اطلاع از روش های تشخیص روغن کنجد اصل در شرایط فعلی که به دلایل اقتصادی فروشندگان به فکر سلامت افراد نبوده و بیشتر به دنبال سود بیشتر خود هستند بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که روغن کنجد تقلبی نه تنها خاصیت ندارد بلکه به سلامت افراد آسیب های جدی می زند. در این مقاله با ما همراه باشید تا به شما روش های تشخیص روغن کنجد اصل را آموزش دهیم.

مطالعه بیشتر
خواص روغن کنجد

تاثیر تغذیه بر سلامت ما در دنبای امروز بیش از پیش توسط متخصصان به اثبات رسیده است. از این رو مردم به دنبال خوردن غذای سالم هستند. این غذاهای سالم در وهله اول باید با روغن های سالمی چون روغن کنجد و روغن زیتون تهیه شود.روغن کنجد از جمله روغن های پرخاصیت و پرکاربردی است که توسط متخصصان تب سنتی بر لزوم استفاده از آن تاکید می شود .روغن کنجد در میان دانه های روغنی جایگاه ویژه ای دارد چرا که در صنعت دارویی ،لوازم آرایشی و پخت و پز استفاده میشود.

کنجد گیاهی است که دانه های ریزی، تولید میکند و قدیمیترین محل کشت آن مربوط به افریقا است .و چون دارای مزاج گرم و تر است بیشتر در مناطق گرم کاشته میشود .در ایران هم کشت میشود در شهرهای سیستان و بلوچستان ،جیرفت ، فارس و حتی در مازندران هم به دلیل تنوع کشت نیز کاشته میشود .

روغن کنجد

مطالعه بیشتر
روش‌ تشخیص روغن کنجد اصل از تقلبی

انواع روغن کنجد

روغن کنجد به دوصورت در بازار وجود دارد :

  • روغن کنجد بو داده
  • و روغن کنجد معمولی

روغن کنجد معمولی از روغن کنجد بو داده تهیه میشودو بهتر است هر دو نوع آن را برای مصرف طولانی در یخچال نگه داری کنید. .

روغن کنجد دارای انواع ویتامین ها از جمله ویتامین EوK است ،دارای آهن است،تقریبا ۹۰ درصد اسیدهای موجود در ان اسیدهای چرب غیر اشباع است. مواد غیر صابونی در روغن کنجد نسبت به روغن های دیگر بیشتر است که شامل فیتواسترول ها یا استرول های گیاهی میباشد که رقیب سرسخت در جذب کلسترول هستند.

با وجود فراوانی روغن کنجد در سراسر شهرها باید سعی کنیم تا روغن کنجد اصل تهیه کنیم .به کفته کارشناسان تغذیه اگر چه در سطح شهر مغازه هایی وجو دارند که میگویند روغن کنجد را به طور طبیعی تولید میکنیم اما باید توجه داشته باشیم که در این مغازه ها فقط یک دستگاه وجود دارد که در کارخانه های تولید روغن کنجد قبل و بعد این دستگاه ،دستگاههای دیگری وجود دارد و فرایند های مختلفی بر روی ان انجام میگردد .و در این مغازه ها باید هر روز این دستگاه با مواد خاصی شست و شو داده شود .آیا همه افراد این کار را به صورت منظم انجام میدهند؟ حتی ممکن است در مخازن آنها روغن کنجد مانده وجود داشته باشد و زمانی که روغن کنجد تازه تهیه میشود با هم ترکیب شود که در روغن رسوب های لجنی تولید میشود که بسیار ضرر دارد.

اکثر روغن کنجد ها ی تولید شده در مغازه ها تصفیه نشده هستند. روغن کنجد باید دور از نور و اکسیژن قرا گیرد.زمانی که در معرض رطوبت و هوا قراربگیرد انفعالات شیمیایی بر روی روغن کنجد اثر میگذارد و مسموم میشود ،وقتی اکسیژن هوا وارد آن شود رادیکال های آزاد به وجود می آیند وبیماری هایی از جمله گرفتگی عروق ،پیری زود رس و بیماریهای  کرونر قلب را به وجود می آورد .

