ممکن است روزانه با افرادی روبه‌رو شوید که ظاهر پوست آن‌ها طبیعی نبوده ‌و دارای لک‌های سفید هستند و به همین دلیل در ذهن شما  این سوال پیش می اید که چگونه چنین اتفاقی برای پوست این افراد افتاده است. این لکه های سفید لک و پیس نام دارند. لک و پیس یک اختلال مزمن است که محدود به سن و جنسیت خاصی نیست در ابتدای امر افراد بر این باورند که لک و پیس درمان ندارد با ما باشید تا در این مقاله شما را با بهترین درمان لک و پیس در طب سنتی آشنا کنیم. درمان لک و پیس در طب سنتی

لک و پیس چیست؟

لکهای سفید زمانی که ملانوسیتِ داخل پوست  که مسئول ایجاد رنگدانه‌‌ی پوست (ملانین)  است از بین برود‌ ظاهر میشوند. وسعت دوره و شدت از دست رفتن رنگدانه در اشخاص مختلف متفاوت است. لک و پیس  چون ظاهری ناخوشایند به وجود می آورد .احساس بدی به فرد مبتلا دست میدهد.باعث  افسردگی ،کاهش اعتماد به نفس وکاهش کیفیت مطلوب زندگی فرد میشود. به گفته متخصصان پوست آمریکا (AAD)، لک و پیس یا ویتیلیگو، چیزی بیش از یک مشکل است که زیبایی پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد، است. این بیماری مسری و کشنده نیست . تقریبا در زنان و مردان به یک اندازه یکسان است.ممکن است در افرادی که پوست تیره تری دارند بیشتر دیده شود.

 چه عواملی در به وجود آمدن لک و پیس نقش دارند ؟

عوامل  ژنتیکی، سیستم ایمنی، فاکتورهای بیوشیمیایی ، ویروس ،فاکتورهای عصبی، عوامل محیطی، آسیب به پوست به دلیل آفتاب‌سوختگی یا بریدگی وخیم ،مصرف خوراکیهای نامناسب مثل:ماست و آبلیمو،ماست و سرکه واستفاده  بیش از حد مواد غذایی که طبعی گرم دارند. با بالا رفتن میزان اسیدیته خون بدن دچار مشکلات اتوایمیون میشود. در ابتدا فرد با رنگ باختن پوست و تمایل رنگ پوست به رنگی روشن تر از رنگ قبلی متوجه بروزاین بیماری می شود. و با گذشت زمان معمولا مناطق درگیر بزرگتر میشوند. این لک ها در نقاطی که بیشتر در معرض نور است آغازمیشود، بیشتر شده و پیشروی می کند. شایع ترین نقاط درگیری شامل:صورت،لب ها،دست ها ،پاها ،زانوها و نواحی تناسلی میباشد .علتی که به طور حتمی در به وجود آمدن و پیشروی این اختلال دخالت دارد شدت و زمان استرسی است که فرد به همراه وضعیت نامناسب غذایی دارد. میزان پراکندگی این بیماری در جهان تقریبا ۱% درصد ودر برخی جوامع به ۳-۲ % نیز می رسد.

درمان لک و پیس در طب سنتی

درمان لک و پیس برای کسانی که به این بیماری مبتلا هستند اهمیت زیادی دارد و به دنبال یافتن راهکارهای زیادی هستند. توصیه ما طب سنتی است چرا که بسیاری از افراد از آن نتیجه مطلوب گرفته اند.

