توت؛ ملکه میوه‌ها

توت میوه‌ای تابستانه و خوشمزه است که خواص و کالری زیادی دارد. صد گرم توت حاوی ۶۱ کالری انرژی و میزان قابل توجهی کلسیم، پروتئین گیاهی و انواع ویتامین A، C و خانواده B است. این میوه لذیذ را به دو صورت برای فصول دیگر فرآوری می‌کنند. روش اول خشک کردن توت است؛ هر صد گرم توت خشک تقریبا ۳۶۰ کالری انرژی دارد. روش دوم فرآوری، پختن شیره توت است که از آب توت سفید تهیه می‌شود و بسیار شیرین است.

 

مطالعه بیشتر
خواص روغن کنجد

خواص درمانی

شیره توت خواص این میوه را حفظ می‌کند؛ این شیره پر انرژی است و بی‌حسی و ضعف عمومی بدن را رفع می‌کند و انواع ویتامین‌های گروه B در آن، برای ترس، عصبانیت،  اضطراب و هیجان موثر است. تقویت عملکرد کلیه‌ها و در نتیجه آن تسهیل در جریان ادراری بدن یکی دیگر از خواص آن است. همچنین شیره توت در تصفیه خون و بهبود عملکرد کبد و طحال نیز موثر است. در ادامه به برخی دیگر از خواص این ماده غذایی ارزشمند می‌پردازیم.

شیره توت در ظرف - شیره توت

تقویت قدرت بینایی

ویتامین A در تقویت بینایی بسیار موثر است. مقدار قابل توجهی از این ویتامین را می‌توان در شیره توت یافت. در نتیجه استفاده از این شیره در درمان مشکلات بینایی موثر است و موجب تقویت قدرت بینایی بهبود مشکلات دیداری در شب می‌شود.

درمانی طبیعی کم خونی

از درمان‌های طبیعی و موثر کم خونی، مصرف شیره توت است که سرشار از آهن بوده و برای رفع کم خونی‌های ناشی از فقر آهن فوق‌العاده است. مصرف مداوم این شیره درمان خواب رفتگی اعضای بدن و سردردها و سرگیجه ناشی از کمبود آهن است که به ویزه به خانم‌ها توصیه می‌شود. این شیره خوشمزه به راحتی می‌تواند از فقر آهن و بیماری‌های ناشی از آن پیشگیری کند.

مطالعه بیشتر
خواص روغن نارگیل برای چروک صورت

رفع استرس و ناآرامی

استرس و ناآرامی دنیای امروز، جزء جدانشدی زندگی بسیاری از افراد است که علت آن می‌تواند کمبود برخی از املاح و ویتامین‌ها باشد. ویتامین B در ایجاد آرامش نقش موثری دارد که باید سعی کنیم آن را به قدر کافی تامین کنیم. شیره توت منبعی غنی از ویتامین‌های گروه B است و بر اساس تحقیقات، برای تامین ویتامین B بدن و در نتیجه رفع استرس و ناآرامی بسیار مفید و موثر است.

مبارزه با سرطان

در درمان سرطان، آنتی اکسیدان‌ها نقش موثری دارند. توت دارای آنتی ‌اکسیدان بالایی است که در شیره آن، به شکل غلیظ شده‌ وجود دارد. با مصرف این ماده غذایی ارزشمند، از خواص آنتی اکسیدان موجود در آن برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد در بدن و در نهایت مبارزه با سرطان بهره‌مند شوید.

بهبود ضعف بدنی

شیره توت از انرژی زیادی برخوردار است و طبع آن گرم است. در نتیجه اگر آن را در سبد غذایی خود قرار دهید و مرتب از آن استفاده کنید به راحتی می‌تواند ضعف و کرختی بدن را از بین ببرد. انواح املاح و ویتامین‌های موجود در آن، کمبود ویتامین بدن را جبران می‌کند و نشاط و انرژی را به شما بازمی‌گرداند.

