روغن معطر درخت چای

روغن درخت چای Tea Tree Oil، روغنی معطر است که از درخت سبز چای که درخت ملالوکا آلی ترنی فولیا نام دارد، گرفته می‌شود. این درخت در جنوب استرالیا رشد کرده و بومیان این کشور از برگ و روغن آن استفاده‌های بسیاری می‌کنند. دقت داشته باشید که این درخت با گیاهی که در تهیه چای به کار می‌رود تفاوت دارد و هیچ ارتباطی با چای سیاه یا سبز ندارد.

خواص دارویی و درمانی روغن درخت چای

بومیان استرالیا قرن‌ها از روغن درخت چای به عنوان دارو استفاده می‌کنند. آن‌ها از برگ خرد شده درخت چای روغن می‌گیرند و آن را به جهت بهبود سرما‌خوردگی و درمان  سرفه  استشمام می‌کردند. در بیماری‌های  دیگر آن را به عنوان ضماد روی زخم قرار می‌دادند. علاوه بر این‌ها، خواص شگفت انگیز دیگری برای این روغن بیان شده که در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

روغن درخت چای - آشنایی با خواص دارویی و درمانی آن

ضد عفونی کننده

تحقیقات بر روی روغن درخت چای نشان داده است که این روغن برای از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌هایی که معمولا با آن‌ها سر و کار داریم، موثر است. آن را می‌توان یک ضد عفونی کننده طبیعی برای مصرف روزانه دانست که می‌توان به راحتی برای ضدعفونی کردن دست‌ها بکار برد. همچنین افزودن مقداری از این روغن به پاک کننده های دست و سطوح، اثربخشی آن‌ها را در برابر باکتری‌ها افزایش می‌دهد.

مطالعه بیشتر
۶ دانه روغنی مناسب برای لاغری

دفع کننده حشرات موذی و مزاحم

مطالعات نشان می‌دهد که روغن درخت چای به دفع مگس‌ها و دیگر حشرات موذی تا حد زیادی کمک می‌کند. این روغن در دفع پشه‌ها به نسبت DEET که معمول‌ترین ماده فعال دفع کننده حشرات است، قدرت بیشتری دارد. برای این کار می‌توان محلولی از آن و دیگر مواد مانند الکل، روغن اسطوخدوس و غیره تهیه و آن را اسپری کنید.

 خوش بو کننده طبیعی

بوی نامطبوع ناشی از تعرق زیر بغل برای بسیاری از ما آزاردهنده است. ترشحات غدد عرق هنگامی که با باکتری‌های پوست ترکیب می‌شود، بوی ناخوشایندی ایجاد می‌کند. خاصیت ضدباکتریایی این روغن تا حد زیادی به کنترل بوی ناشی از تعرق کمک می‌کند. در نتیجه از روغن درخت چای می‌توان به عنوان  یک گزینه  طبیعی و ایده آل به جای  دئودورانت‌ها و ضد تعریق‌های تجاری استفاده کرد.

ضدعفونی کننده جراحات پوستی

هنگامی که جراحاتی در سطح پوست ایجاد می‌شود، میکروب‌ها و عوامل خارجی می‌توانند به جریان خون راه پیدا کرده و موجب عفونت‌های مرگ آوری شوند .روغن درخت چای از طریق ضدعفونی کردن زخم و از بین بردن یک پاتوژن بنام استافیلوکک اورئوس، به درمان جراحات و بریدگی‌های کوچک کمک می‌کند. برای ضد عفونی کردن زخم یا بریدگی پس تمیز کردن کامل زخم با آب و صابون،  تنها یک قطره روغن درخت چای به یک قاشق چای خوری روغن نارگیل اضافه کنید؛ مقدار از آن را روی سطح زخم قرار دهید و سطح را بانداژ کنید. این کار را تا ترمیم کامل زخم روزی چند بار تکرار کنید.

