راه تشخیص روغن زیتون اصل و غیر اصل از این جهت مهم است که اگر به جای خرید روغن زیتون اصل، روغن زیتون غیر اصل بخریم نه تنها خاصیتی ندارد بلکه تهدیدی برای سلامت ما به شمار می آید. در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با راه تشخیص روغن زیتون اصل و غیر اصل آشنا کنیم.

راه تشخیص روغن زیتون اصل و غیر اصل

امروزه بخاطر وجود بیماریهای متعدد مردم از روغن های گیاهی از جمله روغن زیتون بیشتر استفاده می کنند محل کشت درخت زیتون در ایران در استانهای گیلان به خصوص شهرهای منجیل و رودبار ،زنجان ،سمنان ،قزوین و به صورت منفرد در سیستان و بلوچستان و فارس است. از این رو روغن های زیتون عمدتا در این مناطق تولید و به سایر استان های کشور از جمله تهران به صورت روغن زیتون عمده ارسال می شود.

مطالعه بیشتر
روغن زیتون عمده

اگرچه برداشت زیتون مشکل است اما همه می دانیم که از پرخاصیت ترین میوه هاست که میتوان ازآن روغن استخراج کرد آن هم روغنی که چربی اشباع شده آن خیلی کم است  و خاصیت های فراوانی دارد.

خواص روغن زیتون برای بدن

روغن زیتون دارای امگا ۳ و۶ می باشد، خاصیت آنتی اکسیدان دارد و به گفته متخصصان وجود آن در سبد غذایی روزانه    با وجود  طبع گرم و خشک آن برای همه ی افراد با طبع های مختلف کاربرد دارد.

  • روغن زیتون باعث از بین رفتن سلولهای سرطانی می شود
  • مانع گرفتگی عروق می شود
  • برای شفاف شدن پوست مفید است
  • مانع خشکی پوست  می شود

روغن زیتون فواید بسیاری دارد از این رو بهتر است روغنی که تهیه میشود طبیعی و خالص باشد تا اثر فوق العادهای آن را شاهد باشیم.

مطالعه بیشتر
آشنایی با خواص روغن زیتون در طب سنتی

انواع روغن زیتون

روغن زیتون به چند دسته تقسیم میشود از جمله :روغن زیتون فرا بکر ،روغن زیتون بکر و روغن زیتون های  که از تفاله های زیتون های له شده درست می شود.

روغن زیتون های فرابکر و بکر :در این روشها زیتون ها شسته میشوند و له میشوند تا به صورت خمیر درآید و سپس روغن از آن استخراج شود و بدون انجام هیچ فرایند شیمیایی و اضافه کردن مواد دیگر در بطری ریخته میشود. در این    دو روش تصفیه انجام نمی شود، از این رو  این نوع روغن زیتون غلیظ تر است.

تفاوت روغن زیتون فرابکر با روغن زیتون بکر

تفاوت روغن زیتون فرابکر با بکر این است که فرابکر سبز تر است و مقداراسیداولئیک در فرابکر کمتر از بکر است. و برای سرخ کردن از روغن زیتون تصفیه شده یا معمولی استفاده میشود.ولی روغن زیتون هایی که از تفاله تهیه میشوند خاصیت ندارند .

تشخیص روغن زیتون اصل و غیر اصل بسیار مهم است از طرفی شرایط نگهداری روغن زیتون هم مهم است از این رو توجه کنید که روغن زیتون زمانی که در معرض نور قرار بگیرد یا حرارت ببیند خاصیت ان کاهش پیدا میکند روغن زیتون علاوه بر درمان بیماری ها در صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی  نیز کاربرد دارد.

مطالعه بیشتر
معجزه ای به نام روغن زیتون برای جوش صورت

تشخیص روغن زیتون اصل و غیر اصل

راههای تشخیص روغن زیتون اصل از غیر اصل

روش های تشخیص روغن زیتون اصل و غیر اصل سخت است اما راههای ساده ای وجود دارد که تا حدی بتوانیم تشخیص دهیم.

روشهای تشخیص روغن زیتون اصل و غیر اصل عبارتند از:

روش اول مربوط به رنگ آن است که اگر زرد و حتی زرد متمایل به سبز باشد. آن روغن زیتون اصل نیست. پس هر چه بیشتر سبز باشد ،بیشتر میتوانید به آن اعتماد کنید.

روش دوم؛ از راه بو کردن روغن زیتون است به گونه ای که اگر روغن زیتون بوی خود میوه زیتون،  سیب ,علف تازه ،دارچین ،سبزی و گوجه بدهد این روغن زیتون اصل است. شما میتوانید مقدار کمی از روغن زیتون را درون ظرفی بریزید در ان را محکم ببندید کمی حرارت دهید بعد درظرف را باز کنیداگر بوهای ذکر شده به مشامتان خورد روغن زیتون اصل است. در صورتی که بوی کپک یا فلز بدهد دیگر روغن زیتون اصل نیست.

روش سوم؛ این است که مقدار کمی از آن را روی زبان بریزیم و قورت دهیم ابتدا باید طعم تلخی بدهدو پس از چند ثانیه طعم لذیذی به وجود آورد.گاهی اوقات مزه تند میدهد و این تندی به دلیل استفاده از زیتون های نرسیده است.

روش چهارم :مقداری از روغن زیتون را در یخچال نگهداری کنید پس از بیست و چهار ساعت بیرون اورید اگر سفت شده باشد طبیعی است اما اگر تغییر حالت نداده و به همان صورت مایع باشد اصل و طبیعی نیست.

روش پنجم : مقداری روغن زیتون را در ظرفی ریخته ،سپس یک فتیله درون روغن قرار دهید و فتیله را آتش بزنید اگر از آتش دود بلند شد ، روغن زیتون اصل نیست اما اگر دود نداشت روغن زیتون اصل است.

سخن اخر

اهمیت دادن به سلامتی خیلی مهم است راههای زیادی وجود دارد یکی ازاین راهها  استفاده از روغن زیتون اصل است . پس باید روغن زیتون اصل و طبیعی تهیه کنید زیرا افراد سودجو انواع تقلبی ان را نیز تولید میکنند پس با آگاهی از روشهای تشخیص روغن زیتون اصل و غیر اصل به سلامتی خود کمک شایانی می کنید. از طرفی راه دیگر تهیه روغن زیتون اصل خرید از مراکز معتبر هم چون عطاری آنلاین ویترین فود است.

مطالعه بیشتر
عطاری آنلاین ویترین فود