امروزه موضوع و بحث سلامتی نسبت به گذشته بسیار مورد خطر و آسیب قرار گرفته است که یکی از دلایل عمده ی آن تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی افراد است از این رو اثرات چربی در رژیم غذایی بر سلامتی، موضوعی  بحث برانگیز است. از گذشته تاکنون روغن های ارگانیک و گیاهی نقش بسیار ارزشمندی را در طب سنتی ایفا می کنند خواص روغن زیتون در طب سنتی بر کسی پوشیده نیست و از جایگاه بسیار ویژه ای برخوردار هستند درواقع علاوه بر استفاده از آنها در مسئله ی تهیه و سرو غذا و سالاد، از آن بعنوان دارو نیز استفاده می شود. با این حال ، متخصصان اتفاق نظر دارند که روغن زیتون ارگانیک و طبیعی برای افراد در تمامی سنین  مفید است و می تواند از بسیاری از بیماری ها و مشکلاتی که ممکن است سلامت افراد را بخطر بیاندازد، جلوگیری کند. همانطور که می دانید روغن زیتون طبیعی و باکیفیت یکی از اصلی ترین موارد و اجزای موجود در طب سنتی است که دلیل آن  خواص بینظیر آنهاست از این رو در این مقاله قصد داریم خواص روغن زیتون در طب سنتی را بطور کامل بررسی و مورد مطالعه قرار دهیم. خواص روغن زیتون در طب سنتی

خواص روغن زیتون در طب سنتی ؛

در اینجا چندین فواید روغن زیتون، برای سلامتی  را به آن اشاره خواهیم کرد که توسط تحقیقات علمی بدست آمده است.
  • روغن زیتون سرشار از چربی های اشباع نشده سالم است ؛
روغن زیتون روغن طبیعی است که از زیتون ، میوه درخت زیتون استخراج می شود از این رو حدود ۱۴٪ روغن چربی آن اشباع است در حالیکه ۱۱٪ چربی آن اشباع نشده  است. مانند اسیدهای چرب امگا ۶ و امگا ۳ است  که این نکته یکی از مهم ترین و محبوب ترین خواص روغن زیتون است که توجه همگان را بخصوص افرادی که دارای بیماری های زمینه ای یا دارای چربی خون است، به خود جلب کرده است. از این رو می توان گفت  اسید چرب غالب در روغن زیتون یک چربی اشباع نشده تک به نام اسید اولئیک است که ۷۳٪ از کل روغن را تشکیل می دهد. مطالعات نشان می دهد که اسید اولئیک التهاب را کاهش می دهد و حتی ممکن است اثرات مفیدی بر روی ژن های مرتبط با سرطان داشته و به نوعی به جلوگیری از سرطان کمک شایانی می کند و این نکته اصلی ترین خواص روغن زیتون در طب سنتی است .
مطالعه بیشتر
خواص روغن زیتون
  • مناسب برای انواع پخت و پزها:
چربی های اشباع نشده تک کاملاً در برابر گرمای زیاد مقاوم هستند و باعث می شوند روغن زیتون بکر یک انتخاب سالم برای پخت و پز باشد. در واقع روغن زیتون غنی از اسید اولئیک اشباع نشده است. این خاصیت بینظیر روغن زیتون باعث می شود بر خلاف بسیاری از روغن ها که با برخورد با حرارت آنزیم های مضری را از خود به مواد غذایی منتقل می کند، خواص و ویتامین های خود را حفظ و مانع از جذب چربی زیاد به غذای شما شود از این رو یک انتخاب سالم برای پخت و پز است.  
  • روغن زیتون حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است :
روغن زیتون بسیار بکر و می توان گفت از جمله روغن هایی است که نسبتاً مقوی است. جدا از اسیدهای چرب مفید ، حاوی مقادیر ناچیزی ویتامین E و K است. همچنین یکی دیگر از خواص روغن زیتون در طب سنتی که باعث شده است این روغن علاوه بر طعم خوبی که به غذاهای افراد می دهد، بعنوان یک دارو از آن استفاده شود، خواص انتی اکسیدان آن است. روغن زیتون  مملو از آنتی اکسیدان های قدرتمند است. این آنتی اکسیدان ها از نظر بیولوژیکی فعال هستند و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهند.  این محصول با التهاب مقابله می کنند و به محافظت از کلسترول خون در برابر اکسیداسیون کمک می کنند  و در پیشگیری از بیماری های قلبی بسیار موثر عمل می کند.
مطالعه بیشتر
خواص روغن زیتون برای پوست صورت
  • روغن زیتون دارای خواص ضد التهابی قوی است :
طبق نظر متخصصان التهاب مزمن عامل اصلی بیماری ها ، مانند سرطان ، بیماری های قلبی ، سندرم متابولیک ، دیابت نوع ۲ ، آلزایمر ، آرتروز و حتی چاقی است. روغن زیتون کاملا طبیعی می تواند التهاب را کاهش دهد ، که برای سلامتی نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.  