روغن کنجد در دنیا بسیار مورد توجه مردم قرار دارد و تهیه آن هم زحمت زیادی دارد.و همیشه افراد سود جو یی هستند که برای دریافت پول وسود بیشتر نوع تقلبی روغن کنجد را که برای آن ها هزینه کمی اما سود زیادی دارد تولید میکنند . به کفته متخصصان طب سنتی روغن کنجد اصل باید از ارده کنجدیعنی از پودر کنجد و خمیر شده آن گرفته شود .زمانی که از خود کنجد ،روغن گرفته شود خواص مفید خود را از دست میدهد ودیگر قابلیت خوراکی ندارد.روغن کنجدی که از خود کنجد تهیه شود درمصرف دارویی به عنوان ضماد استفاده میشود.روغنی که از ارده کنجد تهیه شود با اب جوش میسایند و پخته و ساییده ، تا روغن به دست اید و ،این روغن لزوجت کمتری دارد و به کبد آسیب نمیرساند .و رطوبت بیشتر دارد و گرم و تر میشود و مناسب برای خوردن.

مطالعه بیشتر
درباره خواص روغن کنجد برای پوست چه می دانید؟

راه های تشخیص روغن کنجد اصل :

  • بهتر است از فروشگاه هایی که مورد تایید و معتیر هستند روغن کنجد را خرید کنید.
  • در هنگام خرید روغن کنجد به قیمت آن توجه کنید زیرا بعضی از مواقع قیمت آن پایین تر از یک کیلو کنجد است در صورتی که روغن کنجد زمانی که از کنجد استخراج میشود هزینه بر است پس باید قیمت روغن آن از خود کنجد بیشتر باشد .
  • در هنگام خرید باید به تاریخ تولید وتاریخ انقضا و پروانه بهداشتی از سازمان غذا و دارو توجه کنید.
  • به رنگ و بوی روغن کنجد نیز اهمیت دهید زیرا روغن کنجد اصل رنگ زرد طلایی و بوی ملایمی دارد.هر چقدر روغن کنجد تیره تر باشد طعم قوی تری دارد.
  • روغن کنجدی که اصل و طبیعی باشد در هوای سرد باید سفت شود .
  • روغن کنجد در برابر حرارت مقاوم است بنابراین زمانی که در معرض حرارت قرار میگیرد نباید بسوزد و بوی بدی بدهد مانند روغن نباتی و روغن های مایع از این رو زمانی که در حرارت بسوزد و بوی بدی بدهد روغن کنجد اصل نیست.

راه های تشخیص روغن کنجد اصل

مطالعه بیشتر
خواص شگفت انگیز روغن کنجد برای بدنتان معجره می کند

برخی سود جویان از روغن مارگارین در تولید روغن کنجد استفاده میکنند و به جای روغن کنجد میفروشند و برای اینکه بفهمیم روغن کنجد است یا مارگارین باید مقداری از آن  روغن را در یک ظرف مسی بریزیم و روی حرارت قرار دهیم .هر چقدر بوی سوختگی و بخار شدن روغن هنگام حرارت پایین تر باشد احتمال وجود مارگارین بیشتر است.چون دمای تبخیر روغن کنجد صد درجه سانتیگراد از  دمای تبخیرروغن مارگارین  بیشتر میباشد.

میتوانید مقداری از روغن کنجد را بر روی پوست دست خود بمالید  پس از چند دقیقه با آب گرم بشویید .اگر پس از شستن نرمی روغن کنجد بر روی پوست شما بود نه خود روغن، آن روغن کنجد اصل است. روغن کنجد خواص  فوق العاده ای که برای پوست دارد.

گفتنی است ؛

روغن کنجد دارای ویژگی های منحصر به فردی میباشد و به ملکه روغن ها معروف است و در دنیا مورد استفاده فراوانی قرار میگیرد پس بهتر است روغن کنجدی تهیه کنیم که اصل باشد و برای تشخیص اصل بودن آن از روشهای ذکر شده در متن بالا استفاده کنید تا به بدن خود آسیب نرسانید . ما به شما تهیه روغن کنجد اصل را از عطاری آنلاین ویترین فود توصیه می کنیم.