اگرچه درمان های فعلی برای کم خونی فقر آهن می تواند موثر باشد، اما معمولاً با شکست روبرو می شوند و ممکن است عوارض جانبی مربوط به استفاده از دوزهای بالا را تجربه کنند. برای غلبه بر این موانع می توان درمان درمان کم خونی در طب سنتی را بیشتر مورد توجه قرار داد. کم خونی فقر آهن شایع ترین بیماری خونی در جهان است. کم خونی کمبود گلبول های قرمز خون و یا هموگلوبین است. کم خونی فقر آهن (کم خونی میکروسیتیک نیز در نظر گرفته می شود) شایع ترین علت کم خونی در سراسر جهان است. در ایالات متحده، این امر تا ۳ درصد از کودکان بین ۱ تا ۲ سال را تحت تأثیر قرار می دهد. اگر این بیماری به طور موثر درمان نشود، می تواند مشکلات رشد عصبی کوتاه مدت و طولانی مدت را در کودکان ایجاد کند.

اشکال گوناگون کم خونی

یا بدن بسیار کم گلبول قرمز سالم تولید می کند، یا بیش از حد از دست می دهد یا سریعتر از جایگزینی آنها را از بین می برد. این باعث می شود فرد از نظر روحی و جسمی بسیار احساس خستگی کند. شایع ترین شکل آنمی کمبود آهن است. بدن برای تولید هموگلوبین، عنصر حامل اکسیژن در سلول های قرمز خون، به آهن نیاز دارد. اگر سطح آهن کم باشد، سطح هموگلوبین پایین است که از رژیم های غذایی ضعیف، از دست دادن خون یا بیماری های جذب مانند سلیاک یا افزایش نیاز به آهن در دوران بارداری رایج است. توزیع گلبول‌های قرمز در فرد مبتلا به آنمی و فرد سالم - درمان کم خونی در طب سنتی

درمان کم خونی در طب سنتی

درمان کم خونی به بیماری زمینه ای بستگی دارد. به طور کلی، کم خونی فقر آهن با آهن مکمل خوراکی درمان می شود در حالی که کم خونی مخرب با تزریق ویتامین B12، کمبود فولات با مکمل های فولات درمان می شود. در هر صورت، کم خونی می تواند یک بیماری جدی باشد و نیاز به مراقبت پزشکی دارد.
مطالعه بیشتر
بهترین راهکارهای درمان شوره سر در طب سنتی
مثل همیشه، مصرف مکمل های آهن نیاز به توصیه پزشک دارد و فقط در صورت کم خونی کمبود باید مصرف شود زیرا آهن اضافی می تواند خطرناک باشد. درمان کم خونی با طب سنتی یکی از راه های در مان کم خونی است. از قدیم از داروهای گیاهی در فرهنگ های مختلف برای درمان بیماری های گوناگون استفاده می شد. هنگامی که در درمان کم خونی استفاده می شود، داروهای گیاهی برای بهبود انتقال خون به اندام ها و بافت های مختلف بدن و همچنین از بین بردن رکود خون ، Qi را در طحال، کبد، کلیه ها، ریه ها، قلب و خون تنظیم می کند.