روغن درخت چای - آشنایی با خواص دارویی و درمانی آن

ضد جوش و آکنه

بهبود و درمان جوش و آکنه یکی دیگر از خواص درمانی روغن درخت چای است. مطالعات نشان داده است که استفاده از این روغن میزان و شدت آکنه را کم می‌کند .همچنین پژوهش‌ها نشان می‌دهند که استفاده از از این روغن شگفت انگیز، به اندازه بنزوئیل پراکسید که متداول‌ترین داروی ضد آکن هاست، در درمان جوش و آکنه موثر است.

 درمان قارچ ناخن

معمولا عفونت‌های قارچی خطری ندارند، اما وجود آن‌ها ناخوشایند و آزاردهنده است. این روغن به از بین رفتن قارچ ناخن کمک می‌کند. در یک آزمایش، حدود ۶۰ درصد از افرادی که به قارچ ناخن مبتلا بودند و از این روغن برای درمان آن استفاده کردند،  شاهد تجزیه جزئی یا کامل قارچ بودند. برای  این کار  از چند قطره روغن درخت چای یا ترکیب مساوی آن با روغن نارگیل استفاده کنید.

مطالعه بیشتر
بهترین روغن ها برای جوانی پوست صورت

دهان‌شویه طبیعی

تاثیر روغن درخت چای در مبارزه  با میکروب‌هایی که موجب پوسیدگی دندان و بوی بد دهان می‌شود در پژوهش‌ها به اثبات رسیده است. تاثیرگذاری آن بر روی باکتری‌های ایجادکننده پلاک در مقایسه با کلرهگزیدین به عنوان ضد عفونی کننده و شستشوی دهانی بیشتر است. برای تهیه این دهان شویه، یک قطره از این روغن را در یک فنجان آب گرم بریزید و به مدت ۳۰ ثانیه در دهان بچرخانید.

 کنترل شوره سر

شوره سر، پوسته‌های سفید پوست مرده سر است که خطرناک نیست اما بسیار آزاردهنده است. تحقیقات محدودی درباره تاثیر این روغن بر شوره سر انجام شده است اما همان تعداد محدود نیز از مفید بودن اثر این روغن بر درمان شوره حکایت دارد. برای این کار کافی است چند قطره از این روغن را به شامپوی خود اضافه کنید.

روغن درخت چای - آشنایی با خواص دارویی و درمانی آن

بهبود بیماری پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است که موجب قرمزی، خارش و پوسته‌پوسته شدن بخش‌هایی از بدن بویژه پوست سر می‌شود. این بیماری مزمن است و گفته می‌شود که درمان قطعی ندارد، اما می‌توان با برخی داروها علائم آن را تا حدودی رفع کرد. روغن درخت چای یکی از این داروهای سنتی است که به علت اثر ضدالتهاب آن، در درمان علائم پسوریازیس کمک کننده است. برای این منظور، ۱۰ تا ۱۵ قطره از این روغن را به دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل مایع  اضافه کرده و  روزی ۲ یا ۳ مرتبه روی  موضع بیماری بمالید.

عوارض جانبی

هر دارویی ممکن است در شرایط خاص عوارضی داشته باشد. عوارض روغن درخت چای اندک است که به دلیل اهمیت آن، توصیه می‌کنیم به آن توجه داشته باشید. پزشکان مصرف این روغن را برای زنان، چه در دوران بارداری و چه در دوران شیردهی ممنوع کرده‌اند زیرا می‌تواند باعث  واکنش‌های آلرژیک شود. همچنین اگر شما پوست حساسی دارید، باشد ممکن است پس از استفاده این روغن، دچار واکنش‌های آلرژیک مانند خارش پوست  و سوزش شوید. مورد آخر این است که مصرف خوراکی این روغن می‌تواند اسهال، معده درد، حالت تهوع، استفراغ و گیجی و حتی کما را به دنبال داشته باشد.

سخن پایانی

با برخی از کاربردهای دارویی روغن درخت چای آشنا شدیم. این روغن برای انواع بیماری‌های پوستی موثر است. اگر پوست شما حساس است، از ترکیب آن  با روغن نارگیل استفاده کنید. عوارض جانبی آن را به خاطر داشته باشید و هرگز آن را به صورت خوراکی مصرف نکنید.