گیاه ریزش مو می تواند باعث کاهش اعتماد به نفس شود و پیدا کردن راه حل برای ریزش مو و درمان می تواند یک چالش باشد. در برخی مطالعات گیاه رزماری و ریزش مو مورد بررسی قرار گرفته است و این گیاه برای را در رشد مو موثر می دانند.

در سن ۵۰ سالگی، حدود نیمی از زنان و ۸۵ درصد مردان دچار درجاتی از ریزش مو می شوند. این درمان طبیعی روش ایمنی است و احتمال ایجاد عوارض جانبی در آن کمتر از برخی داروهای رشد مو می باشد.

علم ریزش مو

قبل از اینکه به معرفی گیاه رزماری به عنوان درمان ریزش مو بپردازیم، در وهله اول شناخت چگونگی و دلیل ریزش مو مهم است. ریزش مو به دلایل مختلفی از جمله کمبودهای تغذیه ای، بیماری ها، عفونت های پوست سر و استفاده از داروهای خاص ممکن است اتفاق بیفتد.

با این حال، بیشتر ریزش مو، حداقل در مردان،  به عنوان ریزش مو با الگوی مردانه شناخته می شود. با افزایش سن به دلیل ترکیبی از ژن های ارثی و برخی هورمون های جنسی خاص مانند دی هیدروتستوسترون (DHT) به تدریج اتفاق می افتد.

DHT محصول جانبی تستوسترون است. که در زنان و مردان وجود دارد، اگرچه میزان این هورمون در مردان به مراتب بالاتر از زنان هستند. DHT هورمون مهمی در دوران کودکی و نوجوانی است. با این حال، با افزایش سن، اگر از نظر ژنتیکی مستعد طاسی مردانه هستید، DHT می تواند بر فولیکول های مو تأثیر بگذارد و از رشد موهای جدید جلوگیری کند.

همه روش های درمانی طاسی مردانه، اعم از داروهای مورد تایید FDA یا درمان های طبیعی، با هدف قرار دادن DHT برای جلوگیری از ریزش مو و یا با تشویق رشد فولیکول های موی موجود انجام می شوند.

مطالعه بیشتر
درمان کم خونی در طب سنتی چیست؟

حقایقی در مورد روغن گیاه رزماری و ریزش مو:

روغن رزماری یک روغن ضروری محبوب است. به طور گسترده ای از فروشگاه های مواد غذایی سالم و عطاری های آنلاین در دسترس است. بسیاری از محصولات روغن گیاه  رزماری به عنوان روش های درمانی همه جانبه به بازار عرضه می شوند که می توانند از ریزش مو تا آکنه، چین و چروک و موارد دیگر را درمان کنند.

  • رایج ترین مدل و نوع ریزش مو در مردان و زنان آلوپسی آندروژنتیک نام دارد.
  • روغن رزماری یک گزینه جایگزین و مناسب برای افرادی است که نمی توانند از روش های درمانی معمول و شیمیایی استفاده کنند یا نگران عوارض جانبی آن هستند
  • اثر روغن رزماری در درمان ریزش مو به علت آن بستگی دارد.

روغن  گیاه رزماری و ریزش مو 

این عقیده که روغن رزماری رشد مو را تقویت می کند ممکن است از مزایای اصلی  گیاه رزماری برای سلامتی ناشی شود:

  • دارای خواص ضد التهابی هستند
  • رشد عصب را تقویت می کند
  • گردش خون را بهبود بخشد

مانند روغن نعناع (که برای رشد مو نیز استفاده می شود)، گیاه رزماری گردش خون را تقویت می کند. در نتیجه، می تواند با خون رسانی به فولیکول های مو از ریزش جلوگیری کند. علاوه بر استفاده در تحریک رشد مو، از روغن رزماری برای جلوگیری از سفیدی زودرس و شوره سر استفاده می شود. همچنین ممکن است به خشکی یا خارش پوست سر  نیز کمک کند.

چه طور باید از روغن رزماری برای ریزش مو استفاده کنم؟

در اینجا روش هایی برای استفاده از روغن گیاه  رزماری به عنوان ترمیم کننده و تقویت کننده مو وجود دارد. برای شروع هر یک از این روش های درمانی را یک تا دو بار در هفته امتحان کنید. در صورت رضایت می توانید از آنها استفاده کنید یا روش خود را عوض کنید:

مطالعه بیشتر
خواص، فواید و مضرات خاکشیر | خواص خاکشیر ناشتا برای پوست

آن را مستقیماً روی پوست سر خود ماساژ دهید

حدود ۵ قطره روغن رزماری پس از استحمام و دوش گرفتن روی پوست سر خود به طور مساوی ماساژ دهید. در صورت تمایل با یک روغن حامل (مانند روغن جوجوبا یا روغن نارگیل) مخلوط کنید. شستشوی روغن پس از آن اختیاری است، اگر می خواهید آبکشی کنید، بگذارید روغن حداقل ۵ تا ۱۰ دقیقه قبل روی پوست شما بماند.

روغن رزماری را در شامپوی خود بریزید

می توانید این کار را برای نرم کننده ها، لوسیون ها یا کرم ها نیز اعمال کنید. زیاد اضافه نکنید. حدود پنج قطره در هر ۳۰ گرم کافی است. پس از آن، مانند همیشه از محصول استفاده کنید.

نکاتی که قبل از استفاده از گیاه رزماری باید بدانید

از تماس روغن با چشم ها خودداری کنید. در صورت تماس، سریع چشم های خود را با آب سرد بشویید. به همین ترتیب، مراقب باشید زیاد به پوست سر خود نریزید. در مواردی دیده شده است که روغن رزماری باعث تحریک پوست می شود. این موضوع ممکن است باعث ناراحتی شود، اما هیچ خطری برای سلامتی ندارد. برای جلوگیری از تحریک پوست، روغن را قبل از استفاده با روغن حامل یا محصول دیگر رقیق کنید.

درباره استفاده از روغن های رزماری در دوران بارداری یا شیردهی اطلاعات کافی در دست نیست. اگرچه استفاده از روغن  گیاه رزماری برای ریزش مو فقط به صورت موضعی انجام می شود، اما احتیاط کنید، تأثیرات آن در این زمینه هنوز ناشناخته است.


سخن آخر

افراد بسیاری از روغن گیاه رزماری برای تقویت رشد مو و جلوگیری از ریزش مو استفاده کرده اند. دانش و تجربه شخصی با هم هر دو به شدت نشان می دهند که روغن از ریزش مو جلوگیری می کند،

مطالعه بیشتر
از دمنوش لاغری در طب سنتی بگو! | دمنوش های مناسب لاغری کدامند؟

اسانس رزماری یک درمان ساده است که می توانید از آن در خانه استفاده کنید و حتی ممکن است با محصولات تجاری قابل رقابت باشد. علاوه بر این، اگر به درستی استفاده شود کاملاً ایمن است و عوارض جانبی بسیار کمی دارد.

منبع:www.forhims.com