خواص روغن زیتون در طب نتی و تاثیر آن بر پوست و زیبایی

پوست هرشخص بسته به ویژگی های ژنتیکی به صورت های متفاوتی از سایر افراد است. هر کدام از انواع پوست ها  با توجه به نوع نیاز خود، احتیاج به مراقبت های خاص دارد. ما عموما از محصولات زیادی برای محافظت از پوست خود بهره می‌بریم که باتوجه به سازگاری پوست خود به صورت دائمی یا موقت استفاده میکنیم. ازجمله این موارد استفاده از روغن زیتون به صورت موضعی وبهرمندی از خواص آن برای پوست و مو است که این نکته از دیگر خواص روغن زیتون در طب سنتی است. همانطور که گفته شد روغن زیتون دارای ویتامین های A ویتامین E و ویتامین Dو ویتامین K  که دارای میزان زیادی آنتی اکسیدان است، تشکیل شده است. در ترکیبات روغن زیتون خواص منحصر به فردی برای پوست های خشک به چشم می خورد که با رادیکال های آزادی که دارد از سرطان پوست نیز جلوگیری می کند. به دلیل خاصیت آنتی با کتریایی روغن زیتون برای پوست، حالت نرم کنندگی در پوست به وجود می آید و بعنوان یکی از بهترین لوسیون های پوست مورد استفاده قرار می گیرد . استفاده صحیح  وبه جای آن به صورت موضعی جوش های صورت را از بین میبرد، که به دلیل این خواص  آن ، امروزه در بازار به صورت ترکیبی در شامپو  صابون و لوسیون بدن که با عصاره زیتون تولید می شوند، عرضه می شود.
مطالعه بیشتر
معجزه ای به نام روغن زیتون برای جوش صورت
لازم به ذکر است که سابقه استفاده و بهره مندی از خواص روغن زیتون برای پوست به دوران باستان میرسد که برای افزایش تقویت وشادابی وسلامتی پوست تاثیرات مشهود و وافری دارد،از جمله مواردی که میتوان  خواص روغن زیتون برای پوست را مد نظر قرار داد به شرح زیر است :
  • ترکیب روغن زیتون با شکر که باعث ایجاد خاصیت لایه برداری در پوست صورت می شود و مناسب برای پوست های خشک است.
  • درمان اگزما و پوست‌هایی که دارای خارش و التهاب هستند نیز از اثرات قابل ملاحظه آن است
  • مورد دیگری که  از خواص روغن زیتون برای پوست بوده و بسیار حائز اهمیت است، آنتی باکتریایی و خاصیت ضد پیری آن است.
  • خواص ترکیبی نادری به نام هیدروکستیر یوسون برای از بین بردن آکنه  کاربرد دارد که در خواص روغن زیتون در طب سنتی و زیبایی به چشم می خورد.
  • روغن زیتون برای ترک های پوستی، خشکی پوست بسیار مفید و خاصیت آبرسانی دارد.
  • روغن زیتون سرشار از ویتامین ها ومواد مغذی مورد نیاز پوست است که دربرابر سموم موجود در منافذ پوست خاصیت مقابله و تسکین دهنده وضد آلرژی و سوختگی دارد.
 

انتخابی بینظیر برای زندگی سالم:

اگر بدنبال رفع و جلوگیری از بسیاری از بیماری های قلبی، عروقی و گوارشی هستید و قصد دارید با تغذیه ای سالم ، زیبایی و سلامت خود را تضمین کنید روغن زیتون برای شما انتخابی هوشمندانه است. البته باید بدانید که روغن زیتون ارگانیک را باید از عطاری ها و فروشگاه های مطمئن مانند عطاری آنلاین ویترین فود تهیه کنید.
مطالعه بیشتر
عطاری آنلاین ویترین فود