بهترین راهکارهای متخصصان طب سنتی جهت درمان لک و پیس :

  •  یک یا دو واحد عسل، دو واحد عرق نعنا،یک واحد سرکه را با هم ترکیب کرده ثلث لیوان از این ترکیب و دو برابر آب را یک الی دو لیوان صبح و شب استفاده کنید.
  •  سیاهدانه و عسل را به اندازه یک قلشق مربا خوری ترکیب کرده و به همراه یک لیوان شربت سرکه انگبین هر دوازده ساعت میل کنید.
مطالعه بیشتر
معجره روغن سیاهدانه برای ابرو و موها
  • عطر نرگس یا عطرهای گرم دیگری مانند ; محمدی، گلسرخ، انواع یاس، یاسمین و …):  طبق آنچه از روایات بیان شده است، بوییدن گل نرگس یا عطر آن به رفع پیسی کمک می کند.
  • نوره طبیعی ; مالیدن نوره طبیعی در محل موهای زائد و همچنین در کف پا به درمان پیسی کمک می کند، مقداری از آن را روی نوک بینی بگذارید تا با بوییدن آن از خواص کامل آن بهره ببرید.
  • روغن سیاهدانه ; مالیدن روغن سیاهدانه در طول روز بر روی نقاط پیس و برص و سپس شستشوی آن با استفاده از صابون شیر و عسل به روند بهبود کمک زیادی می کند.
  • نمک طبیعی: مقداری نمک طبیعی (سنگ نمک) راقبل و پس از غذابخورید زیرا در روند بهبود لک و پیس تأثیر بسیار زیادی دارد.
  • روغن زرده تخم مرغ: به گفته پزشکان طب سنتی چرب کردن مناطق پوستی که دچار برص شده اند با روغن زرده تخم مرغ موثر خواهد بود
  • مخلوطی از لیمو و عصاره ریحان شیرین
  • خمیر بیلوبا جینکو
  • مخلوطی از روغن زردچوبه و خردل
  • خوردن انار شیرین
  • نخوردن ماست و ماهی به مدت ۳ ماه
  •   فالوده سیب: یک سیب را رنده کرده و همراه با عسل، گلاب و عرق بیدمشک مصرف کنید. بعد از یک ماه شاهد درمان ضایعات پوستی خود خواهید بود.
درمان لک و پیس در طب سنتی همچنین پاکسازی کبد نقش بسیار مهمی در بهبود لک و پیس دارد.زیرا کبد پس از مغز و قلب عضو رئیسه بدن است و نقش پالایشگاه را در بدن ایفا میکند. مهمترین راه درمان و پیشگیری در ابتدا، اصلاح الگوی تغذیه و حذف غذاهای مسموم از سفره است. سپس با یک دوره ۴۰ روزه رژیم گیاهی بصورت زیر، چربی ها و سموم از کبد خارج شده فقط کافیست سموم جدید را به شکم وارد ننموده تا طبیعت بدن، خود را اصلاح و بتواند سلامتی را برایمان به ارمغان آورد.
  • عرق شاهتره دو سوم لیوان،عرق کاسنی یک سوم لیوان،خاکشیر یک قاشق غذاخوری،عسل طبیعی یک قاشق غذاخوری ،همه مواد را با هم ترکیب کرده و ۴۰ روز صبح ناشتا میل کنید. بعد از اتمام دوره، لک های روی صورت و پشت دستها کم رنگ شده و به تدریج از بین میروند.
  • بعد از گذشت ۴۰ روز هفته ای یک بار یک لیوان از ترکیب ذکر شده رااستفاده کنید.
  • افرادی که دچار اختلال حاد کبد هستند، لازم است ترکیب ذکر شده را ۲ تا ۳ دوره استفاده نمایند.
کنگر، ترنجبین، عناب، خاکشیر، شیر شتر، زردچوبه، کاهو، سکنجبین، آب زرشک، سرکه، شیره، کدو حلوایی بخارپز شده بسته به جنسیت ،جغرافیای محیط ، گروه خونی و طبع بدن در پاک سازی کبد نقش بسزایی دارد
  • حجامت کبد در قسمت پهلوی راست و روی محل کبد
گفتنی است درمان لک و پیس صبوری و مداومت در رعایت اصولی که بالا گفته شد نیاز دارد از طرفی موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد تهیه مواد مورد نیاز است این مواد هم چون روغن سیاهدانه باید از عطاری های معتبر هم چون عطاری آنلاین ویترین فود تهیه شود.
مطالعه بیشتر
عطاری آنلاین ویترین فود