درمان های طبیعی برای کم خونی در طب سنتی

از جمله موارد رایج که برای درمان کم خونی استفاده می شود موارد زیر است:
  • گزنه: این گیاه دارای آهن زیادی است. با این حال، آنچه باعث ارزش بیشتر آن می شود وجود ویتامین های A (رتینول)، گروه B ، C (اسید اسکوربیک) و K است که جذب آهن در بدن را بهبود می بخشد. مصرف گزنه برای بهبود کم خونی نه تنها مفید است، بلکه بسیار آسان است. می توان آن را به عنوان مقوی، چای و مکمل مصرف کرد یا به همان روش اسفناج غنی از آهن برای تهیه سس پستو و سالاد استفاده کرد.
  • آووکادو
آووکادو به دلیل بافت نرم، خامه ا ، طعم بسیار مطبوع و مشخصات مغذی، احتمالاً یکی از معتبرترین میوه هایی است که از قاره آمریکا بیرون می آید. آنها حاوی مقادیر زیادی آهن هستند و پس از یک عمل جراحی بزرگ ، آنها را به یک افزودنی مناسب غذایی تبدیل می کند. اگرچه کمبود اسید فولیک رژیم غذایی (ویتامین B9) به دلیل غنی سازی گسترده آرد در کشورهای غربی نادر است، اما اگر نیاز به کمی افزایش سطح اسید فولیک وجود دارد، آووکادو نیز برای آن مفید است.
  • جعفری: جعفری، یک گیاه سبز محبوب بومی منطقه مدیترانه، برای غلبه بر کم خونی بسیار عالی است. به این دلیل که حاوی غلظت چشمگیری از آهن است. به افرادی که در مصرف مکمل های آهن مشکل دارند اغلب توصیه می شود آب جعفری یا چای آن را بنوشند. از دیگر منابع عالی آهن می توان به گل گل همیشه بهار ، جوانه سویا و کینوا اشاره کرد.
  • قاصدک: دو علت احتمالی کم خونی فقر آهن وجود دارد: یا به اندازه کافی غذای غنی از آهن نمی خورید یا بدن به درستی آن را جذب نمی کند. در هر صورت، قاصدک برای هر دو حالت مناسب است. برگهای آن نه تنها حاوی مقادیر زیادی آهن هستند، بلکه توانایی بدن در جذب این ماده معدنی مهم را نیز افزایش می دهند.این گیاه می توان همراه با چا یگرنه گرینه مناسبی برای درمان کم خونی باشد.
  • لیمو: افزودن آهن به رژیم غذایی اگر به درستی جذب بدن نشود فایده ای نخواهد داشت. مرکبات همه غنی از ویتامین C (اسید اسکوربیک) هستند که به عنوان تسهیل کننده جذب آهن شناخته شده است.. دیگر منابع عالی ویتامین C فلفل دلمه ای، کاموکامو و پرتقال است.
مطالعه بیشتر
چه ارتباطی بین طب سنتی و پیشگیری از سرطان وجود دارد؟
کم خونی ناشی از فقر آهن می تواند به شدت مانع از زندگی فرد شود، بنابراین استفاده از این گیاهان برای کمک به افزایش سطح انرژی، پاک سازی و بازگرداندن سلامت کلی شما کمک می کند.
  • خوردن سبزیجات سبز: مقادیر بالای کلروفیل موجود در سبزیجات سبز مانند اسفناج، کرفس، سبزی خردل و کلم بروکلی منبع خوبی از آهن است. به خاطر داشته باشید که بهتر است اسفناج پخته شود زیرا برگهای آن به صورت خام حاوی اسید اگزالیک هستند و ممکن است از جذب آهن در بدن جلوگیری کنند.
  • دانه کنجد: خوردن دانه کنجد یکی دیگر از روش های عالی در افزایش مقدارآهن است به ویژه دانه های کنجد سیاه. دانه های کنجد مملو از آهن، مس، روی ، سلنیوم و ویتامین B6 ، فولات و E می باشد. افزودن دانه کنجد سیاه باعث بهبود سطح هموگلوبین و جذب آهن می شود. می توانید دانه های کنجد را به مدت دو تا سه ساعت در مقداری آب خیس کنید و سپس آنها را به صورت خمیر درآورید. این خمیر را هر روز با یک قاشق چای خوری عسل میل کنید.
  • همچنین گنجاندن آجیل و دانه‌های مغذی مانند بادام درختی و فندق و یا مویز و برگه زردآلو به رژیم غذایی روزانه می‌تواند گزینه خوبی برای کمک و برطرف کردن این بیماری باشد.

منابع مناسب برای برطرف کردن فقر آهن - درمان کم خونی در طب سنتی

سخن آخر:

کم خونی یک بیماری شایع است و هنگامی اتفاق می افتد که خون شما کمتر از حد طبیعی گلبول قرمز باشد، یا اگر گلبول های قرمز خون شما هموگلوبین کافی تولید نکنند. کم خونی ناشی از این کمبود هموگلوبین منجر به علائم کم خونی می شود که شامل مه مغز، خستگی، ضعف، مشکل تنفس طبیعی، سردرد و تغییرات دمای بدن است.
مطالعه بیشتر
خواص روغن زیتون برای پوست صورت
استفاده از روش های طبیعی برای کمک به درمان کم خونی در طب سنتی مثل: طحال خود را تغذیه کنید.از پروبیوتیک ها استفاده کنید، غذاهای غنی از آهن مصرف کنید. استرس را کاهش دهید. مصرف مکمل هایی مانند ویتامین B کمپلکس و آهن را در نظر بگیرید. برای تهیه انواع دانه های مغذی می‌توانید از عطاری آنلاین ویترین فود دیدن کنید. منبع: www.ncbi.nlm.nih.gov