شیره توت تزئین شده با پودر نارگیل و گردو - شیره توت

 

درمان مشکلات گوارشی

مشکلات گوارشی نه تنها برای افراد ازاردهنده هستند بلکه ممکن است مشکلاتی را برای سایر اعضای بدن ایجاد کند. فیبر قابل توجهی در شیره توت موجود است که به هضم بهتر غذا کمک می‌کند. این شیره یک ملین قدرتمند است و برای درمان مشکلات گوارشی بویژه یبوست مفید و موثر می‌باشد.

کلسترول خون

آنتی‌اکسیدان موجود در شیره توت بسیار قابل توجه است. این آنتی‌اکسیدان بر سلامتی بدن تاثیر بسیاری دارد و علاوه بر پیشگیری و مبارزه با سرطان که قبلا اشاره شد، سطح کلسترول بد خون را نیز تا حدودی کاهش می‌دهد و از ابتلا به بیماری‌های شایع قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند.

نحوه تهیه شیره توت

در مراحل تهیه شیره توت شستشویی وجود ندارد اما چیدن آن کاملا تمیز صورت می‌گیرد و دمای بالایی که در آن پخته می‌شود، سلامت آن را تضمین می‌کند. زمان چیدن توت، باید کاملا بر روی درخت رسیده باشد در غیر این صورت انتظار طعم خوبی برای شیره نداشته باشید. پس از چیدن آن را میپزند تا به اصلاح آب بیندازد؛ نوعی خاک نیز به آن اضافه می‌شود که سبب تصفیه آب توت می‌شود. سپس آب توت را از یک پارچه ضخیم رد می کنند و در دیگ می‌جوشانند تا قوام بیاید. با قوام آمدن آب توت، شیره حاضر است و پس از خنک شدن، می‌توانید آن را میل کنید.

مطالعه بیشتر
انواع روغن طبیعی و خواص آن برای پوست

نحوه مصرف شیره توت

شیره توت علاوه بر ماده غذایی مغزی است، و طعم و شیرینی مطلوبی دارد که می‌تواند در وعده‌های صبحانه و عصرانه مصرف شود. استفاده از آن با شیر، کره و ارده دلپذیر است. طبع این شیره گرم است و می‌تواند به عنوان مصلح مواد غذایی سرد استفاده شود. مثلا استفاده از این شیره روی شیربرنج، هم طعم شیرینی به شیربرنج می‌دهد و هم طبع سرد ان را اصلاح می‌کند. برای تهیه انواع حلوا یا تزیین خیلی از شیرینی‌های خانگی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معجون با شیره توت - شیره توت

احتیاط و منع مصرف

شیره توت سرشار از مواد مغزی است و منع مصرفی برای آن ذکر نشده است. به طور کلی مصرف مداوم و متعادل آن ضرری نخواهد داشت اما استفاده بیش از اندازه هر چیزی با مشکلاتی همراه است. چاقی و اضافه وزن یکی از این مشکلات به دلیل بالا بودن کالری و خاصیت انرژی بخشی این شیره است. همچنین مصرف زیاد شیره توت در افرادی که گرم مزاج هستند، می‎تواند با بروز جوش و صفراوی شدن خون همراه باشد که به دلیل طبع گرم شیره است. شیرینی شیره حاصل از آب توت طبیعی است اما به بیماران دیابتی نوع دو توصیه می‌شود در خوردن آن احتیاط کنند.

 

سخن پایانی

شیره توت برای رشد کودکان و نوجوانان بسیار مفید و موثر است و می‌تواند جایگزینی مناسبی برای خوراکی‌های انرژی‌زای غیرطبیعی باشد. رنگ شیره توت اصل متمایل به قهوه‌ای است و به علت غلیظ بودن آن سیاه دیده می‌شود این شیره دارای بافت نرم عسلی است، طعم شکر ندارد و در دمای سرد، نرم نیست اما سفت هم نمی‌شود.