سرطان های پستان، سرطان روده و معده نام برد که علت آن این است که آنتی اکسیدان های موجود در روغن زیتون می توانند از بدن در برابر التهاب ، آسیب اکسیداتیو و تغییرات ژنتیکی محافظت کنند. همچنین مولکولهای موجود در روغن زیتون می تواند به جلوگیری یا ترمیم آسیب کبدی کمک کنند.

مطالعه بیشتر
خواص روغن زیتون برای پوست صورت

ناگفته نماند که فنل های موجود در روغن زیتون ممکن است با تغییر میکروب های روده به تقویت ایمنی روده و سلامت روده کمک شایانی کند.

از این رو می توان روغن زیتون را منبع کاملی از ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن نام برد که نقش بسزایی در سلامتی افراد در تمامی سنین دارد.

روغن زیتون خالص را می‌توانید با اطمینان خاطر از عطاری آنلاین ویترین فود تهیه نمایید.