روغن بدون پالم و غیر تراریخته یک روغن کم ضرر با خواص منحصر به فردی است که اگر آن را در سبد مواد غذایی روزانه خود قرار دهید، می‌توانید یک سبک و شیوه زندگی سالم برای خود داشته باشید. 

امروزه در بازار روغن‌های مختلف و متنوعی با خواص و مضرات خاص وجود دارند، که هرکدام برای مصارف مختلفی چون پخت و پز، سرخ کردن و… استفاده می‌شوند. در این مقاله می‌خواهیم شما را با روغن بدون پالم و غیر تراریخته آشنا کنیم، پس بهتر است ابتدا با روغن پالم و مزایا و معایب آن آشنا شوید تا برایتان مشخص شود که روغن بدون پالم بهتر است یا روغن پالم؟!

مطالعه بیشتر
روغن بدون ترانس چیست؟

روغن پالم چیست؟

این روغن از میوه درخت نخل تهیه می‌شود، روغنی بی بو و بی رنگ است که برخلاف سایر روغن‌ها طعم مواد غذایی را از بین نخواهد برد و مدت زمان نگهداری طولانی‌تری نسبت به روغن‌های دیگر دارد. می‌توان گفت بزرگترین تولید کننده و صادر کننده روغن پالم در سراسر جهان کشور مالزی است، کشور مالزی تنها کشوری است که این روغن را به عنوان روغن بدون کلسترول به کشورهای آفریقایی صادر می‌‌کند. کشورهای آفریقایی و کشورهای آسیایی هم از این روغن در پخت و پز و آشپزی خود استفاده می‌کنند. بعد از کشور مالزی ۴۲کشور دیگر در رتبه‌های بعدی در حال تولید روغن پالم هستند.
در رده‌بندی جهانی، روغن پالم را به عنوان روغنی که درصد بالایی چربی اشباع شده دارد در رده‌های آخر قرار داده‌اند.
روغن پالم همانند سایر روغن‌ها از اسیدهای چرب و گلیسرول ساخته شده است. بر خلاف تمام چربی ها، اسیدهای چرب اشباع بسیاری دارد، به همین دلیل است که این روغن‌ها در دمای اتاق به صورت جامد هستند. جالب است بدانید که اسم روغن پالم از اسید چرب اشباع c16 یالمتیک اسید گرفته‌اند.

روغن پالم و روغن هسته پالم دو روغن کاملا متفاوت و جدا هستند که هر کدام به روش مختلفی تهیه و عصاره‌گیری می‌شوند.
طرز تهیه روغن پالم به‌ اینگونه است که میوه نخل را ابتدا از پوسته آن خارج می‌کنند، سپس تحت فشار مستقیم قرار می‌دهند تا عصاره موجود در آن خارج شود، اما روغن هسته پالم کمی متفاوت تر از روغن پالم است و با تحت فشار قرار دادن هسته داخلی میوه، عصاره آن را خارج می‌کنند.

مطالعه بیشتر
خواص روغن سیاهدانه برای ابرو

موارد مصرف روغن پالم

روغن پالم با وجود اینکه یک روغن کاملا گیاهی است و در رده‌بندی جهانی در دسته روغن‌های گیاهی قرار گرفته، اما به دلیل وجود اسیدهای چربی که در ساختار خود دارد درصد ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد. امروزه روغن پالم را در ۵۰ درصد کالاهای بسته‌بندی شده در فروشگاه‌ها می‌توانیم ببینید، کالاهایی چون پیتزا نیمه‌آماده، پیراشکی ،دونات، کیک، بیسکوئیت، شامپو، خمیردندان، رژلب و شکلات از‌ جمله کالاهایی هستند که در مواد اولیه آن‌ها از روغن پالم استفاده شده است.

