روغن مفید اسطوخدوس و دنیایی از مزایا

روغن اسطوخودوس یک روغن اساسی است که از گیاه اسطوخودوس گرفته می‌شود. می‌توان آن را به صورت خوراکی مصرف کرد، روی پوست استعمال کرد و از طریق آروماتراپی تنفس کرد. این روغن از طرق مختلف می‌تواند برای پوست مفید باشد، از جمله توانایی کاهش آکنه، کمک به روشن شدن پوست و کاهش چین و چروک‌ها. حتی می‌تواند برای موارد دیگر مانند بهبود سلامت مو و هضم غذا مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه بیشتر راجع به این محصول صحبت کرده‌ایم.

نحوه تهیه روغن اسطوخودوس

گل‌های خشک این گیاه را که هیچ رطوبتی ندارند با یک روغن دیگر مثل بادام یا نارگیل مخلوط کرده و زمان می‌دهند تا محیط گرم عصاره گل‌های اسطوخودوس به روغن داده شود. بعد از صافی عبور داده شده و روغن آماده به فروش می‌رسد.

مطالعه بیشتر
بهترین روغن ها برای جوانی پوست صورت

مزایای و موارد مصرفی روغن اسطوخودوس

مزایا و مواردی که از این روغن می‌توان استفاده کرد محدود به یکی دو مورد نیست. برخی از مهمترین آنها را در ادامه ذکر کرده‌ایم.

گیاه و روغن اسطوخدوس در کنار هم - روغن اسطوخودوس

مفید برای درمان آکنه

این روغن برای از بین بردن باکتری‌ها مفید است و این امر می‌تواند از بروز آکنه جلوگیری کرده و یا آن را بهبود ببخشد. در واقع این روغن گیاهی منافذ پوست را از بین می‌برد و وقتی آن را روی پوست قرار می‌دهید، التهاب را کاهش می‌دهد. برای استفاده از روغن مفید اسطوخودوس برای آکنه، آن را با روغن نارگیل یا روغن دیگر رقیق کنید و پس از شستن صورت، آن را روی پوست خود بمالید.

همچنین برای درمان یک جوش سرسخت، ترکیب این محصول و روغن آرگان می‌تواند مفید باشد. یک قطره روغن اسطوخودوس را با یک قطره روغن آرگان مخلوط کرده و روزی دو بار روی جوش بگذارید. تا از بین رفتن جوش باید این کار را ادامه داد.

مطالعه بیشتر
بهترین روغن‌های طبیعی برای جوش صورت

تسکین اگزما و خشکی پوست

اگزما می‌تواند در هر نقطه از بدن شما ظاهر شود. با اگزما، پوست شما خشک و پوسته پوسته می‌شود. از آنجا که اسطوخودوس دارای خواص ضد قارچی است و التهاب را کاهش می‌دهد، می‌تواند اگزما را در هر تقطه‌ای از بدن از بین ببرد.

روشن کننده پوست

روغن اسطوخودوس می‌تواند به روشن شدن پوست کمک کند، زیرا التهاب را کاهش می‌دهد. همچنین می‌تواند تغییر رنگ، از جمله لکه‌های تیره، لک و قرمزی را هم کاهش دهد. اگر لک‌های زیادی روی پوست خود دارید، این روغن را به صورت روزانه مصرف کنید.

برای کاهش چین و چروک صورت

رادیکال‌های آزاد تا حدودی مسئول خطوط ریز و چین و چروک در بدن هستند. این روغن پر از آنتی اکسیدان است که پوست شما را در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. برای استفاده از این روغن جهت کاهش چین و چروک پوست، از چند قطره نارگیل به همراه آن استفاده کنید. این مخلوط را می‌توان یک یا دو بار در روز به عنوان مرطوب‌کننده استفاده کرد.

دافع حشرات

روغن اسطوخودوس به عنوان یک ماده دافع حشرات عمل می‌کند و حتی می‌تواند خارش را پس از گزش تسکین دهد. بسیاری از مواد دفع کننده پشه تجاری دارای این روغن هستند. هم از شمع و هم از اسپری می‌توان برای دفع پشه ها و حشرات دیگر استفاده کرد. می‌توانید هفت قطره به شمع اضافه کرده و آن را در فضای باز قرار دهید. برای اسپری، مقدار یک لیوان آب و چهار قطره از این محصول را در بطری اسپری مخلوط کرده و تکان دهید. از آنجا که این مواد طبیعی هستند، می‌توانید آن را روی بدن خود، قبل از پوشیدن لباس و رفتن به بیرون اسپری کنید.

گیاه و روغن اسطوخدوس در کنار هم - روغن اسطوخودوس

همچنین نیش حشرات باعث قرمزی، خارش و درد می‌شود و بعضی اوقات می‌توانند آلوده باشند. این روغن با دفع باکتری‌ها و کاهش التهاب ناشی از گزش حشرات کمک می‌کند. همچنین به طور طبیعی به تسکین درد کمک می‌کند. برای درمان نیش حشرات با این محصول، یکی دو قطره را با روغن دیگر مانند نارگیل مخلوط کنید و روی دوبار از آن استفاده کنید.

توانایی ضد التهابی و درمان سوختگی

التهاب دردناک با روغن اسطوخودوس قابل درمان است. در واقع اثرات تسکین دهنده درد و بی‌حسی روغن به تسکین التهاب کمک می‌کند. بتا کاریوفیلن موجود در روغن اسطوخدوس نیز به عنوان یک ضد التهاب طبیعی عمل می‌کند. برای درمان التهاباتی که ناشی از سوختگی است با سه قطره از این روغن را با دو قاشق چای خوری مورینگا و یا روغن نارگیل مخلوط کرده و روزی سه بار آن را استفاده کنید.

درمان آفتاب سوختگی

اگر آفتاب سوختگی دارید، اسپری این محصول می‌تواند به شما کمک کند. در یک بطری اسپری، یک چهارم فنجان آب آلوئه ورا، ۲ قاشق غذاخوری آب مقطر، ۱۰ تا ۱۲ قطره از این روغن و روغن جوجوبا را ترکیب کنید. بطری را به خوبی تکان دهید تا این مواد مخلوط شوند و بعد روی جایی که آفتاب‌سوختگی دارد آن را اسپری کنید. بهتر است برای اثربخشی بهتر روزی سه بار آن را استفاده کنید.

مطالعه بیشتر
انواع روغن طبیعی و خواص آن برای پوست

 التیام زخم

اگر بریدگی یا زخم دیگری دارید، این روغن ممکن است به تسریع روند ترمیم زخم کمک کند. این روغن و چند قطره روغن نارگیل مخلوط کنید. این مخلوط را با پنبه روی زخم خود قرار دهید. حتی اگر زخم شما از قبل بهبود یافته است، می‌تواند جای زخم‌های باقیمانده را نیز کاهش دهد.

عوارض جانبی استفاده از روغن اسطوخودوس

در حالی که این روغن نسبتاً ایمن است و مزایای زیادی دار، اما می‌تواند برای برخی ناراحتی ایجاد کند. در صورت بروز هرگونه عوارض جانبی منفی، استفاده از روغن را متوقف کنید. عارضه جانبی ناشی از استفاده این روغن می‌توانند مانند بثورات پوستی و گاهی خارش باشد. در این صورت بهتر است مصرف آن را متوقف کرده و با پزشک صحبت کنید.

سخن پایانی

روغن اسطوخودوس را می‌توان برای خوش‌بو کردن محیط و علاوه بر این به صورت بخور برای کاهش اتهابات استفاده کرد. همچنین برای داشتن خواب آرام هم بو کردن آن دارای اثر بسیار زیادی است. مزایای فراوان این روغن باعث شده تا استفاده از آن بسیار مورد استقبال قرار بگیرد.