چرا باید روغن بدون پالم استفاده کرد؟

امروزه بسیاری از افراد هستند که از روغن بدون پالم و غیر تراریخته استفاده می‌کنند که دلایلی مختلفی برای این‌ کار دارند. از جمله دلایل این موضوع:

  1. تولید روغن پالم یکی از عوامل تاثیرگذار در جنگل زدایی و از بین بردن زیستگاه بسیاری از جانوران از جمله فیل‌ها، اورانگوتان و کرگدن سومادران است. به دنبال این موضوع، از بین بردن جنگل‌ها و تبدیل آن‌ها به گازهای گلخانه‌ای تنها باعث می‌شود تا میزان گازهای مضر برای لایه ازن افزایش پیدا کند و اقلیم آب و هوایی به شدت تغییر کند.
  2. در روغن پالم چربی‌ها و اسیدهای چرب اشباع نشده‌ای وجود دارد که باعث افزایش سطح کلسترول بد خون خواهد شد، با بسته شدن رگ‌های قلب خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی افزایش پیدا می‌کند.
  3. به گفته ی سازمان بهداشت جهانی: مصرف پالمتیک اسید احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می دهد، اسید اوئیک اشباع شده موجود در روغن پالم هم گواه این مشکل است. به همین دلیل، موضوع آن را در بخش اسیدهای چرب ترانس قرار می‌دهند.
  4. از آنجایی که آنتی اکسیدان‌های روغن پالم دارای خواص درمانی هستند به مواد غذایی و لوازم آرایش اضافه می‌شوند، به طوری که بخش بزرگی از تولیدات لوازم بهداشتی و آرایشی به روغن پالم وابسته است.

جایگزین کردن روغن گیاهی با پالم

امروزه روغن‌های کنجد، سویا و هسته انگور که می‌توانند بهترین جایگزین برای روغن پالم باشند قیمت بسیار بالایی دارند به همین دلیل بیشتر مردم به سمت خرید روغن‌های پالم دار می‌روند، به طوری که میزان صادرات این روغن در دو سال اخیر به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

امروزه شاهد این موضوع هستنم که روغن پالم در مقایسه با سایر روغن‌ها به میزان بیشتری تولید می‌شود. به طوری‌ که طبق آمار جهانی منتشر شده از سراسر جهان مشخص شد که، روغن پالم ۳۵ درصد بازار را در دستان خود گرفته است در صورتی که روغن‌های گیاهی تنها ۱۰ درصد بازار را از آن خود کرده‌اند.
هم اکنون روغن پالم به عنوان یک روغن گیاهی معرفی شده است که بر روی آن برچسب مواد غذایی اتحادیه اروپا چاپ شده است و از سال ۲۰۱۵ میلادی زیر نظر اتحادیه اروپا بسته بندی این روغن‌های گیاهی انجام می‌شود. اگر شما قصد استفاده از روغن‌های طبیعی را دارید می‌توانید از طریق عطاری آنلاین ویترین فود اقدام به خرید کنید.

مطالعه بیشتر
خواص روغن نارگیل برای چروک صورت

چرا خط تولید روغن پالم پرخطر متوقف نمی‌شود؟

همیشه توقف و منتفی شدن تولید محصولی مشخص، راه‌کار مناسبی نمی‌تواند باشد. حدود ۱۰ درصد صادرات اندونزی و ۵ درصد اقتصاد مالزی به تولید این محصول وابسته هستند، از طرفی هم بیشتر اقشار روستایی از توقف خط تولید پالم آسیب می‌بینند. با بسته شدن خط تولید این محصول حدود ۱۷ میلیون نفر کار خود را از دست خواهند داد، در این کشورها مردم روستایی برای امرار معاش خود زمین‌های کشاورزیشان را به کارخانه‌های پالم با قیمت بالا اجاره خواهند داد، علاوه بر اینکه خود آن‌ها در این کارخانه‌ها مشغول به کار هستند.
اما تغییر در شیوه تولید روغن پالم و جایگزین تولید یک روغن کم خطر دیگر کمی سخت و دشوار است و برای این کار نیاز به زمان بیشتری داریم.